رفتن به محتوای اصلی

اعتصاب در کارخانه ذوب آهن اصفهان
25.11.2022 - 08:30

«شنبه سیاه دانشگاه» به یاد کردستان، کشته‌شدگان و دانشجویان زندانی

دانشجویان شماری از دانشگاه‌های کشور روز شنبه پنجم آذر تحصن کردند و اعتصاب خود را ادامه دادند. این تجمع‌های دانشجویی همچون هفته‌های اخیر در اعتراض به بازداشت و ممنوع‌الورودی دانشجویان و حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران شکل گرفت.

به دنبال انتشار فراخوان مشترک هفت دانشگاه شهر تهران برای برپایی تجمع دانشجویی در حمایت از مردم کردستان با نام «شنبه سیاه دانشگاه»، دانشجویان دانشگاه‌های امیرکبیر (پلی‌تکنیک)، تهران، شریف، بهشتی، صنعتی اصفهان و ... تحصن و اعتصاب کردند.

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ هم در همبستگی با مردم کردستان و محکومیت سرکوب شدید در این منطقه، تجمع و تحصن کردند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در واکنش به مسمومیت بیش از ۲۷۰ دانشجوی این دانشگاه با غذای خوابگاهی، اعتراض کرده و ظروف غذای خود را در محوطه دانشگاه قرار دادند.

 

اعتصاب در کارخانه ذوب آهن اصفهان

‌بنا به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه پنجم آذر، کارکنان ذوب آهن اصفهان در اعتراض به «عدم تحقق وعده‌های مسئولین این شرکت» اعتصاب کردند.به گفته این اتحادیه، کارگران ذوب آهن خواستار افزایش دستمزد، خود هستند. کارگران ذوب‌آهن اصفهان می‌گویند «دستمزد‌های آنان کمتر از سایر شرکت‌های فولاد در ایران است».کارگران ذوب آهن اصفهان پیش از این هم، در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان اعتصاب کرده بودند.

 

 

بیانیه سه تشکل کارگری در حمایت از مردم کردستان؛ کشتار و نسل کشی محکوم است

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و «گروه اتحاد بازنشستگان» با انتشار بیانیه‌ مشترکی از «مردم تحت ستم کردستان» حمایت کردند و کشتار مردم شهرهای این استان را محکوم کردند.

در این بیانیه که خطاب به «مردم آزاده ایران» نوشته شده گفته شده «داشتن آزادی در عرصه های مختلف جزء حقوق بنیادی و خواست مسلم کسانی است که در چهار دهه گذشته تا به امروز در عرصه های مختلف مبارزاتی قدم برداشته و در این راه تلاش کرده‌اند».

در این بیانیه گفته شده سیستم حاکم نه تنها گوش شنوایی برای ابتدایی ترین خواسته‌ها ندارد، بلکه جواب هر خواست و مطالبه را با گلوله جواب داده‌اند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و دو انجمن دیگر با برشمردن «جنایت»هایی که در سال‌های گذشته علیه اقوام و گروه‌های سیاسی صورت گرفته، اعلام کردند«کشتار و نسل کشی را تحت هر عنوان و به هر بهانهای محکوم می کنیم».

آن‌ها همچنین خواستار خروج فوری همه نیروهای مسلح سرکوبگر از کردستان، آزادی بی قید شرط همه زندانیان و دستگیر شدگان و توقف و موشک‌اندازی به اقلیم کردستان شدند

 

 شمار کشته‌های اعتراضات ۴۴۸ نفر، ۶۳ کودک و نوجوان

کشته ها

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شمار کشته های اعتراضات اخیر در ایران را اززمان شروع در ۲۶ شهریور تا روز گذشته جمعه (۴ آذرماه)، «۴۴۸ نفر» اعلام کرده است.

هرانا گفته که «۶۳ نفر» از آن‌ها کودک و نوجوان و «۵۷ نفر» هم از نیروهای امنیتی بوده است.

این خبرگزاری شمار بازداشتی‌های اعتراضات را در شهرهای مختلف «۱۸ هزار و ۱۷۰ نفر»‌ اعلام کرده که هویت «۳ هزار و ۳۱۲ » نفر از آن‌ها تاکنون مشخص شده است.

در این گزارش شمار دانشجویان بازداشتی «۵۶۵ نفر» اعلام شده است.

روز گذشته شبکه حقوق بشری کردستان هم اعلام کرد که از زمان آغاز اعتراضات «۱۰۴» شهروند کرد از جمله «۱۱ کودک» در شهرهای مختلف ایران کشته شده‌اند.

البته فعالان حقوق بشر می‌گویند به دلیل فشارهای امنیتی و اختلال در اینترنت و بازداشت خبرنگاران و فعالان، اطلاع‌رسانی درباره قربانیان دشوار است و آمار واقعی بالاتر از آمار ثبت‌شده است.

 

 

تصویری از محل جان‌باختن زنده‌یاد حمیدرضا روحی در شهرزیبای تهران

تصویر

مهسا_امینی نقلاب_۱۴۰۱
حمیدرضا_روحی

زاهدان ، جمعه ۴ آذر / مرگ بر خامنه ای

خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی در زاهدان، سراوان، خاش، چابهار و ایرانشهر در حالی به هشتمین جمعه رسید که زنان بلوچ هم به خیابان آمده و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» دادند. در نقاط دیگر کشور نیز اعتراضات ادامه داشت و معترضان با آمدن به خیابان‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

 تظاهرات شبانه در تهران، کرج و اصفهان با شعار «مرگ بر دیکتاتور»

 

با تاریک شدن هوا، تصاویری از تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای تهران، کرج و اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. همزمان، اعتراض‌ها در شهر زاهدان نیز تا فرارسیدن شب ادامه دارد.

در تصاویری که از فردیس کرج منتشر شده، معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

در روز جمعه ساعتی بعد از پایان بازی ایران و ولز، تصاویری از نازی‌آباد تهران منتشر شد که در آن معترضان شعارهایی نظیر «آزادی آزادی» سر می‌دادند.

در این روز اعتراض‌ها در زاهدان نیز به خشونت کشیده شد و گزارش‌های بسیاری از تیراندازی ماموران امنیتی در این شهر منتشر شد.

هنوز روشن نیست که آیا در جریان اعتراض‌های روز جمعه کسی کشته شده‌ است یا نه.

روز جمعه، آخرین روز از دهمین هفته تظاهرات سراسری در ایران بود که در پی کشته شدن مهسا امینی آغاز شد.

 

 

روزنامه کیهان از تیم ملی فوتبال «عذرخواهی کرد»

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه تندروی کیهان در یادداشت روز این روزنامه از آنچه گلایه هفته قبل از تیم ملی فوتبال خوانده پوزش خواسته است.

این روزنامه وقتی بازیکنان تیم ملی در بازی اول خود در جام جهانی خود در برابر تیم ملی انگلیس، سرود جمهوری اسلامی را نخواندند، آنها را بی‌غیرت خواند.

روز گذشته در بازی با ولز، بیشتر بازیکنان این سرود را هم‌خوانی کردند و در نهایت دو بر صفر بازی را بردند. آقای شریعتمداری در یادداشت امروز خود با عنوان «حرف مرد یک کلام نیست!» که سایر رسانه‌ها در ایران به طور وسیعی آن را پوشش داده‌اند، نوشته است «پوزش از سوء‌برداشت و خطایی که در میان بوده است یکی از آداب اسلامی و از نشانه‌های جوانمردی است.»

او نوشته است «بر خود لازم می‌دانیم که آنچه به‌ گلایه در «روتیتر» تیتر یک کیهان سه‌شنبه اول آذرماه آورده بودیم را اصلاح کنیم و تقدیر فراوان خود از تیم ملی فوتبال کشورمان را ابراز داریم.»

ایران دو بر صفر ولز را شکست داد

نکته ویژه در ۹ دقیقه وقت اضافه بازی این بود که هر دو تیم برای رسیدن به گل و پیروز شدن، عجله داشتند. ایران با جهانبخش و ترابی در حملات خود سریع‌تر از قبل شده بود اما مدافعان ولز با چند تکل در چند صحنه، مانع رسیدن نیروهای هجومی ایران به فضای پشت خط دفاع شدند.

نتیجه تساوی البته درمجموع برای ایران بهتر بود تا ولز. چون ولزی‌ها روز آخر با انگلیس بازی می‌کنند اما ایران مقابل آمریکا قرار می‌گیرد.با این حال ایران که با یک بازیکن بیشتر بازی می‌کرد در دقایق پایانی فشار زیادی روی دروازه ولز وارد کرد و روی یکی از همین صحنه‌ها، شوت چشمی از پشت محوطه جریمه دروازه ولز را باز کرد تا ایران در آخرین لحظات بازی ۳ امتیازی شود به رده دوم جدول گروه ۲ صعود کند.

ولز در ادامه برای زدن گل تساوی تلاش کرد اما این رامین رضائیان بود که با زدن یک گل دیگر فاصله را بیشتر کرد. این بهترین برد ایران در جام جهانی است. ایران پیش از این توانسته بود در جام جهانی ۱۹۹۸ با نتیجه ۱-۲ مقابل آمریکا پیروز شود و در جام جهانی روسیه نیز یک بر صفر مراکش را شکست داده بود.

برخورد ماموران انتظامی ورزشگاه با تماشاچیانی که شعارهای اعتراضی در دست دارند

تصاویری منتشر شده که حاکی است نیروهای انتظامی ورزشگاه محل برگزاری بازی ایران ولز تلاش کرده‌اند جلوی نمایش شعارهای اعتراضی تماشاچیان ایرانی را بگیرند.

در این تصاویر، ماموری در تلاش است تا زنی را که با پیراهن «مهسا امینی» حضور دارد متوقف کند.

همچنین مردی که بر روی تی‌شرتش نوشته شده «زن، زندگی، آزادی» در حال گفت‌وگو با مامور انتظامی دیده می‌شود.

روشن نیست که آیا این تماشاچیان از ورزشگاه اخراج شده‌اند یا نه.

تصویر

.

.

Getty ImagesCopyright: Getty Images

.

 

مهسی امینی
 

 

‏⁧‫در جوانرود مردم  دور بیمارستان حلقه انسانی تشکیل دادند تا از حمله ماموران  و ربودن اجساد و زخمی‌ها جلوگیری کنند

مهسی امینی

در جوانرود مردم و کادر درمان، دور بیمارستان حلقه انسانی تشکیل دادند تا از حمله ماموران حکومت به بیمارستان‌ و ربودن اجساد و زخمی‌ها جلوگیری کنند. حتی بد‌ترین دیکتاتورها و تروریست‌ها هم حمله به بیمارستان‌ها را ننگ میدانند. اما متاسفانه در حکومت فعلی ایران این روش تبدیل به‌ یک رویه شده است.

 

 

آرام مجد در شاهی (قایم شهر) بدست مزدوران خامنه ای به قتل رسید ؛ بادش گرامی باد۳۰ آبان

تصویر

شعار در هفت‌حوض و تهرانپارس در حمایت از کردستان

تصویر

ویدیوهای ارسالی از محله‌های هفت‌حوض و تهرانپارس در تهران نشان می‌دهد که معترضان شامگاه ۳ آذر به خیابان رفته در حمایت از کردستان و مهاباد شعار می‌دهند.

در این ویدیوها شعارهایی از جمله «از کردستان تا تهران جانم فدای ایران» و «مهاباد، کردستان، جانم فدای ایران» شنیده می‌شود.

ش

 

 

حمایت از کردستان در گلشهر کرج

بر اساس ویدیوی ارسالی به بی‌بی‌سی امشب ۳ آذر معترضان در کرج تجمع و اعتراض کرده و شعارهایی علیه حکومت و در راستای همبستگی سر دادند.در ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی از گلشهر کرج منتشر شده یکی از معترضان می‌گوید که معترضان برای حمایت از مهاباد و جوانرود به خیابان آمده‌اند.

 

 

شعار در هفت‌حوض و تهرانپارس در حمایت از کردستان

ویدیوهای ارسالی از محله‌های هفت‌حوض و تهرانپارس در تهران نشان می‌دهد که معترضان شامگاه ۳ آذر به خیابان رفته در حمایت از کردستان و مهاباد شعار می‌دهند.

در این ویدیوها شعارهایی از جمله «از کردستان تا تهران جانم فدای ایران» و «مهاباد، کردستان، جانم فدای ایران» شنیده می‌شود.

 

 

 

معترضان در اکباتان به زبان کردی از کردستان حمایت کردند

 

 

 

پرونده سازی بیشرمانه دوباره علیه سپیده قلیان.
بیرحمی، بی قانونی، و وقاحت در پرونده سازی برای دگراندیشان در حکومت اسلامی، هیچ حدومرزی ندارد

مهسی امینی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.