رفتن به محتوای اصلی

موساد درباره گسترش «کمک تسلیحاتی» ایران به روسیه هشدار داد
23.12.2022 - 17:21

اظهارات دیوید بارنیا، رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل در حالی منتشر شده که اخیرا آمریکا اعلام کرد همکاری نظامی تهران و مسکو به سطح یک «مشارکت دفاعی تمام‌عیار» رسیده است.

ایران تایید کرده که پهپادهای نظامی در اختیار روسیه قرار داده است. اما موضع تهران این است که این همکاری نظامی قبل از جنگ اوکراین آغاز شده و پهپادها برای استفاده در این جنگ در اختیار روسیه قرار نگرفته است.

تهران می‌گوید که در جنگ اوکراین اوکراین بی‌طرف است.

آقای بارنیا در مراسمی به مناسب حنوکا یا عید اخلاص یهودیان گفت: «ما درباره مقاصد ایران در آینده هشدار می‌دهیم، مقاصدی که آن‌ها تلاش می‌کنند مخفی نگه‌دارند. اینکه آن‌ها می‌‌خواهند با گسترش ارسال سلاح به روسیه به (این همکاری) عمق ببخشند. اینکه آن‌ها می‌خواهند پروژه غنی‌سازی اورانیوم را گسترش دهند. اینکه آن‌ها می‌خواهند به کشورهای دوست مسلمان در منطقه حمله کنند.»

رئیس موساد در حالی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه هشدار داده که اخیرا مقام‌های آمریکایی نیز اظهارات مشابهی بیان کرده‌اند

رئیس موساد در حالی درباره همکاری نظامی ایران و روسیه هشدار داده که اخیرا مقام‌های آمریکایی نیز اظهارات مشابهی بیان کرده‌اند

حدود دو ماه پیش پیش نیز اسحاق (ایساک) هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل در جریان سفر به واشنگتن گفت که اطلاعات سرویس‌های جاسوسی کشورش را در ارتباط با استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، در اختیار آمریکا قرار داده است.

کمی بعد از این اظهارات شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارشی اختصاصی منتشر کرد که در آن گفته می‌شد ایران در حال آماده کردن یک هزار ادوات نظامی جدید برای روسیه است.

در گزارش این رسانه آمریکایی به نقل از «مقام‌های کشورهای غربی» آمده بود که این تسلیحات شامل موشک‌های بردکوتاه زمین به زمین و پهپادهای انتحاری بیشتر است.

سرانجام در روز ۱۸ آذر (نهم دسامبر)، مقام‌های آمریکایی در اظهارنظری علنی گفتند که معتقدند همکاری نظامی ایران و روسیه به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.بر اساس اعلام نظر شورای امنیت ملی آمریکا، همکاری تسلیحاتی ایران و روسیه شامل جت‌های جنگنده و هلی‌کوپترهای نظامی نیز هست.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، همکاری نظامی ایران و روسیه را «بی‌سابقه» خواند و گفت که ایران به «بزرگترین حامی نظامی روسیه» تبدیل شده است.

اما واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که کشورش صاحب «صنعت تسلیحات نظامی پیشرفته» است و به کمک هیچ‌کس نیاز ندارد.

او اتهامات آمریکا را در این زمینه به کل تکذیب کرد.

مساله پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از جمله موضوعاتی است که در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض‌های مخالفان روسیه نیز بازتاب داشته

 

مساله پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از جمله موضوعاتی است که در ماه‌های اخیر بارها در اعتراض‌های مخالفان روسیه نیز بازتاب داشته

هفته گذشته جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا نیز جمهوری اسلامی را متهم کرد که در سه ماه گذشته، همزمان با اعتراض‌های گسترده در ایران، «در اقدامی از سر استیصال» و برای جلوگیری از سرنگونی به «معاملاتی فرومایه» با روسیه دست زده است.

به گفته آقای کلورلی پهپادهای ساخت ایران «نقشی مرکزی» در حملات ارتش روسیه به غیرنظامیان اوکراینی دارند.

ایران در ابتدای هفته جاری در واکنش به انتقادها گفت که برای «تنظیم روابط خارجی خود مستقلانه عمل کرده و از کسی اجازه نمی‌گیرد».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در روز یکشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) گفت: « همانگونه که بارها اعلام کرده‌ایم، همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های دفاعی، در چارچوب منافع و مصالح مشترک و منطبق بر حقوق و تعهدات بین‌المللی دو کشور در حال گسترش است و علیه هیچ کشور ثالثی نیست.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.