رفتن به محتوای اصلی

در سوگ محمود رفیع , بنیانگذار «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران - برلن»
11.01.2023 - 06:55

بنیانگذار و مدیر «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران - برلن» (Liga Iran) بود.  «جامعه» را با کمک و شرکت چندین شخسیت مدنی، سیاسی، رسانه‌‌ای و دانشگاهی آلمانی در سال ۱۳۵۹ بلافاصله پس از خروج از ایران به راه انداخته بود و خودش همراه باهمسر بردبار و نازنیننش «پری» آن را اداره می کردند.
سال ۶۰ که من توانستم از ایران جان سالم به در ببرم و خود را به اروپا رساندم, در برلن دوستی پیغام آورد که آقایی به نام «رفیع» فعالیتی حقوق بشری به راه انداخته و می خواهد تو را ببیند.  با هم به خانه اش رفتیم و آشنایی ما با هم شروع شد.  خواهان همکاری بود.  گفت که قرار است  نشریهای به نام «حقوق بشر» به زبان فارسی منتشر کنند و از من خواست که برای هر شماره آن مقاله ای بنویسم و بفرستم - کاری که بعدا برای نزدیک به دو دهه که این نشریه منتشر می شد ادامه یافت.
انسانی صمیمی و پیگیر بود و متدیک کار می کرد.  «جامعه» در طول بش از ۴۰ سالی که تحت مدیریت او فعالیت می کرد، چندین نشریه خبری و تحلیلی به زبانهای فارسی و آلمانی منتشر کرد و از مراجع اصلی فعالیت های حقوق بشری مربوط به ایران به خصوص در سال های سیاه دهه ۶۰ بود. ایرانیان زیادی برای حل مشکلات پناهندگی خود در اروپا و به خصوص آلمان به او مراجعه می کردند و او تا ان جا که می توانست برای حل مشکل آنان کمک می کرد.  از سوی دیگر کمتر پیش می آمد که شخصیتی مدنی/سیاسی/فرهنگی ایرانی گزارش به برلن بیفتد و او را نبیند و احیانا از دست پخت او و غذاهای گیلانی اش بهره و لذت نبرد.
به من و فتحیه لطف خاصی داشت.  اگر سر و کار من به تنهایی یا همراه با فتحیه به برلن می افتاد حتما باید او را می دیدم/یم و اگر شب را جای دیگری جز خانه گرم و پذیرای او می گذراندم/یم سخت گله مند می شد.  آخرین بار که او را دیدم نوامبر ۲۰۱۹ بود که من به علت حادثه‌ای در بیمارستانی در جنوب برلن بستری شده بودم و او با پری از راهی دور دو بار به دیدنم آمدند.  بعد  هم من به انگلیس منتقل شدم و دیگر امکان دیدارهای حضوری ما قطع شده بود.  در ماه های اخیر سلامتی او رو به وخامت می رفت و تلفن های ما کوتاه و کوتاه تر شده بود.  تا  چند هفته پیش که به خانه سالمندان رفته بود تا ۲۴ ساعته زیر نظر باشد و من هر چند گاه به پری زنگ می زدم که  احوال او (و پری) را بپرسم.  آخرین تلفن دوشنبه بود که پری گفت رفیع رفته است...
انسانی برجسته و دوست داشتنی بود.  یادش گرامی باد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.