رفتن به محتوای اصلی

مسعود دولتشاهی، ۳۸ ساله روز ۲۹ آبان در سعادت آباد از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله‌ی ماموران قرار گرفت
01.12.2022 - 18:24

سوءقصد به جان معاون وزیر صمت

در مسیر خانه اش رخ داد

محمد مهدی برادران، معاون وزارت "صمت" ( وزارت صنعت، معدن و تجارت) عصر روز پنجشنبه ۱۰ آذر (یکم دسامبر) از سوی فرد یا افراد ناشناس در نزدیکی منزل مسکونی‌اش مورد حمله قرار گرفت.

مهاجمان با وارد کردن ضربه توسط جسم سخت به سر، صورت و بدن او موجب جراحت جدی معاون وزارت صمت شده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها او در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفته و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده است.

مسعود دولتشاهی، ۳۸ ساله روز ۲۹ آبان در سعادت آباد از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله‌ی ماموران قرار گرفت

مسعود دولتشاهی، ۳۸ ساله روز ۲۹ آبان در سعادت آباد از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله‌ی ماموران قرار گرفت. نیروهای سرکوب‌گر از کمتر از یک متری با شات‌گان ساچمه‌ای به او شلیک کردند و با آسیب به اعضای حیاتی‌اش به کما رفت و روز دوشنبه ۷ آذر درگذشت و خاکسپاری وی روز سه‌شنبه برگزار شد.

مهسی امینی

بیانیه بیش از ۶۰ نویسنده و شاعر: از این پس آثار خود را بی‌سانسور منتشر می‌کنیم

بیش از ۶۰ شاعر و نویسنده ساکن داخل و خارج از کشور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که از این پس آثارشان را بدون سانسور منتشر کنند.

این نویسندگان که عموما تاکنون آثار ادبی‌شان را در داخل کشور با مجوزهای وزارت ارشاد منتشر کرده‌اند، درصورت انتشار بدون سانسور آثارشان دیگر نمی‌توانند آن‌ها را با مجوز وزارت ارشاد به بازار بفرستند.

این بیانیه که توسط فرشته مولوی، نویسنده و مترجم ساکن کانادا نوشته شده، توسط بسیاری از چهره‌های سرشناس ادبیات فارسی از جمله شهلا شفیق، محمد محمدعلی، شهریار مندنی‌پور، علی باباچاهی، پرتو نوری‌علا، علیرضا بهنام، ری‌را عباسی، خسرو دوامی و مهرنوش مزارعی امضا شده است.

همچنین نام گروهی از زنان نویسنده و شاعر نسل بعد از انقلاب نیز در میان امضا کنندگان دیده می‌شود. از آن جمله، هنگامه هویدا، بی‌تا ملکوتی، فاطمه اختصاری، فاطمه شمس، ساره سکوت، مریم رئیس‌دانا، نعیمه دوستدار، شوکا حسینی، سپیده جدیری، آتوسا زرنگارزاده شیرازی، رعنا سلیمانی و راضیه مهدی‌زاده.

در این بیانیه که با عنوان «ما ادبیاتی‌ها» منتشر شده، بعد از اشاره به وقایع ۱۰ هفته اخیر و اعتراض‌های سراسری با شعار «زن، زندگی، آزادی» آمده است: «ادبیات سرزمینی به نام ایران، پس از انقلاب تاریخی-فرهنگی ژینا، دیگر نمی‌تواند تن به تیغ زنِش و بُرش سانسور بدهد؛ با سانسورگران از در تعامل دربیاید؛ سرکوب زن و زندگی و آزادی را نادیده و ناشنیده و نانوشته بگیرد.»

نویسندگان در این بیانیه همچنین «در همراهی و هم‌صدایی با جنبش و خیزش انقلابی»، سرکوب و بازداشت معترضان را محکوم کرده‌اند و خواستار «آزادی بی‌درنگ و بی‌قیدوشرط همه‌ی زندانیان سیاسی» شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما برخورداری از آزادی‌های دموکراتیک و به‌ویژه آزادی اندیشه و بیان و قلم را حق شهروندی خود می‌دانیم.»

بیانیه نویسندگان با این جملات به پایان می‌رسد: «با خود و با خوانندگان خود پیمان می‌بندیم که تا زمان شکسته‌شدن سد سانسور و آزادشدن ادبیات از بند آن، آثار ادبی خود را به هر ترتیبی که شده،‌ بی سانسور منتشر کنیم تا در پیشگاه تاریخ و فرهنگ و ادبیات ایران و نزد خوانندگان خود شرمسار نشویم. ما ادبیاتی‌ها گواهی می‌دهیم که به حق خود آگاهیم و به برعهده‌گرفتن سهم خود در برساختن فردای ایران پایبند می‌مانیم.»

نامه نرگس محمدی به پارلمان اروپا: برای اتخاذ هر تصمیمی در رابطه با ایران به دنبال فشار حداکثری به حکومت و حمایت از جامعه مدنی باشید

مهسی امینی

نرگس محمدی در نامه‌ای سرگشاده به پارلمان اروپا، از اعضای این نهاد درخواست کرد تا ضمن حمایت از «گذار از نظام»، در اتخاذ هرگونه تصمیمی به دنبال «فشار حداکثری» به حکومت ایران و کمک به جامعه مدنی باشند.

خانم محمدی که این نامه را در زندان اوین نوشته، تاکید کرده که مردم ایران برای «پی‌ریزی حکومتی بر مبنای دموکراسی، نیازمند نهادهای مدنی و مستقل حقوق بشری» هستند.

او نوشته است: «جهان نمی‌تواند تردید کند که مردم ایران برای تحقق دموکراسی و دستیابی به زندگی انسانی، از هر ابزار، راه و تحرک اجتماعی، سیاسی و مدنی استفاده کردند و هزینه‌های سنگینی پرداختند.»

نرگس محمدی در ادامه نوشته که به رغم سرکوب و خشونت و کشتار توسط جمهوری اسلامی، «متاسفانه بسیاری از دولت‌های جهان بی‌اعتنا نسبت به حقوق و خواست مردم (ایران)، به تأمین منافع اقتصادی خود (هستند) و حقوق بشر به عنوان امری دست چندمی در مواجهه با نظام جمهوری اسلامی تلقی شده است.»

کشورهای اروپایی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی بارها متهم شده‌اند که در مقابله با این نظام سیاسی از خود شدت عمل نشان نمی‌دهند و معمولا به دنبال مماشات با حکومت «سرکوبگر» ایران هستند.

اما پارلمان اتحادیه اروپا که خانم محمدی اعضایش را خطاب قرار داده، نقش موثری در تعیین سیاست خارجی کشورهای عضو این اتحادیه ندارند.

آنها خود پیش از این با صدور بیانیه‌هایی از اعتراض‌های مردم ایران حمایت کرده‌اند.

دادستان گیلان کشته شدن مهران سماک با «گلوله ساچمه‌ای» را تایید کرد

مهران سماک

فلاح میری، دادستان مرکز استان گیلان تایید کرده است که مهران سماک «با گلوله ساچمه‌ای فوت کرده» اما نگفت که این گلوله از سوی چه نیروهایی شلیک شده است. این خبر را رسانه‌های خبری رسمی در ایران منتشر کرده‌اند و این یکی از اولین کشته‌های اعتراضات اخیر ایران است که رسانه‌های رسمی مرگ او بر اثر شلیک گلوله «ساچمه‌ای» را اعلام می‌کنند. براساس گزارش‌ها مهران سماک در شادی‌های پس از باخت تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به ایالات متحده آمریکا در اتومبیل‌اش صدای بوق را درآورده بود، که به ضرب گلوله ماموران امنیتی جان باخت.

ادامه دستگیری‌های گسترده در سراسر کشور؛ هرانا تخمین زده بیش از ۱۸ هزار نفر بازداشت شده‌اند

.

گزارش‌های منتشر شده توسط منابع مختلف مستقل از حکومت حاکی است که دستگیری شهروندان معترض، فعالان مدنی، دانشجویان و چهره‌های فرهنگی و هنری کماکان ادامه دارد و چنانکه در آمارهای دست بررسی خبرگزاری هرانا بازتاب یافته، تخمین زده می‌شود که شمار دستگیر شدگان از ۱۸ هزار نفر عبور کرده است.

هرانا در دو روز اخیر، گزارش‌هایی از دستگیری‌ها در تالش، رودسر، قروه، تهران، دهگلان، سنندج، تکاب، گرگان و کنارک منتشر کرده است.

محمد حسین همت‌پور فعال دانشجویی سابق دانشگاه پلی‌تکنیک، آیدین عفاری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، معین متکیان و دانیال آیتی هر دو از دانشجویان دانشگاه شریف، امیرحسین قربان حسینی دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت و محمد پاکی، دانشجوی دانشگاه علوم و تحقیقات، از جمله دانشجویانی هستند که همگی ظرف روزهای اخیر دستگیر شده‌اند.

همزمان گروه بزرگی از دستگیرشدگان در زندان‌ها بلاتکلیف هستند و بسیاری‌شان در «بازداشت موقت» به سر می‌برند.

نگرانی‌ها درباره وضعیت دستگیرشدگان و احتمال شکنجه برخی از آن‌ها نیز در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.

روز چهارشنبه سازمان حقوق بشر ایران در نروژ هشدار داد که دستکم ۲۶ تن از معترضان دستگیر شده با اتهاماتی روبه‌رو هستند که ممکن است برایشان مجازات اعدام در پی داشته باشد.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.