رفتن به محتوای اصلی

رژیم آخوندی چهار نفر را به اتهام همکاری با اسرائیل اعدام کرد
04.12.2022 - 09:36

 

اعتراضات ایران

 

میزان مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد چهار شهروند این کشور را که خرداد ماه سال جاری بازداشت شده بودند، به اتهام همکاری با اسرائیل اعدام کرده است.

چند روز پیش قوه قضائیه اعلام کرده بود دیوان عالی جمهوری اسلامی حکم اعدام این چهار شهروند را اعلام کرده است.

حسین اردوخانزاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان و منوچهر شهبندی بجندی در ارتباط با «همکاری اطلاعاتی» با اسرائیل و «آدم‌ربایی» به اعدام محاکمه شده بودند.

در خبری که صبح امروز در پایگاه خبری قوه قضائیه منتشر شده آمده «این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش میکرد که در نهایت اعضای آن با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر شدند.

ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و از آن با عنوان رژیم صهیونیستی یاد می‌کند.

بنابر این خبر سه متهم دیگر نیز این پرونده در ارتباط «با ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، معاونت در آدم ربایی و نگهداری سلاح به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند».

حکومت ایران پیش از اعدام این متهمان در برنامه‌ و گزارش‌هایی «اعترافات تلویزیونی» از آنان پخش کرد.

نگرانی از افزایش شمار اعدام‌ها

در حال حاضر نهادهای حقوق بشر درباره افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داده‌اند.

اعدام امروز چهار شهروند در شرایطی اعلام می‌شود که در پی تنش‌ها در پی یازده هفته اعتراضات ضدحکومتی خیابانی در ایران بالا گرفته است. حکومت ایران، آمریکا و متحدانش از جمله بریتانیا، اسرائیل و گروه های کُرد خارج از کشور را به دامن زدن به اعتراضات خیابانی متهم کرده است و این اعتراض‌ها را اغتشاش می‌خواند.

قوه قضائیه ایران تا کنون شش نفر را در ارتباط با این اعتراضات به اعدام محکوم کرده است.

عفو بین‌الملل می گوید که بر اساس گزارش‌های رسمی، حداقل ۲۱ نفر از بازداشت‌شدگان با مواد از قانون تفهیم اتهام شده‌اند که می‌تواند حکم اعدام آنها را به دنبال داشته باشد.

بنابر گفته‌های گروه‌های حقوق بشر، ایران پس از چین بیشتر میزان اعدام سالیانه را ثبت می‌کند.

بسیاری از نهادهای ناظر بر وضعیت زندانیان در ایران هشدار داده‌اند که متهمان برای «اعترافات تلویزیونی و ساختگی» شکجه می‌شوند و در دادگاه‌های این کشور تشریفات دادرسی عادلانه انجام نمی‌شود.

در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ شمسی، وزارت اطلاعات ده‌ها نفر را به همکاری با سرویس‌های امنیتی خارجی و به ویژه اسرائیل متهم کرد اما پس از افشاگری مازیار ابراهیمی یکی از بازداشت شدگان در مورد اعترافات اجباری دستگیرشدگان، وزارت اطلاعات در شهریور ۹۸ به صراحت اذعان کرد که تمام ۵۳ متهم «پرونده ترور دانشمندان هسته ای»، پس از محرز شدن «عدم انتساب اتهام ترور به آنها» آزاد شده‌اند.

در این پرونده ۱۲ نفر از دستگیرشدگان، در سال ۹۱ با حضور در تلویزیون به دست داشتن در ترور «اعتراف» کرده بودند که یک نفر از آنها یعنی مجید جمالی فشی اعدام شد و ۱۱ نفر دیگر بعدها آزاد شدند.

تیر ماه سال ۱۳۹۹ هم جمهوری اسلامی محمود موسوی مجد را به اتهام «جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سازمان موساد در اسرائیل» اعدام کرد. آقای موسوی مجد که در سوریه با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می کرد.

«بازجویی نیروهای موساد از یک مقام ارشد سپاه پاسداران در ایران»

تیرماه سال جاری انتشار گزارشی از بازجویی نیروهای موساد از یک مقام سپاه پاسداران در ایران، دور تازه‌ای از رقابت‌های اطلاعاتی دو کشور را به نمایش گذاشته است.

بر اساس تصاویری که در شبکه ایران اینترنشنال منتشر شد، گفته می‌شود که «سازمان اطلاعات اسرائیل از یک مقام‌ سپاه پاسداران به نام یدالله خدمتی در ایران بازجویی کرده است».

این فیلم در حالی منتشر شده که شبکه دو تلویزیون ایران حدود یک ماه پیش از آن، در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ در بخش خبر ساعت ۲۰:۳۰ خود گزارشی پخش کرد که در آن سازمان جاسوسی اسرائیل را به «استفاده ابزاری از اراذل و اوباش» متهم کرد.

در اطلاعیه که قوه قضائیه درباره تایید حکم اعدام چهار متهم هم عبارت مشابهی به کار رفته و از از آنها با عنوان «اراذل و اوباش» یاد شده است.

در گزارش خردادماه تلویزیون ایران ادعا شده بود «گروهی از اراذل و اوباش تحت هدایت موساد، یک نیروی جهادی وابسته به سپاه» را ربوده و با «شکنجه و تهدید» مجبور می‌کنند در مورد کارهایی که «در حوزه کاری و تخصصی او نبوده» اعتراف کند.

تصاویر و صدایی که از پشت صحنه این اعتراف‌گیری در تلویزیون ایران پخش شد به ویدئویی که تلویزیون ایران اینترنشنال منتشر کرده شباهت زیادی داشت.

در بخشی از فیلمی که شبکه دو تلویزیون ایران پخش کرده صدایی که به نظر می‌آید متعلق به فرد ربوده شده است می‌گوید: «من کارم چیز دیگری» است.

به جز شباهت ویدئوی اعتراف هدایتی با تصاویر پشت صحنه اعتراف‌گیری از فرد ربوده شده، بقیه ادعاهای تلویزیون ایران در مورد ارتباط افرادی که آنها را «اراذل و اوباش» معرفی کرد با موساد قابل تایید نیستند.

تلویزیون ایران سابقه طولانی در پخش اعترافات افرادی را دارد که بعدها معلوم شده برخی از آنها اساسا هیچ نقشی در موضوع مورد اعتراف نداشته‌اند.

انتشار فایل صوتی منصور رسولی، فرد منسوب به نیروی قدس سپاه

اعدام

 

این خبر درحالی منتشر شد که در دهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» به نقل از منابع «دیپلماتیک» خبر داد که موساد در اقدامی کم‌سابقه از فردی به نام «منصور رسولی» در «داخل خاک ایران» بازجویی کرده و از او اعتراف گرفته است.

همراه این خبر، یک فایل صوتی و عکسی از آقای رسولی که در عقب یک ماشین نشسته بود، منتشر شد.

منصور رسولی در فایل صوتی می‌گوید او از نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران دستور داشته تا یک اسرائیلی در ترکیه، یک آمریکایی در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه را ترور کند.

رسانه‌های اسرائیلی در همان روز و یازدهم اردیبشهت‌ماه جزییات بیشتری از این خبر منتشر کردند و گفته شد که این بازجویی پنج ماه پیش انجام شده و این فرد در خانه خودش بازجویی شده است.

یک هفته پس از انتشار این خبر، فردی که بسیار به تصویر منتسب به منصور رسولی شبیه بود با انتشار ویدئویی روند بازجویی را تائید کرد اما گفت اعترافاتی که از او پخش شده «تحت فشار و به اجبار گرفته شده است».

نورنیوز، سایت خبری نزدیک به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گزارش رسانه‌های اسرائیلی را «داستان سرایی با چاشنی فرافکنی» خواند و آن را رد کرد.

همچنین خبرگزاری تسنیم در بیست و کم اردیبهشت‌ماه در گزارشی نوشت «منصور رسولی یک فرد غیرنظامی و کشاورز ساکن در شمال غرب کشور است که در تیرماه سال گذشته توسط چند نفر اراذل و اوباش در ازای مبلغی پول ربوده شده و ربایندگان او را مجبور کردند تا اظهارات مشخصی را بازگو کند».

رقابت اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی ایران و اسرائیل در ماه‌های اخیر بالا گرفته است. اسرائیل در سال‌های اخیر بارها مراکز هسته‌ای و پهپادی ایران را هدف قرار داده است و گفته می‌شود ایران نیز حملات سایبری علیه اسرائیل انجام می‌دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.