رفتن به محتوای اصلی

اندکی صبر، سحر نزدیک است
جعفر پناهی فیلمساز برجسته ایران با قید وثیقه آزاد شد
03.02.2023 - 06:42

 

 

جعفر جان تو دیری است که تنها مال خودت نیستی. تو سرمایه‌ی هنری یک ملتی؛ ملتی که درس شهامت را از تو آموخته است که در اوج بهره‌وری نانجیب رژیم اسلامی در جشنواره‌های جهانی از آثار با ارزش ساخته شده توسط سینماگرانی که کمترین اعتقادی به رژیم ملایان نداشتند ولی اعتراضی نمی‌کردند، یک تنه به مقابله با رژیم رفتی بطوری که امروزه حضور هر فیلم ساخته شده توسط هنرمندان هموطن در جشنواره‌های جهانی، کابوسی شده است برای حامیان جمهوری جهالت اسلامی.

تو، جادوگر ساختن فیلم حتی در محدودیت هائی هستی که هیچ فیلمسازی آن را تجربه نکرده است. تو خود در آخرین گفتگوی تلفنی با من، نه چندان پیش از گروگان گرفته شدن دوباره‌ات، سرشار از امید بودی و می‌گفتی که دیری نیست که حتی من و امثال من بتوانیم به ایران برگردیم.

می‌فهمم که با اعلام اعتصاب غذای خشک – استقبال از مرگ – می‌خواهی چون هیمه‌ای اجاق رو به سردی جنبش "زن زندگی آزادی" را گرم نگه‌داری ولی عزیز من حضور زنده‌ات در بند ضحاکِ زمانه بسیار بیش از تن بی‌جانت به انقلاب تمام عیاری که در راه است نیرو و انرژی می‌دهد.

با تمام وجود از تو می‌خواهم به شب بیش از آن که باید بها ندهی. به قول آن عزیز: "اندکی صبر، سحر نزدیک است".

 

جعفر پناهی فیلمساز برجسته ایران با قید وثیقه آزاد شد

جعفر پناهی، کارگردان مطرح سینمای ایران که از چند ماه پیش در اوین زندانی بود، به قید وثیقه موقتا آزاد شده است. او از سه روز پیش با انتشار یادداشتی در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده قضایی اش دست به اعتصاب غذای خشک زده بود. در روزهای گذشته شماری از چهره ها و سینماگران ایرانی نسبت به وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کرده بودند.

در تیرماه سال ۱۴۰۱، بعد از دستگیری محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و مصطفی آل‌احمد، مستندساز، آقای پناهی برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین رفت و همان جا بازداشت شد.

کمی بعد قوه قضائیه ایران اعلام کرد که آقای پناهی برای اجرای حکم شش سال حبس، در اوین زندانی شده است. جعفر پناهی در سال ۱۳۹۰ در دادگاهی که بعد از اعتراض‌های سال ۸۸ تشکیل شده بود، به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس (در مجموع شش سال زندان) محکوم شده بود. اما این حکم به مدت بیش از یک دهه اجرا نشد.بیش از دو هفته پیش وکیل آقای پناهی به خبرگزاری فرانسه گفته بود که پرونده این کارگردان سینمای ایران از مهرماه در دادگاه به بن‌بست خورده بود، اما سرانجام اعتراض آقای پناهی برای رسیدگی به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد و او تا حکم دادگاه تجدیدنظر می‌تواند با وثیقه آزاد باشد اما آزادی موقت آقای پناهی با تاخیر و امروز جمعه ۱۴ بهمن انجام شد.

ابراز «نگرانی شدید» خانه سینما از وضعیت سلامتی جعفر پناهی و مژگان ایلانلو

خانه سینما با نشر اعلامیه‌‎ای از وضعیت سلامتی جعفر پناهی، فیلمساز و مژگان ایلانلو، مستندساز ابراز «نگرانی شدید» کرده و خواهان آزادی سریع و بی ‎قید و شرط آنها شده است.

خانه سینما به اعتصاب غذای آقای پناهی اشاره کرده و گفته: «با توجه به سن ایشان و وضعیت جسمانی نامناسب او هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری رخ دهد.»

مژگان ایلانلو، مستندساز و فعال اجتماعی از ابتدای اعتراضات اخیر فعال بود و عکس‌هایی از رفت و آمد و گردش بدون حجاب خود در تهران را در اینستاگرامش منتشر کرده بود. دادگاه انقلاب او را به تاریخ ۲۷ دی به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

 

 

تصویر

 

 

جعفر پناهی (زادهٔ ۲۰ تیر ۱۳۳۹ در شهر میانهٔ آذربایجان شرقی) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس ایرانی و زندانی سیاسی است. پناهی کارش را در سینما به عنوان دستیار کارگردان فیلم‌های عباس کیارستمی آغاز کرد. بسیاری از فیلم‌های او تصویری انتقادی از مشکلات جامعهٔ ایرانی ارائه می‌دهند که این امر سبب اعمال محدودیت‌هایی برای نمایش آثارش شده‌است. پناهی تیر ۱۴۰۱ در تهران برای اجرای حکم زندان خود دستگیر و زندانی شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.