رفتن به محتوای اصلی

واکنش سه مقام ارشد آمریکایی به اعدام محسن شکاری: به پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه می‌دهیم
09.12.2022 - 09:30

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از اعدام محسن شکاری ابراز انزجار کرده و از حکومت ایران خواست به «سرکوب وحشیانه»‌ معترضان پایان دهد.

آقای بلینکن گفته «ما از اعدام محسن شکاری منزجر شده‌ایم. پیام ما به رهبری ایران روشن است: به این سرکوب وحشیانه پایان دهید. ما به پاسخگو کردن رژیم ایران ادامه خواهیم داد.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم «اعدام ناعادلانه» محسن شکاری را به عنوان اقدامی در جهت «ترساندن مردم شجاع ایران» نام برده است.

آقای سالیوان ضمن ابراز همدردی با خانواده آقای شکاری،‌ در توییتی گفته است«حکومت ایران را برای خشونت بی‌رحمانه‌ای که علیه مردم خودش به کار گرفته پاسخگو می‌دانیم.»

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران هم از اعدام محسن شکاری به تندی انتقاد کرده و گفته «ایالات متحده «به هماهنگی با متحدان و شرکای خود برای مقابله با نقض حقوق بشر به وسیله حکومت ایران» ادامه خواهد داد.

آقای مالی در توییتی نوشته است‌ «اعدام محسن شکاری پس از یک محاکمه جعلی تشدید بی‌رحمانه تلاش‌های حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم ضمن اعلام همدردی ایالات متحده با خانواده محسن شکاری، اعدام معترضان را «بیانگر ترس رهبران جمهوری اسلامی ایران از مردم این کشور و بیان حقیقت توسط آنها» عنوان کرده بود.

محسن شکاری از معترضانی بود که روز ۳ مهرماه در خیابان ستارخان در غرب تهران بازداشت شد. اعتراضات در ایران از روز ۲۵ شهریور آغاز شده است.

  بامداد پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حالیکه  ۷۵ روز از بازداشت محسن شکاری می‌گذشت، حکم اعدام او اجرا شد.

احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آلمان

محسن شکاری،  بامداد پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حالیکه  ۷۵ روز از بازداشتش می‌گذشت اعدام شد

محسن شکاری،  بامداد پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حالیکه  ۷۵ روز از بازداشتش می‌گذشت اعدام شد

همزمان با اعلام اجرای حکم اعدام علیه محسن شکاری در ایران، خبرگزاری فرانسه از احضار سفیر ایران در برلین به وزارت امور خارجه آلمان خبر داده است.

بنابر اعلام این خبرگزاری، فراخوانی سفیر ایران برای اعتراض به اعدام محسن شکاری صورت گرفته است.

وزارت خارجه آلمان جزییات دیدار سفیر ایران با مقام‌های این وزارتخانه را اعلام نکرده است.

پیش از این نیز سفیر ایران در چند نوبت در اعتراض به سرکوب معترضان به وزارت خارجه آلمان فرخوانده شده بود.

پیش‌تر، آنالینا بائربوک،‌ وزیر خارجه آلمان در توییتی با «غیرانسانی خواندن» رفتار حکومت ایران تاکید کرد که تهدید به اعدام، فریاد آزادی خواهی مردم ایران را «خفه نخواهد کرد.»

به نوشته او «غیرانسانی بودن» رفتار رژیم ایران «حد و مرزی نمی‌شناسد.»

آلمان از زمان شروع سرکوب اعتراضات در ایران همراهی کم سابقه ای با شهروندان ایران نشان داده و صدراعظم این کشور تاکنون چند پیام خطاب هشدار آمیز به جمهوری اسلامی و حمایت از معترضات منتشر کرده است.

آلمان با همکاری ایسلند مبتکر تشکیل جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شد که طی آن این شورا یک هیات حقیقت یاب بین المللی برای جمع آوری مستندات سرکوب خونین معترضان تاسیس کرد.

همزمان با اعلام اجرای حکم اعدام محسن شکاری در ایران، معترضان ایرانی در برلین در تجمعی مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران همبستگی خود با اعتراضات ایران را اعلام کردند.

در این تجمع آنها دروازده ورودی سفارت ایران را بستند و با سرخ کردن دست‌هایشان، سرکوب خونبار اعتراضات را به تصویر کشیدند.

معترضان همچنین پارچه‌نوشته‌هایی از شعارهای اعتراضات ایران را به همراه داشتند، از جمله شعار «زن، زندگی، آزادی» که به زبان‌های مختلف نوشته شده بود.

آنها اعتراضات جاری در ایران را «انقلابی زنانه» خوانده و خواهان حمایت بین‌المللی بیشتر از معترضان شده‌ و گفته‌اند: «مبارزه با این رژیم نباید و نمی‌تواند به مرزهای ایران محدود بماند.»

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید آمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری جاری تاکنون دست کم ۴۵۸ نفر است و ۶۳ کودک و ۲۹ زن در میان کشته‌شدگان اعتراضات هستند.

بنا به اعلام این سازمان، که در اسلو پایتخت نروژ مستقر است و پیش از اعدام محسن شکاری منتشر شده بود، حداقل ۱۱ نفر از معترضان هم به اعدام محکوم شده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.