رفتن به محتوای اصلی

جوانان محلات تهران و حامد اسماعیلیون برای تظاهرات در روزهای شنبه و یک‌شنبه فراخوان دادند
09.12.2022 - 18:10

واکنش‌ها به اعدام محسن شکاری؛ راهپیمایی سکوت کرمانشاهی‌ها و فریاد «ایستادگی» بر مزار او

تصویر

در واکنش به اعدام محسن شکاری، مردم کرمانشاه راهپیمایی سکوت کردند و در تهران، خانواده و بستگان او بر سر مزارش حاضر شدند. آنان از ایستادگی و تداوم حضور در صحنه اعتراضات گفتند. ۱۳ زندانی سیاسی هم با صدور بیانیه‌ای خطاب به حکومت نوشتند: «اعدام هر معترض نمایش استیصال‌تان است.»

روز جمعه هجدهم آذر، در میان موج خشم و بهت عمومی از اعدام ناگهانی محسن شکاری، خانواده این جوان ۲۳ ساله در «بهشت زهرا» و بر سر مزار او حاضر شدند.

از سوی دیگر، شماری از مردم در کرمانشاه در اعتراض به قتل محسن شکاری، راهپیمایی سکوت برگزار کردند. این راهپیمایی اما با حمله و تیراندازی نیروهای حکومتی مواجه شد.

تصاویری از سوگواری بر مزار محسن شکاری،‌ معترضی که دیروز اعدام شد

‌این ویدیو از سر مزار محسن شکاری منتشر شده است که نشان می‌دهد مرد جوانی که گفته می‌شود دوست محسن شکاری است سر مزار او می‌گوید وقتی او را بالا کشیدند، «فهمیدم اینها دجال‌تر از این صحبت‌ها هستند. اینها آدم‌خورتر از این صحبت‌ها هستند.»محسن شکاری روز ۳ مهر بازداشت شد و روز ۱۷ آذر حکم اعدام او اجرا شد. اعدام او واکنش‌ها و اعتراض‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.

ژاله توكلي: خداي جمهوري اسلامي ، كثيف ترين و ضعيف تر ين خداي تاريخ خدايان است

اقدام اعتراضی علیه اعدام در بزرگراه نیایش تهران

یک روز پس از اعدام محسن شکاری،‌ در یک اقدام اعتراضی در بزرگراه نیایش تهران طناب داری آویخته شد و روی آن نوشته شده بود: «اعدام نکنید»

جزئیاتی از پرونده حمید قره‌حسنلو،‌ پزشکی که در ایران به اعدام محکوم شده است

تصویر

حسن قره‌حسنلو، برادر دکتر حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی که یکی از پنج نفری است که قوه قضاییه اعلام کرد به اعدام محکوم شده‌اند،‌ در گفت‌و‌گو با رادیوفردا جزئیاتی از روند بازداشت، محاکمه، صدور احکام سنگین و فشار بر خانواده‌ها در این پرونده می‌گوید.

او در گفتگو با فرشته قاضی می‌گوید که برادرش هیچ نقشی در کشتن روح الله عجمیان،‌ بسیجی کشته شده نداشته و فقط «یک آخوند را که در محل مورد ضرب و شتم قرار گرفته بوده به عنوان وظیفه پزشکی معاینه می‌کند و به افراد حاضر در محل می‌گوید که علائم حیاتی دارد و او را به بیمارستان برسانند.»

برادر آقای قره حسنلو می‌گوید که حتی این روحانی را پیدا کردند و او به یاد داشته که صدای یک نفر را به یاد دارد که «یک نفر بالای سرش گفته پزشک است و او را معاینه کرده» اما حاضر به شهادت در دادگاه نشده است.

او همچنین درباره فرزانه قره‌حسنلو،‌ که در حال حاضر در زندان کچویی زندانی است می‌گوید که او دو روز اول بازداشت «تحت شکنجه‌های شدید بوده است» و پس از تهدید به اینکه پسر او را هم که دانشجو است،‌ بازداشت و شکنجه می‌کنند،‌ حاضر به اقرار اجباری علیه شوهرش شده است.

جوانان محلات تهران و حامد اسماعیلیون برای تظاهرات فراخوان دادند

تصویر

در حالی که پیکر محسن شکاری، جوان معترض اعدام شده در تهران،‌ روز ۱۸ آذر در فضایی شدیدا امنیتی در «بهشت زهرا» به خاک سپرده شد، ایرانیان با برگزاری تجمعاتی به این اعدام اعتراض کردند. حامد اسماعیلیون و جوانان محلات تهران هم خواستار شرکت ایرانیان در تجمعات روزهای شنبه و یک‌شنبه شدند.

امام جمعه سنندج از مسئولان خواست تا مغازه‌های بازاریان را پلمب نکنند

در پی پلمب مغازه‌ها در شهر سنندج به دلیل همراهی به اعتصاب سه روزه، ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج از مسئولان خواست تا مغازه‌های بازاریان پلمب نشود.

او در نماز جمعه امروز شهر سنندج از مسئولان خواست با مردم مدارا کنند و گفت: «انتظار داریم مغازه‌های بازاریان پلمب نشود تا بتوانند به کسب و کارشان بپردازند.»

دیروز از شهر سنندج گزارش شده بود که تعدادی از مغازه دارانی که محل کسب آنها به دست نیروهای امنیتی پلمب شده بود قصد باز کردن مغازه هایشان را داشتند. گزارشهایی هم از درگیری میان مغازه داران معترض و نیروهای انتظامی گزارش شده است.

گزارش شده که برای مقابله با اعتصاب همگانی مغازه تعدادی از کسبه سنندج پلمب و حتی حساب بانکی آنها هم مسدود شده است.

احضار کاردار ایران در لندن برای اعتراض به اعدام محسن شکاری

وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به اعدام محسن شکاری نماینده دیپلماتیک ایران در لندن را احضار و اعتراضش را به مقام‌های ایران ابلاغ کرد.

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای گفته که لندن دیدگاه‌هایش در این باره را صریحا به مقام‌های ایرانی گفته است. او گفته: «ایران باید فورا اعدام‌ها را متوقف کند و به خشونت علیه مردم خود پایان دهد.»

پیش از احضار کاردار ایران در لندن، سفیر ایران در برلین نیز به وزارت خارجه آلمان احضار شد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.