رفتن به محتوای اصلی

ائمه جماعات خاش، تفتان و میرجاوه خطاب به جمهوری‌اسلامی: ماشین سرکوبِ مردم را متوقف کنید
29.11.2022 - 13:56

ائمه جمعه و جماعات، مدرسین و علمای شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن فجایع اخیر کردستان، حوادث هولناک جمعه خونین زاهدان، ۱۳ آبان خاش و دیگر نقاط ایران، به برخوردهای خارج از کرامت انسانی و حقوق شهروندی جمهوری اسلامی با مردم، معترض شدند.

این افراد در بیانیه خود ضمن تاکید بر «انسجام علمای اهل سنت، ریش‌سفیدان، معتمدین، فرهنگیان و روشنفکران استان سیستان و بلوچستان در مورد محکومیت اتفاقات دردناک اخیر کشور»، موضع‌گیری واحد در قبال این حوادث هولناک و سایر رخدادهای میهن را نمایان‌گر «همبستگی ملی» خواندند.

ائمه جمعه و جماعات سیستان و بلوچستان در این بیانیه ضمن محکوم کردن کشتار مردم چه در زاهدان و خاش و چه «کردستان عزیز و سایر نقاط ایران»، نوشتند: «حمله و بازداشت انتظامات مسجد جامع مکی زاهدان و الخلیل خاش و یورش نیروهای سرکوب‌گر به‌ سوی کسانی که دنبال برقراری امنیت و اعتراض مسالمت‌آمیز بوده و هستند و ایجاد ترس و وحشت در بین نمازگزاران که با هدف مسجدهراسی انجام شده، از دید علما و نخبگان، حیثیت قانونی و شرعی ندارد.»

در بند دیگری از این بیانیه آمده است: «با گذشت چهار دهه از عمر حاکمیت جمهوری اسلامی و با توجه به پیگیری‌های علما و نخبگان در جهت رفع تبعیض‌ها و برخوردهای گزینشی با مردم، موضع‌گیری‌های حکیمانه شیخ‌الاسلام [عبدالحمید اسماعیل‌زهی] را به‌جا و آن را مطالبه جدی مردم ایران می‌دانیم و از این مواضع حمایت می‌کنیم.»

نویسندگان این بیانیه همچنین خواهان «آزادی تمام زندانیان سیاسی کشور که جهت احقاق حق خویش در اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند» و «متوقف شدن ماشین سرکوب علیه مردم» شدند.

در پایان این بیانیه همچنین تاکید شده است: «اعتراضات مسالمت‌آمیز حق شهروندی مردم است. باید به حقوق زنان رسیدگی و صدای مردم ایران شنیده شود.»

این بیانیه در شرایطی صادر شده است که بر اساس یک فایلی صوتی که به تازگی از سوی گروه هکری بلک‌ریوارد در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفته، جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر طرح تخریب عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان را در دستور کار داشته است.

بر اساس فایل صوتی به دست آمده از هک خبرگزاری فارس، قاسم قریشی، جانشین سازمان بسیج می‌گوید که مصطفی محامی، نماینده خامنه‌ای در استان سیستان و بلوچستان و ستاد کل نیروهای مسلح، گزارشی را درباره کشتار زاهدان به دفتر علی خامنه‌ای داده‌اند و او نیز دستوراتی در پاسخ به این گزارش‌ها داده است.

به گفته قریشی، خامنه‌ای در پاسخ به این گزارش خواستار آن شده است که به مولوی عبدالحمید، «تذکر» داده شود.

او می‌گوید که محمدجواد حاج علی‌اکبری که به عنوان نماینده خامنه‌ای به زاهدان سفر کرده بود، به مولوی عبدالحمید «تذکر» داده است.

به گفته قریشی، خامنه‌ای همچنین دستور داده که از خانواده کشته‌شدگان «دلجویی» شود.

جانشین سازمان بسیج در این فایل صوتی می‌گوید که درباره معرفی کشته‌شدگان به عنوان «شهید» اختلاف نظر وجود داشت و خود او معتقد بوده که باید آنها را «شهید» اعلام نکرد بلکه باید خانواده‌ها «را مستمری بگیر (تحت نظر بهزیستی یا کمیته امداد) و بدهکار نظام کنیم.»

قریشی همچنین می‌گوید: «در مورد مولوی عبدالحمید ما اشتباه کردیم. ما اول انقلاب خان‌های آن منطقه را از بین بردیم و به عبدالحمید بال و پر دادیم. کسی این‌ها را آدم حساب نمی‌کرد.»

او همچنین می‌گوید که پس از دوم خرداد ۷۶ نیز مقام‌های دولت خاتمی به مولوی عبدالحمید بهای زیادی دادند و او را تقویت کردند.

در این جلسه که مربوط به دیدار گروهی از مدیران رسانه‌های وابسته به حکومت در نشستی با قریشی است، مدیران رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنند روی سخنان عبدالحمید اسماعیل‌زهی علیه حقوق زنان تبلیغ و گفته شود که بیشترین تبعیض علیه زنان از سوی اهل سنت در سیستان و بلوچستان اعمال می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایران اینترنشال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.