رفتن به محتوای اصلی

جنگ ترکیبی؟ با کی؟
17.12.2022 - 10:01

 

   آقای خامنه ای و مشاورانش برای مقابله با خیزش بزرگ مردم ایران علیه بیداد، خودسری و بی کفایتی رژیم، واژه ها و اصطلاحات جدیدی را به ادبیات ایدئولوژی زده خود وارد کرده اند. در این ادبیات سه اصطلاح «تبیین»، « جمع کردن» و «جنگ ترکیبی» جایگاه ویژه دارد. تبیین به معنی پیدا کردن، آشکار کردن و روشنگری است. معنای لغوی این واژگان در واقع اهمیتی ندارد، حقیقت آنست که این واژگان استعاراتی برای تاویل کلاف سردرگمی هستند که رژیم بیمار در آن گرفتار شده است. مفهوم تاویلی ِ تبیین آن است که مشکلات و مشکل آفرینان را بیابند و آشکار کنند. پس از تبیین ِ مشکل و تعیین مشکل سازان، آنگاه نوبت به «جمع کردن» می رسد. این واژه استعاره ای است بر آنکه دستگاه های گوش بفرمان به میدان آیند و اصل و ریشه مشکل را ماست مالی و سیاه نمایی کنند و مشکل آفرینان را نابود و از کف خیابانها جمع کنند. از آنجا که تعداد مشکل سازان در خیزش اخیر میلیونی و گسترده است، آنها را به دو دسته موهوم ِ معترض و اغتشاش گر تقسیم کرده اند تا نخست اغتشاش گران را نابود سازند و سپس به سراغ معترضان بروند. در تاویلِ «جمع کردن» شیوه های مختلفی مستتر است: شلیک با گلوله های جنگی، زدن با فشنگ های ساچمه ای، به مسلسل بستن مردم از هوا با هلیکوپتر ، پخش گازهای خفه کننده، کوبیدن با ابزار کشنده بر مغز معترضان، مفقود سازی در خیابان ها، دستگیری های انبوه و زندانی کردن مردم در زندان های با نشان و بی نشان، محاکمات بی حساب و کتاب در دادگاه های انقلاب و اعدام های وحشیانه پیش چشم همگان در خیابان ها. حد اقل 500 کشته در خیابان ها، 20،000 هزار زندانی و چند اعدام در ملاء عام، نتیجه سیاست «تبیین کن» و «جمع کن» نظام مخوف اسلامی، تنها در سه ماه گذشته بوده است.

  اما «جنگ ترکیبی» اصطلاح دیگری است که رهبر انقلاب مرتبا تکرار می کند و از هوادارانش می خواهد که آن را برای مردم تبیین کنند. این اصطلاح بر خلاف تصور حامیان نظام از ابداعات آقای خامنه ای نیست. جنگ ترکیبی یک اصطلاح نظامی است. از آنجایی که در جهان امروز درگیری ها و جنگ ها ویژگی گلوبال یافته اند، شکل بروز و انجام آنها نیز نسبت به گذشته تغییرات بزرگی کرده است. در جنگ کلاسیک، ارتش های متخاصم در مقابل یکدیگر صف آرایی می کردند و نتیجه جنگ در میدان نبرد مشخص می گردید و در نهایت نیروی زمینی نقش اصلی را به عهده می گرفت. حالا آن شیوه های نبرد به تاریخ سپرده شده و جنگ ها نیز همپا با اقتصاد و سیاست، پیچیده، چند وجهی و باصطلاح نظامیان ترکیبی شده است. نوعی از این جنگ ها در سی سال گذشته با نام جنگ های نیابتی ظاهر شد و از قضا خود نظام اسلامی یکی از ابزارهای چشم و گوش بسته چنین جنگ هایی بوده است. در حال حاضر همان جنگ ها با شکل های پیچیده تر جریان دارند و کشتار مردم ایران به دست حاکمان مزدور در تداوم همان جنگ های ترکیبی است.

 در جنگ ترکیبی عامل های چندگانه مانند دیپلماسی، اقتصاد، نیروی نظامی و تکنولوژی سایبری در پیوند با یکدیگر علیه هدف به حرکت در می آیند. ایدئولوژی سازی های دین محور و قوم محور در این جنگ ها نقش مهمی ایفا می کنند. در این جنگ ها تکنولوژی دیجیتال اهمیت فراوانی دارد و ترکیب آن با عامل های دیگر، شاخص مهمی در ارزیابی کارآیی دولت است. قدرت سایبری چیزی بسیار فراتراز ابزارهای کاربردی است که در دسترس همگان قرار دارد. امروزه بخش بزرگی از زیر ساخت های عمومی، اقتصادی و صنعتی دولت ها بر محور پلاتفرم های دیجیتال به گردش در می آیند. حفاظت از پلاتفرم های ملی از یک سو و نفوذ و دست یابی به پلاتفرم های الکترونیک بیگانه بخش مهمی از نبرد اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی در عصر جنگ های ترکیبی است. به این جهت این جنگ ها بسیار وحشتناک تر از جنگ های گذشته است.

حال از ولی فقیه و حامیان او باید پرسید، شما که مدعی جنگ ترکیبی غرب و عربستان سعودی علیه ایران هستید، چرا از بام تا شام مردم بی دفاع و فلک زده ایران را می کشید؟ این لشگر کشی وحشیانه علیه مردم ایران چه معنایی دارد؟ این جوان ها چه کرده اند که به دار آویخته می شوند؟ چرا نام بیدادگاهای انقلاب را دادگاه گذاشته اید و مردم را بدون اثبات جرم محکوم به مرگ می کنید؟ چقدر باید خون جوانان وطن به زمین بریزد تا متوجه شوید که آنها شما و شیوه حکمرانی تان را نمی خواهند.

بله درست می گویید. جنگی ترکیبی ایران را نشانه گرفته است. شما با کشتاری که از مردم ایران براه انداخته اید، بار دیگر نشان دادید که اسب تروا و مزدوران همان هایی هستید که نابودی ملک و ملت ایران را نشانه گرفته اند. شما مرد میدان جنگ ترکیبی نیستید. جنگ ترکیبی به مغزهای روشن، انسان های خوش فکر و آزاده نیاز دارد. شما آنها را به گلوله می بندید و می کشید. شما انسان نیستید.

 احمد تاج الدینی

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احمد تاج الدینی
برگرفته از:
سایت نویسنده:سیاست و جامعه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.