رفتن به محتوای اصلی

آیا روسیه در سوزاندن قرآن در سوئد دست داشت؟
01.02.2023 - 16:06

تحلیلگران سوئدی به ارتباط راسموس پالودان، مردی دانمارکی که بیرون سفارت ترکیه در استکهلم روز ۲۱ ژانویه قرآن را سوزاند و چانگ فریک روزنامه‌نگار راست افراطی پرداخته‌اند.

هم مرد دانمارکی و هم فرد ديگر با رسانه‌ها صحبت کرده‌اند ولی هيچ تصویر روشنی وجود ندارد که کدام یک از آنها مشوق این کار بوده است.

 

روز ۱۸ ژانویه، رسانه خبری سبز سوئد، ساير (Syre)، افشا کرد که فریک که صاحب وب‌سایت خبری راست‌گرای افراطی «نیهتر ایداگ» است و برنامه منظمی در یک کانال رسانه‌ای متعلق به دموکرات‌های راست‌گرای افراطی سوئد دارد، ۳۲۰ کرون سوئد (حدود ۳۰ دلار) برای درخواست مجوز راهپیمایی پالودان پول داده است.

اما به رغم چندین مصاحبه با پالودان و فریک در رسانه‌های ملی سوئدی، هنوز به روشنی معلوم نیست چه کسی مبدع قرآن‌سوزی بوده است.

تصویر

 

در رسانه اکسپرسن، فریک تأیید کرده است که به پالودان بابت درخواست مجوز راهپیمایی پول قرض داده است چون ممکن بوده مبلغ ارسالی از دانمارک (محل اقامت پالودان) به موقع نرسد، ولی گفته است که «شخصاً از پالودان حمایت نمی‌کند» و این اقدام «بیشتر برای کمک بوده است».

فریک در گفت‌وگو با تلويزیون سوئد گفت: «در این مورد خاص، من از این نوع کنشگری حمایت می‌کنم ... ۳۰۰ کرون پولی نیست و این ماجرا نباید گیر چنین مبلغی باشد.» او گفت که پرداخت این مبلغ بر اعتبار روزنامه‌نگاری او اثری ندارد چون او «خوانندگان را فریب نداده است»: «من اين طور کار نمی‌کنم.... [در مورد من]، ظاهر و باطن‌ام یکی است».

یک گزارشگر راست‌گرای افراطی دیگر که درگیر این پروژه است نیز منکر کلید زدن این ماجرا بوده است و به روزنامه داگنز نی هتر گفته است که «حرف‌های زیادی رد و بدل شده است» و «گمان می‌کند که این فکر متعلق به دوست یک کسی بوده است.»

پالودان به آفتونبلادت گفته است که به خاطر ندارد چه کسی از او خواسته بود این کار را انجام بدهد و افزود که با «شاید ۲۰ نفر از رسانه‌های ديگر و افراد دیگر» درباره ماجرا در تماس بوده است. او می‌گوید: «اگر از من نخواسته بودند، نمی‌آمدم.»

چانگ فریک کیست؟

روز ۲۴ ژانویه، مؤسسه رابرت لانسینگ، انديشکده‌ای آمریکایی، گفت که احتمال دارد سازمان اطلاعات نظامی روسیه «با واسطه‌گری چانگ یوهانس فریک از پالودانِ از همه جا بی‌خبر بهره‌برداری کرده باشند که بنا به شواهد متعدد از عوامل سازمان اطلاعات نظامی روسیه است که برای عملیات روانی استخدام شده بود».

این انديشکده می‌افزاید که «شواهد متعددی حاکی از این است که [فریک] مخفیانه با سازمان اطلاعات نظامی روسیه همکاری می‌کند و با آنها پيوند دارد» و از کار قبلی‌اش برای شبکه آر تی کرملین (سابقا راشا تودی) به عنوان «همکار آزاد با کارهای مرتب» و دوست دختر روس او، پولینا (که از او دو فرزند دارد) یاد می‌کند.

داگنز نی هتر افزود که فریک «سال گذشته توییت کرده بود که «در مسکو مقامات عالی‌رتبه واقعی را دیده است» و یادآور شد که در سال ۲۰۱۷ ناظر انتخاباتی بوده است. این روزنامه در مقاله‌ای دیگر افزود: «بعد از حمله روسیه به اوکراین، فریک کوشیده است از دیدگاه‌های سابق‌اش فاصله بگیرد و ادعا می‌کند که دفاع مکرر او از پوتین فقط از روی تمسخر بوده است.»

اما فریک به رادیوی سوئد گفته است که ادعای مؤسسه رابرت لانسينگ «ضعیف» بوده است. او به اکسپرسن گفت که «هرگز هيچ ارتباطی با حکومت روسیه نداشته است» و «به شدت منتقد رفتار [روس‌ها] در اوکراین است».

بازتاب گسترده

آتش زدن پرچم سوئد

 

قرآن‌سوزی در رسانه‌های سوئدی، با تمرکز بر تقاضای عضویت سوئد در ناتو و تنش‌های درون‌حزبی جناح راست سوئد، بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده است.

نخست‌وزیر اولف کریسترسون از حزب محافظه‌کار با حمایت حزب راست‌گرای افراطی دموکرات‌های سوئد حکومت می‌کند که با فریک ارتباط دارند و گفته می‌شود خودشان با روسیه مرتبط هستند.

حالا بحث‌ها در سوئد متمرکز است بر این‌که چطور کریسترسون ظاهراً گروگان حزب دموکرات سوئد و «مشتی احمق مفید» است و این‌که این ماجرا چه مشکلاتی ممکن است درست کند.

تی‌تی خبرگزاری سوئد درباره نفوذ روسیه گفته است که هر چند صاحب‌نظران «دخالت روسیه را در ماجرا منتفی نمی‌دانند، نمی‌توانند به شواهد مشخصی نیز اشاره کنند».

این خبرگزاری از تونی اينگسون از دانشگاه لوند نقل قول می‌کند که گفته است «وقتی که ماجراهایی چنین پیچیده به این وضوح به سود روسیه دارد تمام می‌شود جای آن دارد که شک کنیم» اما «نشان دادن روند آن دشوار است چون تمام نکته این است که این روند نباید آن‌قدر شفاف یا مرئی بوده باشد».

 

تی‌تی از یورگن هولم‌لوند از آکادمی دفاعی سوئد نقل قول کرده است که: «آیا [مقامات روسی] توانایی انجام چنین کاری را دارند؟ بدون شک. آیا می‌شود مطمئن بود که آن‌ها هستند که این کار را می‌کنند و پشتیبانی و پرداخت مالی آن را با استفاده از عوامل واسطه انجام می‌دهند؟ نه. آیا چنین اقدامی در روابط آنها مطلوب است؟ بدون شک.»

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.