رفتن به محتوای اصلی

توضیح و هشدارعلیه شکل گیری تئوری های توطئه
25.12.2022 - 07:29

 

 

1. پریروز دوتن از دوستانم در لوس آنجلس به من اطلاع دادند که فردی در فیس بوک عکسی منتشر کرده است که من و چند تن دیگر از دوستان ایرانی را در کنار تریتا پارسی نشان میدهد وعکس مرا با شهین سردارعلی ( یکی از اعضاء انتخاب شده برای کمیته حقیقیت یاب سازمان ملل) اشتباهی گرفته و میگوید "پس این عضو کمیته حقیقت یاب همکار نایاک است و پس توطئه ای در کار است که باید رسوا گردد." و گویا عده ای هم نگران شده این دروغ احمقانه را بازنشر دادند.

2. من هنور در تعجب هستم که اولا چگونه میتوان تصویر مرا یک باره با خانم شهین سردارعلی که خیلی قیافه متفاوتی هم دارد اشتباه گرفت و چگونه میتوان فورا از دیدن یک عکس آن هم در اینترنت بدون آنکه هیچ بررسی درباره آن بشود یک باره چنین پیشداوری های منفی برعلیه من و مهمتر بر علیه یک کمیته مهم بین المللی صورت بگیرد؛ کمیته ای که قرار است به یاری سرکوب شدگان راه آزادی ایران بیاید. آیا جز این است که این سمپاشی عجولانه دل دژخیمان حکومت اسلامی را شاد میکند؟!

3. چند ساعت بعد دوست دیگری از اروپا تماس گرفت و چند توئیت را برایم فرستاد که شامل عکس دیگری از من در کنار خانم سردارعلی میشد و کسی مدعی شده بود که من و خانم سردارعلی در کنفرانسی شرکت داشتیم که دعوت کننده یا مجری آن کنفرانس تریتا پارسی بوده است. با خود گفتم انگار بعضی از ایرانیان این روزها همه جا شبح نایاک و یا رهبرسابق آن تریتا پارسی را می بینند و قدرت و فراگیری عجیبی برای آنها قائلند. من البته با دیدن آن عکس دوم تازه متوجه شدم که پس شهین سردارعلی عضو کمیته حقیقت یاب همان بانوی پاکستانی است که من درنوامبر سال 2006 با اوآشنا شدم چون هردو از جمله مدعوین کنفرانس بین المللی دو روزه ای بودیم که درشهر بارسلونا (در کشور اسپانیا) برگزار شد و ما هر دو در میزگردی علیه بنیادگرایی اسلامی و نقد قوانین تبعیض گرا و سیاست های ضد زن درفقه و شرع در حضور بیش از 400 نفرسخنرانی کردیم. من بیش از پیش خوشحال شدم که این بانو برای عضویت در کمیته حقیقت یاب انتخاب شده است، چون حداقل خود شاهد نقد قوی و مستدلی که او درآن جلسه ارائه کرد بودم . ولی متاسف شدم که ارتباط و آشنایی من با او به همان کنفرانس دو روزه محدود بوده است.

4. برای اطلاع آنان که واقعیت را جستجو میکنند و طرفدار تئوری های توطئه نیستند، توضیح بیشتری در باره زمینه واقعی هر دوی این عکس ها میدهم تا بلکه از برداشت های نادرست و توطئه پردازانه واهی و مضر به حال جنبش انقلابی ایران جلوگیری شود:

5. عکس اول که در آن تصویر تریتا پارسی در کنار من و چند تن از دوستان ایرانی مخالف سرسخت رژیم دیده میشود، به سال 2007 برمیگردد و هیچ ربطی هم به نایاک ندارد. بلکه آقای پارسی یکی از 10 تن سخنرانانی بود که در آن سال تحصیلی برای ارائه سخنرانی در باره ایران به دانشگاه کالیفرنیا دعوت شده بود و سخنرانی او جزیی از سری "سخنرانی های دوزبانه در باره ایران" میشد که از سال 2003 به ابتکار مدیر وقت مرکزمطالعات خاورنزدیک دانشگاه کالیفرنیا در لوس آنجلس، یعنی زنده یاد پروفسور لئونارد بایندر، تاسیس گردیده بود و من هم به دعوت دکتر بایندر مسئول هماهنگی و گرداندن این برنامه آموزشی بوده ام که تا امروز ادامه دارد و البته در سالهای اخیر مدیریت اصلی آن را برنامه ایرانشناسی این دانشگاه به عهده گرفته است. به رسم این برنامه هرماه از یک یا دو تن از پژوهشگران که در باره ایران کار تازه ای ارائه داده اند دعوت به سخنرانی میشود. در سال 2007 از تریتا پارسی کتاب جالبی منتشر شده بود به عنوان

Treacherous Alliance: The Secret Dealings of Israel, Iran, and the United States

لذا او هم در لیست سخنران های مدعو برنامه قرار گرفته بود. بعد ازپایان سخنرانی و پرسش و پاسخ، سخنران ها را برای صرف ناهار یا شام دریکی از سالن های غذاخوری دانشگاه دعوت میکنیم. در این عکس هم سخنران آن روز یعنی تریتا پارسی با عده ای از شرکت کنندگان بعد از برنامه ناهار دیده میشوند. توجه شود که در آن زمان نه نایاک به یک جریان سیاسی جدل برانگیز تبدیل شده بود و نه تریتا پارسی و یا نایاک متهم به لابیگری برای حکومت ایران بود. بنابراین افرادی چون خود من و دیگران در آن زمان هنوز به نایاک و آقای تریتا پارسی بی اعتماد و بدبین نشده بودیم.

6. عکس دوم هم که به نوامبر سال 2006 برمیگردد کوچکترین ربطی به تریتا پارسی و نایاک ندارد. بلکه چنانکه دربالا اشاره کردم، مربوط به دومین کنفرانس بین المللی است که در بارسلونا و از طرف "شورای اسلامی کاتولینا دراسپانیا" و با حمایت دولت اسپانیا و انستیتو اروپایی مدیترانه برگزار میشد و از جمله تلاش های مثبتی بوده است در جهت روشنگری و پیشگیری از رشد بنیادگرایی اسلامی در اروپا و سایر کشورها. درهمین راستا بود که از سال 2005 تا 2008 طی چهار کنفرانس از تعدادی از فمینیست های مسلمان و نیز پژوهشگران و کنشگران فمینیست از کشورهای مختلف دعوت شده بود تا به تقویت گفتمان های فمینیستی و بهبود حقوق زنان در میان مسلمانان یاری رسانده شود. در این عکس تعدادی از سخنرانان آن کنفرانس از جمله خانم شهین سردارعلی (در لباس پاکستانی فیروزه ای رنگ ) و مدیر برنامه آقای عبدننور پرادو(سمت راست من) و آقای نعیم جناح از آفریقای جنوبی (سمت چپ من) و خانم اسرا نومانی از آمریکا (اولین نفر از چپ) که فمینست مسلمان پر سرو صدایی است ساکن واشنگتن دیده میشوند.

7. در پایان لازم میدانم تاکید کنم ما نباید بگذاریم تا خیانت ها و مارگزیدگی های گذشته سبب شود بیش از حد لازم بدبین باشیم و ساده لوحانه هر اتهام، افسانه پردازی، توطئه پنداری، و شخصیت کشی را بپذیریم. نیروی خود را باید بیش از نفی و تخریب این و آن برای تقویت تلاش های خود در بدیل سازی و فرهنگ آفرینی نوین وزندگی محور، رهایی بخش وآزادی گسترصرف بکنیم. برای مثال برای من که عمری را در راه آموزش و مبارزه درراستای حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و علیه تبعیض های جنسی و جنیستی، قومی، نژادی و مذهبی و طبقاتی گذرانده ام، مهم است که گوش به زنگ و هوشیار باشیم تا مبادا در جنبش نوید بخش "زن، زندگی، آزادی" هم مانند تجربه جنبش های دیگر، سهم زنان، تبعیض دیدگان و ستم کشیدگان و کنشگران اصلی راه آزادی و دموکراسی در نهایت نادیده گرفته شود. و یا در همان آغاز راه ، همبستگی و اعتماد و امید جای خود را به تفرقه، بدبینی ، تهمت زنی و شانتاژ بدهد. یا مبادا به جای همگرایی و تشویق و ترغیب و اعتمادسازی برای جلب هر چه بیشتر بخش های خاکستری و مردد مردم به سوی جنبش و افزودن به ریزش از پایه ها و بدنه حکومت به سوی جبهه انقلاب مردم، به برخوردهای سیخکی و دوگانه های غیر واقع بینانه و واگرایانه روی آوریم. ما میدانیم که اینترنت و شبکه های اجتماعی دیجیتال میتوانند نقش شمشیر دولبه را بازی کنند و جریان های مخرب یا سازمان های امنیتی سرکوبگر و مکار رژیم هم یادگرفته اند از این تکنولوژی برای ایجاد بدبینی، آشفتگی و گیج کردن، و تولید سوء ظن و تفرقه در میان نیروهای مبارز به نفع خود سوء استفاده کنند. به قول دوستی، درتوئیتر و امثال آن "دروغ به راحتی و با سرعت شعله ور میشود" و ما چقدر باید نیرو به هدر دهیم تا ضربه های وارده را جبران کنیم.

#مهسا_امینی

#زن-زندگی-آزادی

# نه -به -اعدام

نیره توحیدی، 24 دسامبر 2022

 

    •  

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

Shahab Feyzi

خانم توحیدی گرامی! به این یاوه‌ها توجه نکنید. کارنامه علمی و فعالیت اجتماعی-سیاسی شما روشنتر از آن است که عده‌ایی بدون نام واقعی خود شما به آن لطمه بزنند. به امید رسیدن روزهای بهتر

ی., 25.12.2022 - 22:34 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.