رفتن به محتوای اصلی

«هیچکس» از نهادهای حقوق بشری خواست مانع اعدام معترضان بازداشت شده شوند
اخبار کوتاه جنبش انقلابی
06.12.2022 - 19:09

 

«هیچکس» از نهادهای حقوق بشری خواست مانع اعدام معترضان بازداشت شده شوند

سروش لشکری، خواننده رپ ایرانی ملقب به «هیچکس» در پیامی که در توییتر منتشر کرده از نهادهای حقوق بشری خواسته تا مانع اجرای حکم اعدام برای معترضان بازداشت شده شوند.

او با فهرست کردن چند معترضان زندانی نظیر توماج صالحی نوشته که جمهوری اسلامی در تلاش است تا این افراد «که به دنبال آزادی هستند» را اعدام کند.

«هیچکس» با خطاب قرار دادن جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و نهادهای حقوق بشری وابسته به سازمان ملل به اخذ «اعترافات اجباری» و «دادکاه‌های نمایشی» به این نکته اشاره کرده که جان این افراد در خطر آنیست.

همزمان رسانه‌های حکومتی در ایران امروز ویدیوی کوتاهی از اعترافات اجباری توماج صالحی را منتشر کردند.

مهاباد، بانه، آمل و بندر انزلی در سوگ؛ هفتم و چهلم کشته‌‌شدگان خیزش انقلابی صحنه اعتراض شد

روز سه‌شنبه ۱۵ آذر، مراسم سوم، هفتم و چهلم شماری از جوانان کشته شده در جریان خیزش انقلابی مردم ایران به دست نیروهای سرکوب‌گر برگزار شد. در جریان بر پا شدن این آیین‌ها، مردم شهرهای مهاباد، ‌بانه، آمل و بندر انزلی علیه جمهوری اسلامی شعار دادند و صحنه‌های اعتراضی خلق کردند.

مهاباد؛ چهلم سمکو، کبری، مسعود، زانیار، فرشته و شاهو

مراسم چهلم شش نفر از کشته‌شدگان خیزش انقلابی به نام‌های اسماعیل (سمکو) مولودی، کبری شیخ سقا، مسعود احمدزاده، زانیار ابوبکری، فرشته احمدی و شاهو خضری، با حضور گسترده مردم در مهاباد برگزار شد و حاضران شعار‌هایی چون «شهید نامرن»، (‌شهید نمی‌میرد) سر دادند.

آمل؛ چهلم علی فاضلی

مراسم چهلم علی فاضلی، از معترضان کشته‌شده، روز سه‌شنبه در آمل برگزار شد. مادر او حین عزاداری می‌گوید: «بچه‌ها جمع بشید و هلهله کنید ... پسرم میاد، به خدا می‌آد. نگید علی نمی‌آد ...»

دومین روز اعتصابات سراسری؛ رشت

استقامت «ارتش تک نفره» در سعادت آباد، دیگران را هم با وجود برف و سرما به خیابان کشاند

صدور حکم اعدام برای ۵ نفر از بازداشت شدگان اخیر و ۱۱ تن به حبس محکوم شدند

تصویر

خبرگزاری میزان، تارنمای رسمی قوه قضاییه، امروز اعلام کرد که برای پنج نفر از متهمان قتل مامور بسیجی، روح‌الله عجمیان، از طرف شعبه یک دادگاه انقلاب کرج، حکم اعدام صادر شده است. سایر متهمان این پرونده از جمله سه نوجوان زیر ۱۸ سال نیز «با توجه به نقش آن‌ها در اغتشاشات و میزان تاثیر اقدامات آن‌ها در مرگ سیدروح‌الله عجمیان به حبس‌های طویل المدت (تا ۲۵ سال) محکوم شدند.»

براساس این خبر «۵ نفر از متهمان که اقدامات موثر و اصلی آن‌ها آنها از قبیل ایراد جرح شهید با چاقو و ضرب و جرح وی با سنگ، مشت و لگد و کشاندن شهید با بدن برهنه روی آسفالت خیابان منتهی به مرگ روح الله عجمیان گردید، به اتهام، افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به مامورین نیروی مقاومت بسیج و فراجا و جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد که موجب اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی در کشور و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت، به اتهام افساد فی‎الارض به اعدام محکوم شده‌اند.»

طبق گزارش‎های منتشر شده از طرف دادگاه، به نظر می‌رسد محمد مهدی کرمی، سید محمد حسینی، از جمله متهمانی هستند که به اعدام محکوم شده‎اند، هرچند پیش از اعلام خانواده و وکلای تسخیری متهمان، نمی‎توان در مورد میزان احکام دریافتی متهمان با قاطعیت اظهارنظر کرد.

صدور حکم در مورد متهمان مرگ مامور بسیجی توسط شعبه یک دادگاه انقلاب استان البرز در حالی اتفاق می‎افتد که به گفته دادگاه، تمام مراحل دادرسی این پرونده از دستگیری تا صدور حکم در کمتر از یک‎ماه اتفاق افتاده است. این مساله، قانونی بودن روند دادرسی در این پرونده را به شدت زیر سوال می‌برد. همچنین گزارش‌های دریافت شده از طرف حداقل خانواده‌های دو تن از بازداشت‌شدگان حاکی از شکنجه شدید متهمان در این پرونده است. حمید قره‎حسنلو، پزشک و رادیولوژیست دستگیرشده در این پرونده در پی شکنجه‎ شدید، دچار شکستگی دنده و آسیب ریه شده و در یکماه گذشته، دوبار مورد عمل جراحی قرار گرفته است. او در دادگاه نیز با اعلام این مساله و نشان دادن آثار شکنجه بر بدنش، تمامی اعترافات و اقاریر خود و همسرش را کتمان و تحت شکنجه عنوان کرد.

در این پرونده همچنین هیچ یک از متهمان امکان دسترسی به وکیل تعیینی را نداشته‎اند و وکلای تسخیری مورد نظر قوه قضائیه، براساس گزارش‌های منتشرشده نتوانستند دفاع موثری از وکلایشان داشته باشند. 

  1. اعتصاب کسبه در اراک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.