رفتن به محتوای اصلی

رئیس قوه قضائیه: صبر زمان مشخص دارد، تعدادی از احکام به زودی اجرا خواهد شد
06.12.2022 - 18:38
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

محسنی اژه ای رئیس قوه قضائیه امروز در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت: «احکام تعدادی از [معترضان] تائید شده و به زودی اجرا خواهد شد»

کانون حقوق بشر ایران؛ امروز دوشنبه ۱۴ آذر۱۴۰۱، جلسه شورای عالی قوه قضائیه به ریاست محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه برگزار شد. اژه ای در این جلسه تاکید کرد:‌ «صبر زمان مشخص دارد و نقطه پایانی هم برای این صبر داریم. وی گفت :‌ «احکام تعدادی از مفسدان و محاربان تائید شده و به زودی اجرا خواهد شد».

محسنی اژه ای با اشاره به فراخوان برای اعتصابات اخیر گفت:‌ «برخی افراد کارهای ایذایی می‌کنند، کسبه و بازاریان را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌ات را نبندی مغازه‌ات را آتش می‌زنیم. کامیون دار زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بار را به مقصد برسانی ماشینت را آتش می‌زنیم. به هیچ وجه این تهدیدها را نباید ساده گرفت.»

شایان ذکر است طی هفته های گذشته جلسات متعدد دادگاه برای متهمان اعتراضات سراسری برگزار شده و دستکم ۳۹ نفر با اتهامات «محاربه و مفسد فی الارض» روبرو شده اند و برخی نیز احکام بدوی اعدامشان صادر شده؛ از جمله محمد قبادلو، سهند نورمحمدزاده، محمد بروغنی،‌ توحید درویشی، ماهان صدرات و..

همچنین برخی جلسات دادگاه ادامه دارد، مانند جلسه دادگاه ۱۵ متهم پرونده قتل روح الله عجمیان بسیجی که در کرج کشته شد که در این «دادگاه» ۳ نفر ۱۷ ساله نیز محاکمه میشوند.

شایان ذکر است طی روزهای دوزادهم تا چهاردهم آذر ماه ظرف سه روز دستکم ۱۴ نفر در زندانهای رجایی شهر، زاهدان، شیراز، اصفهان و یاسوج اعدام شدند. از جمله این افراد حکم اعدام ۴ زندانی امنیتی با اتهام واهی «جاسوسی برای اسرائیل» و «آدم ربایی» انجام شد.

در میان اعدام شدگان یک زن و پنج شهروند بلوچ دیده میشوند.

در هفته گذشته همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه طی حکمی، حسینعلی نیری، یکی از چهار نفر اصلی «هیات مرگ» در جریان قتل عام سال ۶۷ و رئیس پیشین دادگاه عالی انتظامی قضات را به سمت «مشاور عالی» خود منصوب کرد.

با روی کار آمدن غلامحسین محسنی اژه ای و ابراهیم رئیسی سرعت اعدامها به شکل شوکه کننده ای بالا رفته است. قوه قضاییه پیشتر در بخشنامه ای خواستار تسریع اجرای احکام شده بود.

اعدامهای اجرا شده از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون ۵۵۵ فقره و از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۴۵۹ فقره است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته حداقل دوبرابر افزایش داشته است.

یادآوری میکنیم گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که کارزار تازه‌ای در جهت اعدام زندانیان به راه انداخته ‌اند.

کانون حقوق بشر ایران نسبت به روند پرسرعت اجرای احکام اعدام هشدار داده و خواستار توقف این جنایت است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.