رفتن به محتوای اصلی

اعدام دو زندانی بلوچ در زندان زاهدان با اتهام مواد مخدر
05.12.2022 - 21:21
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

حکم اعدام دو زندانی بلوچ در زندان زاهدان و با اتهام مواد مخدر درحالی اجرا شد که خانواده یکی از زندانیان از اعدام او خبر نداشت و حتی موفق به انجام آخرین ملاقات نشد

کانون حقوق بشر ایران، به نقل از رسانه های بلوچستان؛ سحرگاه امروز یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱، حکم اعدام دو زندانی بلوچ در زندان زاهدان اجرا شد. این زندانیان به نامهای غلامرسول مزارزهی و انوشیروان عمرزهی با اتهام مواد مخدر اعدام شدند.

غلامرسول مزارزهی فرزند شهدوست اهل روستای گورناگان شهرستان سرباز و ساکن ایرانشهر بوده است. وی در سال ۹۱ از بابت اتهام مواد مخدر در ایرانشهر بازداشت و از دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شد.

بر اساس این گزارش وی در بند ۴ زندانی مرکزی زاهدان محبوس بوده و اجرای حکم وی درحالی بود که مسئولان زندان و قضاییه، به خانواده وی خبر نداده و برخلاف قانون، آخرین ملاقات خانواده با فرزند زندانیشان اجرا نشد.

همچنین برادر غلامرسول بنام نورمحمد مزارزهی (عبدالنبی) در تاریخ ۷ آذرماه جاری به همراه یک زندانی بلوچ دیگر بنام محمدامین عمرزهی اعدام شده بود.

***

زندانی دیگر که سحرگاه امروز ۱۳ آذر با اتهام مواد مخدر اعدام شد انوشیروان عمرزهی نام داشت. وی فرزندی جانداد اهل خاش بوده است.

انوشیروان در سال ۹۱ به همراه عبدالنبی مزارزهی و ناصر عمرزهی با اتهام مواد مخدر بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شده بود.

وی در تاریخ ۶ آذرماه همراه با ناصر و محمدامین (جما) عمرزهی جهت اجرای حکم به قرنطینه منتقل شده بود. حکم محمدامین در تاریخ ۷ آذر اجرا شده و ناصر و انوشیروان به بند بازگردانده شدند.

با احتساب اعدام این دو زندانی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ دستکم ۴۵۳ نفر اعدام شدند. این درحالیست که بسیاری اعدامها بصورت مخفیانه اجرا شده و اخبار آن در هیچ کجا منتشر نمیشود، بنابراین شمار حقیقی اعدامها از این رقم بسا بیشتر است.

یادآوری میکنیم گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، مقام‌های حکومت ایران را متهم کرد که کارزار تازه‌ای در جهت اعدام زندانیان به راه انداخته ‌اند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.