رفتن به محتوای اصلی

ابلاغ قرار تبعید زندانیان سیاسی زهرا صفایی و پرستو معینی به زندان قم
31.01.2023 - 20:14
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

قرار تبعید زندانیان سیاسی زهرا صفایی و پرستو معینی از زندان اوین به زندان قم به ایشان ابلاغ شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز دو شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، به زندانیان سیاسی زهرا صفایی و پرستو معینی، ابلاغ شده است که قرار است آنها قرار به زندان قم تبعید شوند.

دستگاه قضایی در شرایطی قصد تبعید این دو زندانی سیاسی مادر و دختر را دارد که پرستو معینی بیش از دو سوم حکم خود را گذرانده و باید آزاد شود.
از طرفی زندانی سیاسی زهرا صفایی نیز یکبار در زندان دچار سکته قلبی شده و از نظر جسمی تحمل ماندن در زندان را ندارد.

زندانی سیاسی زهرا صفایی روز سه شنبه ۹ شهریور بطور ناگهانی در زندان قرچک دچار حمله قلبی شده و سکته کرد. او را به بیمارستان ستاری در قرچک منتقل کردند و پس از معاینات ضروری، پزشک تشخیص داد که وی بایستی آنژیوگرافی شود. اما او را در بیمارستان با دستبند و پابند به تخت بیمارستان بستند.
زندانی سیاسی زهرا صفایی هم اکنون با دو بالون در قلب، بارها دچار مشکل قلبی شده و شرایط تحمل زندان را ندارد.

زندانی سیاسی پرستو معینی دانشجوی رشته کامپیوتر، متولد ۱۳۷۹ است. پرستو معینی، همراه با مادرش زهرا صفایی و فروغ تقی پور در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط مأمورین امنیتی در تهران بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. علت دستگیری آنها ارتباط با مجاهدین خلق اعلام گردید.

او توسط قاضی شهمیرزادی از بابت اجتماع و تبانی به تحمل پنج سال حبس تعزیری، از جهت تبلیغ علیه نظام، یکسال حبس تعزیری در مجموع به ۶ سال زندان محکوم شد. اتهامات او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق ارتباط با مجاهدین و انجام اهداف آنها و شرکت در محافل و مجالس مجاهدین به همراه مادر خود، فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شعارنویسی و خواندن بیانیه و نامه و نصب بنر در معابر عمومی و ایجاد اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق انفجار مقابل ساختمان تعزیرات حکومتی و دادسرای ناحیه ۱۰ تهران بدون تخریب به دستور سرپل مجاهدین» اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

پرستو معینی کیست؟

زهرا صفایی از زندانیان سیاسی دهه شصت است که در سال ۹۸ همراه با دو فرزندش پرستو و محمدمسعود بازداشت شدند. او و پرستو معینی هم اکنون در بند زنان زندان اوین محبوس هستند. محمدمسعود معینی نیز از سال ۱۴۰۰، جهت تحمل محکومیت زندان در بند ۸ زندان اوین زندانی است.

زندانی سیاسی زهرا صفایی، متولد سال ۱۳۴۱ از تهران است. وی از زندانیان سیاسی دهه شصت می باشد که به دلیل هواداری از مجاهدین خلق مدت ۸ سال در دهه شصت در زندان های اوین و قزلحصار زندانی بوده است. پدرش حسنعلی صفایی (معروف به حاجی صفایی) از بازاریان خوشنام تهران و از زندانیان سیاسی در دوران دیکتاتوری پهلوی و حاکمیت ننگین ولایت فقیه بود که در سال ۶۰ در زندان اوین اعدام شد.

این زندانی سیاسی در دی ماه ۹۹ توسط قاضی شهمیرزادی در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال، تبلیغ علیه نظام به ۱ سال و به اتهام توهین به خامنه ای و خمینی به ۲ سال حبس، محکوم شد. زهرا صفایی در مجموع به ۸ سال حبس محکوم شد که اشد مجازات ۵ سال قابل اجراست.

بیشتر بخوانید:

زندانی سیاسی زهرا صفایی کیست؟

کارشکنی در ملاقات زهرا صفایی با پسرش مسعود معینی؛ «شرط ملاقات انجام تست DNA!»

محمدمسعود معینی فرزند دیگر زهرا صفایی است که هم اکنون در زندان اوین به همراه دخترش پرستو معینی دوران حبس خود را می گذراند. آنها جهت ملاقات در زندان با کارشکنی های مسئولان زندان اوین روبرو بوده اند.

محمدمسعود معینی برای اولین بار در روز پنجم اسفند ۹۸ همراه با مادر و خواهرش از منزل خودشان دستگیر و به بند ۲۰۹ اوین منتقل شد. وی سپس در روز ۲۶ اسفند ۹۸ با وثیقه آزاد شد.

محمدمسعود معینی، توسط شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدمهدی شهمیرزادی به همراه مادر و خواهرش پرستو معینی محاکمه شده و از بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی همچنین به منع خروج از کشور و منع عضویت در احزاب، گروه ها و دسته های سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال در خصوص او قابل اجرا است.

بیشتر بخوانید:

محمدمسعود معینی کیست:

زندانی سیاسی محمدمسعود معینی کیست؟

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.