رفتن به محتوای اصلی

انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دلیل تغییرات اعلام نشده در تاسیسات فردو
01.02.2023 - 19:00

 آژانس می‌گوید اتصال دو آبشار از مجموعه ماشین‌‌های سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم که بدون اطلاع بازرسان انجام شده در تاسیسات غنی سازی فردو  در نزدیکی قم صورت گرفته است.  

مطابق توافق‌های صورت گرفته بین ایران و آژانس، جمهوری اسلامی ایران هرگونه تغییرات در تاسیسات اتمی خود و از جمله ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم را باید از پیش به بازرسان آژانس اطلاع دهد.

انتقاد آژانس از ایران بابت اقدامات صورت داده در فردو بدون اطلاع بازرسان در حالی است که صبح امروز محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پس از جلسه هیات دولت این کشور گفته بود که تنشی میان ایران و آژانس وجود ندارد.

آژانس می گوید تغییرات اعلام نشده از سوی ایران را بازرسان آن روز ۲۱ ژانویه برابر با اول بهمن در جریان بازرسی های سرزده از فردو متوجه شده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نسخه‌ای از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو  شورای حکام را رویت کرده که آژانس در آن گفته بازرسان مشاهده کرده‌اند که نحوه اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژهای آی ار-۶ به شکل اساسی تغییر کرده بدون اینکه ایران آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده باشد.

تاسیسات اتمی فردو در دل کوهی در نزدیکی قم در جنوب تهران قرار دارد. ایران ابتدا وجود این تاسیسات را به آژانس اعلام نکرده بود اما در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما این موضوع افشا شد.

در جریان مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، قرار شد ایران غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را در این مرکز متوقف کند و با همکاری دولت های اروپایی از این مرکز برای تولید ایزوتوپ های پایدار استفاده شود.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام، ایران در مراحل مختلفی تعهدات اتمی خود را کنار گذاشت و از جمله غنی‌سازی اورانیوم در فردو را از سرگرفت.

بر اساس گزارش رویترز در حال حاضر در این مرکز ماشین های برای غنی سازی با خلوص ۶۰ درصد هم نصب شده است.

ایران می‌گوید هدف از غنی‌سازی اورانیوم مصارف صلح‌آمیز است اما مدیرکل آژانس می‌گوید فقط در کشورهایی که قصد تولید سلاح اتمی دارند تا این حد غنی‌سازی انجام می‌شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، اخیرا در یک جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان اروپا گفته بود که ایران مواد مورد نیاز نه یک بمب بلکه چندین سلاح اتمی را در اختیار دارد اما هنوز تا زمان ساخت چنین سلاحی فاصله وجود دارد. آقای گروسی گفته به همین دلیل است که باید به مذاکره با ایران برای نظارت کامل بر نامه اتمی این کشور ادامه داد.

مدیرکل آژانس گفته احتمالا در ماه جاری میلادی برای مذاکره با مقام های جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد.

پیش بینی می شود مذاکره درباره سه مکان آلوده به اورانیوم در ایران که آژانس می گوید تهران پاسخ «معتبری» درباره آن نداده، از محورهای اصلی این سفر احتمالی باشد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه آینده در جلسه فصلی خود مجددا وضعیت اتمی ایران را بررسی خواهد کرد.

فرایند غنی سازی اورانیوم

دستگاه سانترفیوژ

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.