رفتن به محتوای اصلی

گذری بر نگرش ها !
10.01.2023 - 07:46

روحانی چگونه می اندیشید ؟؟( نقبی به گذشته )

شادروان روحانی که 8 سال سکان هدایت  !! این جامعه را با همه معضلات و نبود اقتدار لازم  عهده دار بود و امروز با عملکرد عجیب جانشینش (که تابع مطلق و فرانبردار انانی است که در پشت پرده ان میکنند که نشاید ....) میتوان او را بنسبت فردی در برابربیت نافرمان  و با توجه به تحصیلاتش هر چند رانتی در انگلستان اینده نگر ،در پی نام و نشان و میهن دوست دانست –

 ایشان در مقوله روند"تصمیم‌سازی" در کتابچه ای با عنوان «چالش مسئولیت تصمیم گیری »مینویسد: "هرگاه گزارش‌دهی به مسئولان  بالادستی که گریزی از توجه و هماهنگی با قدرت فرا قانونی اما متداول شده انان نیست - به طور دقیق انجام نشده،  چالش بزرگی در کشور ایجاد شده و خسارتهای عظیمی از ابعاد مختلف به کشور وارد شده و هیچ کس مسئولیت انرا عهده دار نشده است .

*وی  در گیر معضلات بسیار عظیم مدیریت مملکت طی 8 سال پر فراز و نشیب انهم در روزگار تحت کنترل وسایل ارتباط جمعی مدرن و  اینترنت و حضور بیش از 30 میلیون جوان تحصیل کرده و.... در گذشته های نه چندان دور  "عدم اعتماد و اطمینان و بدبینی به غرب در مسائل بین المللی" را مشکلی مضاعف برشمرده و رفع نکردن این موانع را، عامل تکرار چالش‌هادر اینده میداند و تلویحا میگوید :

*تصمیم‌گیر نهایی  با همه اختیارات فرا قانونی ،بدون پاسخگوئی  بارها بی‌اعتمادی و بدبینی  به غرب را اعلام کرده  که نمونه بارز این بینش ،تصمیمات یکسویه اخیرحکومت در رابطه با مسایلی است که در تعریفی ابتدائی در حیطه اختیارات دولتها  براساس منافع ملی و مصالح جامعه تعریف میشود .

*ایشان  از سوی دیگر جریان‌ها و گروه‌های سیاسی را  تاثیرگذار در تصمیم‌های سرنوشت ساز میداندو مینویسد  : «گاهی شاهد رقابت ناسالم گروه‌های سیاسی با یکدیگر و اقدامات نابجای عده‌ای هستیم که میتوانند حرف‌های نادرست خود را با هیاهو ، تبلیغات و یا به واسطه ارتباط با مقامات مختلف با تکیه بر زر، زور و تزویر به کرسی بنشانند» و ظاهرا عملکرد خود را بطول سالیان در شورای امنیت ملی با انهمه تصمیمات خلاف منافع ملی فراموش کرده است .

*این مسئول سابق هشیار اما فاقد اختیارات لازم - با نقبی به گذشته - به ماجرای  گروگانگیری رهبران اصلاح طلب امروز ! و جنگ اشاره و میگوید در مقطعی که مسئولین تصمیم داشتند آنرا حل کنندکسی جرئت نمیکرد پیش قدم شود و در این رابطه « چالش مسئولیت تصمیم‌گیری »را مطرح ومیگوید :عده‌ای بی‌مسئولیت پیوسته مترصد دمیدن بر شیپور سرزنش و تهمت اند.

* روحانی تاکید دارد که در "مقطع زمانی کنونی هم کم و بیش شاهد نمونه‌هایی از« چالش مسئولیت تصمیم‌گیری » در کشور هستیم و یادآور می‌شودکه تمام کشورهای بزرگ دنیا در شرایط حساس، اقدام به تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ ساز می‌کنند. "در این شرایط، اغلب تصمیم‌گیرندگان و رهبران سیاسی، مردم را قانع میکنند یا از قدرت کنار میروند و نمونه برخورد دولت مکزیک را  با نگاهی زیرکانه مد نظر دارد  :

** وقتی ترامپ رئیس جمهور شد، بلافاصله با معاهدۀ  نفتا (NAFTA) مخالفت کرد و گفت باید از اول مذاکره و توافق شود. دولتِ عاقلِ مکزیک در مقابل ترامپ نایستاد ، بحث نکرد و برای کاخ سفید خط و نشان نکشید، بلکه بلافاصله تجدیدنظر و مذاکره را قبول کرد. پس از شش ماه مذاکره، معاهدۀ نفتا  به «معاهدۀ آمریکا-مکزیک-کانادا » تغییر یافت و مکزیک کماکان سالانه بالای ۶۰۰ میلیارد دلار با آمریکا تبادل میکند.

سیاست‌مداران هوشمند مکزیک  بخصوص در دورۀ «تیلرسون »متوجه شدند اصل قضیه، رضایتِ روانی بود.

کانون تئوریک برخورد حکیمانه و عاقلانۀ مکزیک در این بود که «واقعیتِ رئیس جمهور شدن ترامپ» را پذیرفت ،

*رهبرانِ و دستگاه متبحر دیپلماسی مکزیک که اقتصاد جهان و سیاست آمریکا را دقیق، عمیق و واقع‌بینانه درک می‌کنند - نشان دادند که اِعمال منافعِ ملی ابتدا ازواقعیت‌ها شروع می‌شود.

*چین نیز با  ترامپ مذاکره کرد و در عین سخت‌گیری و تداوم گفتگوها، مانع از بدتر شدن فضای سیاسی میان خود وآمریکا شدند.

روحانی« در خلوت کابینه » با صراحت برامده از بینشی مناسب البته با توجه به اصل نسبیت میگفت  :
آیا جانشینش قادر است  دیگر تصمیم‌گیران را که اصل مسلم« وحدت فر ماندهی و مسئولیت و اختیار » را در دهه ای اخیر انهم آگاهانه بشدت تضعیف نموده وبا تکیه بر زر، زور و تزویر انهم با در اختیار داشتن تریبون های گسترده و در اختیار داشتن « اتش به اختیاران » پاسخگوئی ندارند ! به راه‌حل‌های منطقی و مناسب  قانع سازد
در حالیکه فرد منتصب  در تبلیغات انتخاباتی 28 خرداد سال بگذشته در کمال حیرت و تاسف « از بلند نظری، اهداف بلند برای پیشرفت و ترقی کشورانهم در 700 صفحه ،سخنی به میان نیاورد » و تمامی  نگاه « به اعلام   نیازهای مادی افراد عادی گرفتار معاش و دغدغه فردا ضمنا ناتوان از هر گونه برنامه ریزی بدون آینده نگری »استوار شده بود و همه در حد  تامین مبالغی کمک معاش و یا قول های محاسبه نشده برای تامین مسکن  یا نظارت بر بازار ! و کنترل توزیع مواد یا  قیمت مرغ و علوفه صحبت کردند.،.....که حاصل انهمه وعده عوام فریبانه را در این روزگار با دلار بالای 41 هزار تومانی همگان با پوست و رگ خود در تمامی زمینه ها لمس نموده و در عرصه خیابان با هجوم انتظارات بحق اغلب اقشار جامعه در زمینه حقوق شهر وندی و تبعات ان مواجه است ....

 یادمان نرفته شادروان بازرگان خود را چاقوئی بی دسته اما پاسخگو در ضمن فاقد اختیار میدانست و شهامت استعفاءو باقی گذاردن نام نیک را با ازادگی- پاک دستی  و معرفت تمام از خود نشان داد ......

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.