رفتن به محتوای اصلی

اعتصاب در دانشگاه مازندران
اخبار کوتاه جنبش انقلابی
04.12.2022 - 09:58

درخواست جمعی از استادان دانشگاه‌های جهان برای آزادی بهروز چمن‌آرا، استادیار دانشگاه کردستان

بهروز چمن آرا

 

جمعی از استادان دانشگاه در سراسر جهان خواستار آزادی بهروز چمن آرا، رئیس سابق پژوهشکده کردستان‌ شناسی و استادیار گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان شده‌اند که بیش از یک هفته پیش در سنندج بازداشت شد.

این استادان که در دانشگاه‌های مختلف جهان از جمله پاریس، فرانکفورت، اوپسالا و کمبریج به تدریس مشغولند، تاکید کرده‌اند که پروفسور چمن‌آرا محققی است که فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و تحقیقات است و هیچ گونه فعالیت غیرقانونی انجام نداده است.

آن‌ها گفته‌اند که به عنوان همکاران بهروز چمن‌آرا و همچنین به عنوان محققان در زمینه مطالعات ایرانی دستگیری او را غیرقانونی دانسته و خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

 

اعتصاب در دانشگاه مازندران

تصویر

فراخوان اعتصاب دانشجویان دانشگاه مازندران(بابلسر) در روزهای ۱۵,۱۴ و ۱۶ آذر

 

بیانیه مشترک جوانان محلات ۳۰ شهر ایران

در شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ای مشترکی از سوی "جوانان محلات ۳۰ شهر ایران" منتشر شده است.

در این بیانیه آمده است: «اکنون نزدیک ۱۰ هفته از آغاز انقلابمان در پی مرگ دختر ایران، علیه حکومت اشغالگر جمهوری اسلامی می‌گذرد. در این مدت دانشجویان با اعتراض و اعتصاب خود پابه‌پای دیگر مردمان این سرزمین که از ظلم و ستم به ستوه آمده‌اند جنگیده و تحت شدیدترین سرکوب‌ها هستند.

این بیانیه از سوی جوانان محلات تبریز، مشهد، شیراز، کرج و البرز، اهواز، زنجان، همدان، یزد، سنندج، زاهدان، اصفهان، کاشان، قزوین، اردبیل، ارومیه، بوشهر، بندرعباس، گرگان، قم، نیشابور، بابل، خوی، نجف‌آباد و حومه، فیروزآباد، بم، چالوس و نوشهر، بجنورد، کرمانشاه، رشت و اراک منتشر شده است.

مرکز همکاری احزاب کردستان ایران نیز در فراخوانی خواستار پیوستن مردم کردستان به اعتراضات و اعتصابات سراسری در روز دانشجو شد.

این مرکز در بیانیه خود نوشته است: «ما خواستاریم روز ۱۶ آذر در کوردستان بعداز ظهر به میدان و خیابان‌های شهر بیایید.»

طرح موضوع اعتراضات ایران در جلسه غیر علنی مجلس و دولت

نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید موضوع اعتراضات ایران در جلسه غیر علنی مجلس و دولت مطرح شده است.

او گفته دولت و مجلس هر دو تاکید کرده‌اند که عمده اعتراضات به «حوزه معیشت و اقتصاد» مربوط است و «بهترین راه برای رسیدن به ثبات توجه به مطالبات واقعی مردم است».

این در حالی است که در اعتراضات اخیر عمده شعارها درباره مسائل اجتماعی و سیاسی بوده و نظام و رهبر جمهوری اسلامی را هدف گرفته است.

به گفته آقای موسوی در جلسه امروز دولت و مجلس گفته شده «دشمن در جنگ نرم و ترکیبی همه‌جانبه و گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران تا حدود زیادی شکست خورده است اما این بدان معنا نیست که اعتراض به عملکردها وجود ندارد.»

او با این ادعا که مردم «همراه با انقلاب بوده و معتقد به رهبری هستند» گفته است که آنها «گلایه و اعتراض‌های درستی دارند که باید به آن پاسخ داده شود.»

اعتراضات ایران؛ نشست غیرعلنی اعضای دولت رئیسی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند صبح امروز یکشنبه ۱۳ آذر ماه، ابراهیم رئیسی و اعضای کابینه او به مجلس رفته‌اند تا در دیداری «غیر رسمی و غیر علنی» با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار کنند.

خبر این نشست از هفته پیش منتشر شده بود.

پیشتر در بولتن محرمانه فارس به اختلاف محمد باقر قالیباف با ابراهیم رئیسی اشاره شده بود. بنابر این بولتن، آقای قالیباف به رهبر حکومت انتقاد کرده بود که «گفته بودید دولت را از خود راضی نگه دار... اما آنها هیچ وقت از ما راضی نمی‌شوند و دلیلش این است که دولت برنامه و هدفی در کارها ندارد».

بر اساس اخبار همین بولتن، این گفته‌های قالیباف نزد رهبر جمهوری اسلامی با انتقاد دولتی‌ها مواجه شده بود

اعتراضات ایران؛ معاونت امنیت وزیر کشور: در دو ماه گذشته ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده

مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد در اعتراضات دو ماه گذشته، «به اماکن دولتی، تاسیسات و اموال عمومی و اموال مردم مجموعا «۱۷۰۰ هزار میلیارد» تومان خسارت وارد شده است.

او روشن نکرد خسارت ناشی از قطع اینترنت و حملات نیروهای امنیتی و انتظامی به خودرو و اموال مردم چه میزان بوده و چگونه جبران خواهد شد.

معاون امنیتی وزیر کشور در گفتگوی خود با صدا و سیما گفت « مغازه‌ها و فروشگاه‌ها غارت شده و یا به آتش کشیده است.»

پیشتر وزیر کشور ایران گفته بود «عمده خسارت توسط اغتشاشاگران به وجود آمده است.»

وزیر کشور ایران همچنین اعلام کرده بود که برای بررسی اعتراضات وخسارت‌ها کمیته حقیقت ‌یاب تشکیل داده است.

معاون وزیر کشور: برخی جوانان فکر می‌کنند همه مسئولان چپاولگرند؛ مگه نیستند

مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در مصاحبه با صدا و سیما گفت: «وقتی با برخی از جوانان صحبت می‌کنید، می‌بینید آنچه را که دشمنان در فضای مجازی القا کرده‌اند، تصور می‌کنند. مثل اینکه مسئولان کشور همه به فکر جیب‌شان هستند یا به فکر مردم نیستند و چپاول‌گرند.»

 حمایت از توماج صالحی در روز تولد او

تصویر

شنبه ۱۲ آذر همزمان با روز تولد آقای صالحی کمپینی با حمایت چهره ها و سازمان های حقوق بشر در حمایت از او در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.

از جمله سازمان عفو بین الملل نوشت: «حداقل ۲۸ نفر در ایران ممکن است در ارتباط با خیزش مردمی با اعدام روبرو شوند. توماج صالحی خواننده رپ یکی از آنهاست که در ارتباط با موسیقی و پست های خود در شبکه های اجتماعی در اصفهان با محاکمه روبروست.»

کمپین حقوق بشر ایران هم بیانیه مشابهی منتشر کرد.

شاهزاده رضا پهلوی هم در توییتر نوشت: «توماج صالحی امروز در زندان ۳۲ ساله شد. او در کنار سامان یاسین، فرشاد رستمی، بهراد علی‌کناری و شماری دیگر از هنرمندان موسیقی ایران، زندانی جمهوری اسلامی هستند و بعضا با اتهامات واهی و سنگینی روبرو شده‌اند که می‌تواند به صدور حکم اعدام‌شان منجر شود. از همه موزیسین‌های جهان دعوت می‌کنم که خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط همکاران زندانی‌شان در ایران شوند.»

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.