رفتن به محتوای اصلی

نخست‌وزیر کانادا: رژیم ایران به طرز فجیعی برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیست
09.01.2023 - 14:58

 

 

مراسم سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای پرواز پی‌اس ۷۵۲ در شهر تورنتو کانادا دیشب با حضور جاستین ترودو،‌ نخست وزیر کانادا،‌ ملانی جولی، وزیر خارجه و جمع بزرگی از فعالان سیاسی ایرانی و تعدادی از خانواده کشته شدگان و ایرانیان ساکن کانادا برگزار شد.

نخست وزیر کانادا در سخنرانی خود دو بار به فارسی شعار: «زن، زندگی آزادی» را به زبان آورد و حاضران در سالن هم او را همراهی کردند.

جاستین ترودو در این مراسم گفت: «این فاجعه به این دلیل اتفاق افتاد که رژیم ایران به طرز فجیعی برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیست. اندوه شما با خودداری آنها از پاسخگویی بیشتر شده است. هیچ چیز دیگر عزیزان شما را برنمی‌گرداند. اما وقتی کسی را اینطور بدون دلیل از دست می‎‌دهی،‌ تلاش برای یافتن عدالت بخشی از این سوگواری است.»

او تاکید کرد که از هفته پیش کانادا،‌ سوئد و بریتانیا در کنار دولت اوکراین،‌ پروسه حقوقی را شروع کردند تا ایران را وادار به پاسخگویی کند.

نخست وزیر کانادا گفت که اگر رژیم ایران ظرف مدت ۶ ماه آینده به این تقاضا پایبند نباشد،‌ کانادا این موضوع را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع خواهد داد و در آنجا ایران را وادار به پاسخگویی خواهد کرد.

او در سخنانش همچنین به کشته شدن مهسا امینی در زمان بازداشت توسط گشت ارشاد اشاره کرد و گفت که این اتفاق همه جهان و کانادایی‌ها را «شوکه کرد.» او بار دیگر از اعتراضات در ایران و جنبش زنان ایرانیان حمایت کرد و شجاعت معترضان ایرانی را ستود.

مراسم تورنتو

 

نخست وزیر کانادا و وزیر خارجه این کشور در کنار حامد اسماعیلیون؛‌ ادای احترام به یاد جان باختگان پرواز ۷۵۲ با روشن کردن شمع

او در ابتدای سخنانش،‌ از حامد اسماعیلیون،‌ نویسنده‌ای که دختر و همسرش را در این پرواز از دست داده،‌ تقدیر کرد.

او گفت که «تلاش‌های بی‌وقفه‌» حامد اسماعیلیون برای عدالت و حقیقت منبع قدرت و قوت برای همه بوده است.

اوهمچنین با اشاره به تحریم‌های دولت کانادا علیه مقامات جمهوری اسلامی گفت که ممنوعیت دائمی برای ورود این افراد به کانادا صادر شده است و کانادا تلاش خواهد کرد که «این رژیم وحشی و قاتل کاملا پاسخگوی اعمالش خواهد بود.»

آقای ترودو سخنرانی خود را با شعار زن زندگی آزادی به پایان برد.

پیش از این سخنرانی که در سالن مردین آرت سنتر شهر تورنتو کانادا برگزار شد آقای ترودو به همراه ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا به یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی شمع روشن کردند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا هم در سخنانی گفت که کشورش مقامات سپاه پاسداران را تحریم و دارایی‌های آنها را مسدود خوهد کرد تا اطمینان حاصل کند که کانادا مامنی برای مقامات جمهوری اسلامی نخواهد شد.

چند تن از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی از جمله مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی هم در این مراسم حضور داشتند.

ترودو کانادا

 

در مراسم سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراین جاستین ترودو با بازماندگان فاجعه هواپیمای اوکراین همدردی کرد

مراسمی که در تورنتو کانادا برگزار شد در ادامه مجموعه تظاهرات و تجمعات گسترده در سراسر جهان بود که طی دو روز گذشته در شهرهای مختلف جهان برگزار شد.

در ایران هم دیروز در محل سرنگوی هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران مراسمی با حضور خانواده کشته‌شدگان برگزار شد.

علاوه بر آن در راستای کمپینی با عنوان «به هر شهر مزاری» بر مزار قربانیان جمهوری اسلامی در سراسر جهان طی ۴۳ سال گذشته از جمله مزار کشته شدگان اعتراضات اخیر شاخه‌های گلی گذاشته شد.

پرواز شماره پی‌اس ۷۵۲ این هواپیما در صبح روز چهارشنبه ۸ ژانویه ۲۰۲۰ با یک ساعت تأخیر از مقصد تهران انجام شد و لحظاتی پس از برخاستن از فرودگاه در حدود ساعت ٦:١٨ بامداد به وقت محلی با اصابت موشک‌های سپاه در نزدیکی تهران سرنگون شد.

مسئولان جمهوری اسلامی سه روز پس از کتمان و دروغگویی سرانجام اعلام کردند که این هواپیمای مسافربری «سهوا» هدف موشک‌های سپاه قرار گرفته است.

ساعاتی پیش از آن ایران به تلافی کشتن قاسم سلیمانی در عراق ، به پایگاه آمریکایی، عین‌الاسد در عراق حمله موشکی کرده بود.

این هواپیما ۱۶۷ مسافر و ۹ نفر خدمه پروازی داشت که همه آنها جان خود را از دست دادند.

۱۴۶ نفر از مسافران گذرنامه ایران، ۱۰ نفر گذرنامه افغانستان، ۵ نفر گذرنامه کانادا، ۴ نفر گذرنامه سوئد و ۲ نفر گذرنامه اوکراین داشتند.

هر ۹ نفر خدمه پرواز هم تبعه اوکراین بودند.

تعداد زیادی از مسافران ایرانی این پرواز دارای تابعیت دوگانه بودند و ۱۴۶ نفر ذکر شده بنا به گفته مقام‌های رسمی، با گذرنامه ایران وارد این کشور شده بودند. یک کودک هفت ماهه که هنوز به دنیا نیامده بود هم در این پرواز بوده است.

 

 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.