رفتن به محتوای اصلی

«چشمهای برادر بزرگ» برای امنیت جامعه ضروری است!
30.12.2022 - 02:53

قدرت بازدارندگی «چشمان برادر بزرگ».

جورج اورول نویسنده رمان قلعه حیوانات، در رمان «1984»یک جامعه تمامیت خواه را به تصویر میکشد که در آن «برادر بزرگ» با دوربین هایش همه حرکات مردمان را زیر نظر دارد.

اما بیاییم یک جامعه دمکراسی را در نظر بگیریم که در آن دوربین ها در همه جا مردمان را زیر نظر دارند. آیا احساس خوبی از این دوربین ها دارید یا بد؟ آیا با بودن این دوربین ها احساس امنیت بیشتری می کنید یا احساس نا امنی و این حس که به حریم خصوصی تان تجاوز شده. ضمن این که «این حریم خصوصی» به چه درد شما میخورد و اگر حریم خصوصی شما رعایت نشود چه رازی از شما برملا میشود؟ آیا میترسید از ناهارخوردن تان کسی آگاه شود؟ یا خیانت به همسرتان؟ یا حین دزدی کردن گرفتار شوید؟ من هرچه فکر میکنم می بینم چوب را که برداری فقط گربه دزده(یک فرد نابکار)  است که هراسان میشود و بخاطر یک کافر (فرد نابکار) درب مسجد( امنیت اجتماعی) را نمی بندند! 

در یک ویدیو در فیسبوک که در آن در ترن  مرد جوان زورگو که یک دختر را اذیت می کرد نه تنها توسط دوربین های موبایل تصویرش بصورت زنده در فیسبوک پخش میشد بلکه در ایستگاه بعدی مترو پلیس هم منتظر او بود. یعنی به سه دقیقه نکشید که مجرم دستگیر شد.

مردم بسیاری از این رویداد احساس رضایت کردند. اگر شما هم از گرفتن تصویر آن مجرم راضی هستید معنایش این است که برای شما هم امنیت خیلی مهمتر از رعایت حریم خصوصی تان است. در جوامع دمکراسی حفظ  حریم خصوصی افراد محترم هست و نباید اطلاعات و ویدیو یا عکسی از انها بدون رضایت خودشون گرفته بشه یا در معرض دید عموم قرار بگیرد. ولی این حریم خصوصی چیست که بخاطر آن نتوان در همه جا دوربین کارگذاشت و جامعه را امن کرد؟  حال باید دید کدام مهمتر است: امنیت اجتماعی با حضور دوربین ها یا حریم خصوصی؟ من به امنیت اجتماعی رای میدهم. من عقیده دارم که نه تنها در قطارها، جاده ها و کوچه ها و خیابان ها و همه مکانهایی که انسانها رفت و آمد می کنند، بلکه حتا در خانه ها، در آشپزخانه ها و اتاق خواب و توالت و حمام هم باید دوربین وصل شود و زندگی مردم 24 ساعته توسط دوربین ها ضبط شود تا اگر جرمی رخ داد بتوان برایش مدرک داشت. اگر در خانه پدری به دختر خردسالش دست درازی کرد، یا اگر مردی در جنگلی به دیگری تجاوز جنسی کرد، یا در کوچه ای خلوت کسی موبایل دیگری را برباید، دوربین های نصب شده او را تا رسیدن به خانه و رفتن به توالت و حمام هم دنبال کنند و هویت او برای پلیس مشخص شود. حال شاید سوال شود که اینجوری که جیک و پیک همه عالم بیرون میریزد. در تئوری شاید چنین چیزی باشد اما در عالم واقع چنین نیست و جیک و پیک هیچکس بیرون نمیریزد. قانونش چنین است که این ویدیوها و عکسها در یک مرکز نگهداری میشود و کسی حق تماشای آنها را ندارد مگر آنکه جرمی رخ دهد و یا شکایتی باشد. با صدور حکم دادگاه میتوان ویدیو را با حضور نماینده دادستان، پلیس، و ادارات مربوطه مثلا 5 نفر سوگند خورده بازبینی کرد. در عالم واقع هم روزانه میلیاردها ویدیو را چه کسی حال دارد کنجکاوی بخرج دهد و با تحمل کلی مشقات رمزگشایی کند که چی؟ توالت رفتن فلان خانم را ببیند؟ میلیونها از این صحنه ها در فضای مجازی و سایت های پورن وجود دارد و در عمل چنین چیزی رخ نمیدهد که کسی کنجکاو باشد صحنه اتاق خواب شما یا توالت رفتن تان را تماشا کند. بخصوص آن 5 نفر سوگند خورده که  تنها کسانی هستند که میتوانند با داشتن کلید رمز و حضور هر 5 نفربرای بررسی یک جرم آن ویدیوها را تماشا کنند.  بنا بر این حریم خصوصی ما سرجایش هست و به آن تجاوز نمی شود. اما در عمل امنیت اجتماعی کاملی حکم فرما میشود که همه با خیال راحت زندگی می کنند. دیگر نیازی به قفل کردن ماشین و دوچرخه و در مغازه و خانه نیست چرا که چشم خدا که بسختی مجازات میکند بالای سر همه هست. میشود مثل قدیم های امن و امان بچه را با خیال راحت توی کوچه به حال خود گذاشت تا با کودکان دیگر به بازی بپردازد و دم به ساعت با نگرانی مراقب او نبود و بسیاری امتیازات دیگر. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.