رفتن به محتوای اصلی

حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی در کرج، به اعدام محکوم شده است
06.12.2022 - 22:27

 

 دکتر حمید قره‌حسنلو، متخصص رادیولوژی در کرج، یکی از پنج نفری است که قوه قضاییه ایران سه‌شنبه اعلام کرد به اعدام محکوم شده‌اند. علاوه بر این، مدارکی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده‌اند که نشان می‌دهند آقای قره‌حسنلو به دلیل ضربه در بیمارستان بستری شده است.

همسر او فرزانه قره‌حسنلو نیز به «۲۵ سال حبس نفی بلد در اهواز» محکوم شده «به نحوی که تحت مراقبت بوده و با هیچ کس معاشرت و ملاقات نداشته باشد.»

قوه قضاییه ایران سه‌شنبه احکام دادگاهی در استان البرز را اعلام کرد که فقط شش روز و سه جلسه طول کشید و شانزده نفر را یکجا به اتهام «نقش داشتن» در قتل یک بسیجی «با ضربات چاقو» محاکمه کرد.

این دادگاه برای پنج نفر که نامشان اعلام نشد حکم اعدام صادر کرد و برای «۱۱ متهم» دیگر از جمله «سه جوان حدود ۱۸ سال حبس‌های طویل‌المدت تا ۲۵ سال.» این احکام بدوی و قابل تجدیدنظر هستند. سه نفر از محکومان ۱۷ سال دارند.

قوه قضاییه ایران در اعلام اولین جلسه این دادگاه گفت به اتهام‌های پانزده نفر رسیدگی می‌کند اما امروز خبر داد که برای شانزده نفر حکم صادر کرده است. این نهاد محاکمه شانزده نفر و صدور پنج حکم اعدام در شش روز را نشانه کارآمدی خود عنوان می‌کند.

دادگاه

 

حکم اعدام برای دکتر حمید قره‌حسنلو

متهمان که نامشان در گزارش‌ جلسه اول دادگاه ذکر شد همگی به «افساد فی الارض» متهم بودند و برایشان درخواست اشد مجازات شده بود، در بین آنها یک زن و شوهر هم هستند حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست ۵۳ ساله و فرزانه قره‌حسنلو کارشناس علوم آزمایشگاهی، ۴۶ ساله.

بنا بر گزارش‌ها، این دو در مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته شدگان اعتراض‌های جاری، در ۱۲ آبان شرکت کرده بودند. در مسیر برگشت در ترافیک و شلوغی گیر می‌کنند و تلاش می‌کنند مسیر را عوض کنند که در نهایت به یک فرعی در نزدیکی بهشت سکینه کرج می‌رسند که محل حادثه عنوان شده است.

در ویدئویی که منتشر شده و در صداوسیما پخش و در دادگاه به آن استناد شده، جسد مردی روی زمین دیده می‌شود و عده‌ای هم به نظر می‌رسد به آن لگد یا ضربه می‌زنند.

به گفته دادستان، «روح‌الله عجمیان جهت کنترل تجمعات و بازگشایی مسیر اتوبان و بدون هیچ ادوات و بدون اینکه کسی چنین ماموریتی به وی محول کند، در راستای کمک به رفع انسداد اتوبان در محل حضور می‌یابد.»

روز بعد این زوج در خانه‌شان دستگیر می‌شوند و دو روز بعد تلویزیون ایران در گزارشی این دو نفر را به همراه دیگر متهمان پرونده، بدون ذکر نام، بعنوان «قاتلین» در محل حادثه نشان می‌دهد که چند جمله تقطیع‌شده مبنی بر حضور یا مشارکت خود می‌گویند.

پخش اعترافات اجباری سنت جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس بوده که ناقض دادرسی معتبر و اصل بیگناهی است و همواره با اعتراض نهادهای مدنی و بین‌المللی همراه بوده است.

بر اساس آنچه رسما منتشر شده، در دادگاه روشن نشده در نهایت مقتول چگونه و به دست چه کس یا کسانی و با چه انگیزه‌ای به قتل رسیده است.

دادگاه

 

اعتراف‌گیری زیر شکنجه

جلسه دوم این دادگاه پنج‌شنبه پیش برگزار شد، همان روز عفو بین‌الملل در «فراخوان اقدام فوری» برای جلوگیری از اعدام ۲۸ نفر در ایران از جمله «سه کودک» بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بخشی از آن بیانیه آمده بود: «به گفته منابع مطلع مقام‌های ایران این زوج را شکنجه کردند تا از حمید قره‌حسنلو اعتراف بگیرند و فرزانه قره‌حسنلو را وادار کنند شوهرش را متهم کند.»

هر دو متهم در دادگاه اتهام «افساد فی‌الارض» را رد کردند و گفتند فقط در اعتراض‌ها شرکت داشتند. خانم قره‌حسنلو در دادگاه گفت اینکه قبلا گفته بوده شوهرش به جسد لگد زده حقیقت نداشته است.

یک منبع آگاه به بی‌بی‌سی گفته: «در بازجویی‌ها به قدری با باتوم بر سر فرزانه کوبیدند که مقاومتش شکست و برای خلاصی گفته شاید حمید هم لگدی به عجمیان (بسیجی کشته شده) زده باشد در صورتی که این حقیقت نداشته است.»

برخی رسانه‌های ایران حضور آقای قره‌حسنلو در دادگاه در حالیکه «کاملا سالم» بوده را دلیلی بر ‌رد گزارش‌های «کذب» درباره بستری شدن او در بیمارستان دانستند.

عکسی که به دست بی بی سی فارسی رسیده و در آن شکستگی دنده دیده می‌شود

 

عکسی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده و در آن شکستگی دنده دیده می‌شود

اما مدارکی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده نشان می‌دهد از آقای قره‌حسنلو ۲۹ آبان در بیمارستان شهید مدنی کرج تصویر برداری شده که در آن شکستگی دنده در سمت چپ دیده می‌شود. اولین جلسه دادگاه نهم آذر بود.

در عکسی دیگر خود او در بیمارستانی دیده می‌شود با لوله‌ای در سمت چپ قفسه سینه و کبودی ران چپ که در مجموع با ضربه به سمت چپ بدن که باعث چند شکستگی دنده و خونریزی در فضای جنب (فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه) شده تطبیق می‌کند.

پیش از اعلام حکم اعدام این پنج نفر، قوه قضاییه ایران در مجموع از صدور حکم اعدام برای پنج نفر دیگر بدون ذکر نام خبر داده بود.

عکسی که به همین شکل به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده و حمید قره‌حسنلو در آن دیده می‌شود

 

عکسی که به همین شکل به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده و حمید قره‌حسنلو در آن دیده می‌شود

عفو بین‌الملل می‌گوید «دستکم برای شش نفر» حکم اعدام صادر شده و پنج نام را ذکر کرده است، سهند محمدزاده، ماهان صدارت مدنی، منوچهر مهمان‌نواز، محمد بروغنی و محمد قبادلو.

به گزارش عفو بین‌الملل، «۲۸ نفر» به دلایل مرتبط با اعتراض‌های کنونی در معرض اعدام هستند که فقط یکی از آنها به قتل یک پلیس متهم شده است. این نهاد نام ۲۸ نفر را در گزارش چهار روز پیش خود آورده بود، از جمله پانزده متهمی که قوه قضاییه ابتدا نامشان اعلام کرده بود و اکنون برای پنج نفرشان حکم اعدام صادر شده است.

در میان دیگر کسانی که در خطر اعدام هستند، عفو بین‌الملل نام توماج صالحی خواننده رپ و ابراهیم ریگی را هم ذکر کرده است که ۲۲ شهریور در زاهدان بازداشت شد.

مجید رهنورد به اتهام قتل دو بسیجی در مشهد و اکبر غفاری به اتهام پناه دادن معترضان در خانه خواهرش در تهران هم در خطر اعدام هستند. عفو بین‌الملل به نقل از یک نفر که همراه اکبر غفاری در اوین در بازداشت بوده گزارش کرده او را که «قادر به خواندن نیست زیر شکنجه وادار به امضا کردن اعتراف‌نامه کرده‌اند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

نظرات رسیده

Fariba Moradi

اگر همه ما در ایران بودیم محکوم به اعدام بودیم . این رژیم آدمکش را باید به زانو در آورد . این رژیم رفتنی است اگر همه با هم متحد باشیم . یک دشمن مشترک داریم علیرغم تمام تفاوت های ایدئولوژیک.

س., 06.12.2022 - 23:04 پیوند ثابت
نظرات رسیده

اینهم یک جنایت علنی دیگر

بر گور این جنایتکاران چه خواهد نوشت تاریخ

قاتلان دینی ؟ یا غارنشینان معبد مبتذل که با تاخیر هزار ساله متولد شدند؟ تف بر این تجارت قدرت

س., 06.12.2022 - 23:03 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.