رفتن به محتوای اصلی

بازداشت بولتن‌نویس فارس !
05.12.2022 - 13:09

در این گزارش به نقل از سایت عرشه آمده «برخی کانال‌های خبری بر اساس شنیده‌های تاییدنشده، نوشته‌اند یکی از تهیه‌کنندگان بولتن محرمانه خبرگزاری فارس، روز پنجشنبه بازداشت شده است. وی از مدیران ارشد خبرگزاری فارس است.»

عباس درویش توانگر در سال ۱۳۹۱ هم مدتی با شکایت دولت محمود احمدی نژاد بازداشت شده بود. او در آن زمان در خبرگزاری تسنیم دیگر نهاد نزدیک به سپاه پاسداران کار می‌کرد.

چند روز پیش گروه هکری «بلک ریوارد» بعد از هک کردن خبرگزاری فارس بولتن محرمانه‌ای را منتشر کرده است که این خبرگزاری برای حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، تهیه کرده بود.

چهارم آذرماه خبرگزاری فارس هک و از دسترس خارج شد. پنج روز بعد ۹ آذر، این خبرگزاری در رشته توییتی ضمن تایید خبر هک شدن این خبرگزاری توسط گروه «بلک ریوارد»، پذیرفت که بولتن‌های محرمانه این خبرگزاری که «برای آگاهی برخی مسئولان» تهیه شده، در اختیار هکرها قرار گرفته است.

به طور معمول برای مقام‌ها و نهادهای حکومتی بولتن‌های ویژه‌ای تهیه می‌شود که اخبار سری یا به کلی سری و محرمانه در آن دسته‌بندی و تدوین شده است. اما تهیه بولتن‌هایی از نشست‌ها و دستورهای غیرعلنی و محرمانه مقام‌های ارشد و رهبر جمهوری اسلامی، از سوی یک رسانه امری نامعمول به شمار می‌آید.

اکنون روزنامه آرمان ملی در گزارش خود نوشته «در صورت تایید بازداشت این مدیر فارس باید به روزی بازگشت که علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران به دادسرای عمومی و انقلاب تهران مأموریت داد تا با تشکیل کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان فنی و ضابطان ذی‌ربط نسبت به بررسی ابعاد حمله سایبری به خبرگزاری فارس اقدام کند. رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین تاکید کرد که در صورت احراز هر گونه قصور یا تقصیر از سوی اشخاص نیز اقدامات قانونی لازم صورت گیرد.»

در بخش دیگری از این گزارش با عنوان «کار به نشست سران رسید» نوشته شده «موضوع بولتن‌های محرمانه فارس به نشست روسای قوا هم رسید» و سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه «خبرسازی‌های دروغ و فاقد اعتبار و سند را بخشی از عملیات روانی دشمن و در چارچوب فتنه‌انگیزی‌های اخیر دانستند».

روزنامه آرمان ملی به نقل از مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری هم نوشت «علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به ‎رهبر معظم انقلاب در ‎بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به‌دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به‌عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح کند.»

در بولتن‌های خبرگزاری فارس اشاره‌های مستقیمی به گفته‌ها و دستورات آیت‌الله خامنه‌ای در مسائل روز به چشم می‎خورد.

خبرگزاری فارسی در توئیت‌های خود در توضیح این بولتن‌ها نوشته بود محتوای آن‌ها «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» بوده که خبرگزاری فارس امکان راستی‌آزمایی آن‌ها را نداشته است.

این خبرگزاری اما محرمانه بودن محتوای بولتن‌ها را تکذیب کرده، ولی توضیحی نداد که اگر محتوای این بولتن‌ها محرمانه نبوده، چرا به شکل باقی مطالب تولید شده توسط این خبرگزاری منتشر نشده و در دسترس عموم قرار نگرفته است.

فارس همچنین نوشته است که «رسانه‌های بیگانه» در گزارش‌های خود «در مواردی با تغییر و مخدوش کردن برخی عبارات و واژه‌ها مطالب جعلی را به‌عنوان خبر و سند جلوه داده.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.