رفتن به محتوای اصلی

مولوی‌عبدالحمید:«مردم همان خواسته‌های ۵۷ را فریاد می‌زنند»
27.01.2023 - 15:16

در زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه هفتم بهمن که در آن مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان «خواسته‌های امروز مردم را همان خواسته‌های انقلاب ۵۷ دانست»، به روال هفته‌های گدشته پس از پایان نماز جمعه مردم معترض یه در خیابان‌ها شعار دادند.

بنا به گزارش سایت حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می دهد، نیروهای نظامی به سوی معترضان و منازل مسکونی در تقاطع توحید و مدنی، نزدیک منزل مولوی عبدالحمید تیراندازی و گاز اشک آور پرتاب کردند.

معترضان با وجود تشدید فضای امنیتی در زاهدان بار دیگر به خیابان آمدند و شعارهای «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی»، «لعنت بر خمینی» «مرگ بر خامنه ای» و« سفره ما خالیه، خامنه‌ای جانیه» سر دادند.

براساس گزارش‌ها، نیروهای نظامی و امنیتی با ده‌ها دستگاه خودرو معترضان را در خیابان‌های خیام، مدنی، توحید، مدرس و اطراف مسجد مکی محاصره و تعدادی از معترضان را به شیوه خشونت بار دستگیر و با اتوس به مکان های نامعلوم برده اند. همچنین پهپادهای تجسسی هم بر فراز شهر زاهدان در پرواز است.

همچنین معترضان بنری در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود: «وکالت ما مدرن است، نه فرد محور.»

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های امروز گفت: «ملت ایران برای خواسته‌هایش در سال ۵۷ انقلاب کرد. برای آزادی و عدالت و رسیدن به حق و حقوق شعار دادند و مبارزه کردند و پیروز شدند. امروز هم مردم همان خواسته‌های سال ۵۷ را فریاد می‌زنند. آن‌ها آزادی و عدالت می‌خواهند. ملت ایران آزادی بیان و قلم و حقوق خود را می‌خواهد.»

به گفته آقای عبدالحمید «باید در دادگاه‌ها به حق و حقوق ملت توجه شود و اگر در حقشان ظلم و اجحاف بشود همه نگرانند. مردم اتحادی با هم دارند و اگر برای کسی مشکلی پیش بیاید همه با او همدردند. مردم ایران این روزها در کنار هم قرار دارند.»

او در ادامه خطبه‌ها گفت: «ملت ایران مخالف اعدام است. ملت ایران اعدام را نهی می‌کند و اعدام را برای هیچ جای ایران و جهان نمی‌خواهد. باید در اعدام احتیاط کرد. خانواده‌هایی که نان آورشان و عزیزانشان را از دست می‌دهند برایشان خیلی سخت است.»

امام جمعه زاهدان در پاسخ به انتقادات از او برای سکوت در برابراعدام‌ها در عربستان گفت: «به عربستان سعودی هم می‌گوییم که نباید اعدام کرد. در دین اسلام اعدام نیست مگر در قصاص و در موارد نادر. مگر وقتی که قتل باشد. آن را هم می‌توان عفو کرد و دیه گرفت و صلح کرد.»

در هفته‌های گذشته چهار نفر از معترضان ایرانی اعدام شده‌اند و تعداد بسیاری هم به اتهام «محاربه» و«افساد فی الارض» در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

آقای عبدالحمید همچنین گفت «ملت ایران به صلح فکر می‌کند. ملت ایران پیام آور مخالفت با جنگ‌ است.»

به گفته مولوی عبدالحمید «باید در روابط خارجی تنش زدایی شود و ایران یک کشور صلح دوست شود. باید صلح در یمن برقرار شود. باید در فلسطین هم صلح برقرار شود و دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل تشکیل شود. جنگ اوکراین و روسیه هم تمام شود و صلح برقرار شود.»

امام جمعه زاهدان با اشاره به فقر وتنگدستی در کشور گفت: «امروز دلار شده چهل و پنج هزار تومان. خیلی پیش نیست که دلار هزار تومان بود. مردم نامه می‌نویسند که چگونه زندگی کنیم؟ مردم نمی‌توانند مرغ و تخم مرغ بخرند. بعضی خانوارها حتی قدرت خرید نان ندارند. چرا کشور ما به اینجا رسیده است؟ چرا به این وضعیت گرفتار شدیم؟»

او همچنین با اشاره به سرمای سخت افغانستان و مشکلات ناشی از آن گفت: «ما از دولت‌های خارجی می‌خواهیم شرایط افغانستان را درک کنند و روابط دیپلماتیک برقرار کنند. اینطوری شاید مشکلات بهتر حل شود هم درباره حقوق بشر هم حقوق زنان. باید تلاش کرد زنان درس بخوانند و شرایط کار داشته باشند.»

پیش از این رسانه «حال‌وش» و «کمپین فعالین بلوچ» با انتشار تصاویری از ایست و بازرسی‌ها در زاهدان، خبر داده بودند ند که همانند دو هفته‌ اخیر نیروهای امنیتی و نظامی با ایجاد ایستگاه‌های ایست و بازرسی در سطح شهر، فضای امنیتی را بیش از گذشته تشدید کردند.

کمپین فعالین بلوچ می‌گوید از زمان انتخاب «محمد کرمی» از فرماندهان سابق سپاه پاسداران به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، تدابیر امنیتی در زاهدان تشدید شده است.

جمعه هفته گذشته، ۳۰ دیماه ماه با وجود جو شدید امنیتی و نظامی، معترضان بلوچ با جمعیتی هزاران نفری پس از ادای نماز جمعه دوباره به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

از آغاز اعتراضات اخیر در ایران و کشتار خونین مردم زاهدان در دهم مهرماه، در سیستان و بلوچستان جو امنیتی شدیدی در شهرها و روستاهای این استان حاکم‌ شده است و با وجود چنین شرایطی نمازگزاران هرهفته پس از نماز جمعه به امامت مولوی عبدالحمید دست به راهپیمایی می‌زنند.

براساس گزارش فعالان حقوق بشر در هفته‌های اخیر روزانه تعداد زیادی از شهروندان بدون دلیل بازداشت شده اند.

اعتراضات

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.