رفتن به محتوای اصلی

هستی نارویی ۷ ساله کشته شده در زاهدان
22.11.2022 - 09:09

ویدیویی دیگر از دود و صدای انفجار در اندیمشک

گفته می‌شود امشب ۱ آذر شهر اندیمشک شاهد اعتراضاتی بوده است. در ویدیویی که ۱۵۰۰ تصویر منتشر کرده است، صدای انفجار شنیده و دود دیده می‌شود.

یازده ویدئو از 11 شهر در اول آذر/ شلیک گلوله جنگی در جوانرود، پیرانشهر و سقز؛

شلیک گلوله جنگی در جوانرود، پیرانشهر و سقز

از ابتدای هفته جاری، مانور نظامی جمهوری اسلامی، شهرهای کردنشین را به مرکز تلاش برای سرکوب تبدیل کرده است. با این همه، خیزش انقلابی در شهرهای جوانرود، پیرانشهر، مهاباد، سنندج و ... ادامه دارد. همچنین حکومت مانع رساندن خون به بیمارستان‌‌های جوانرود و پیرانشهر شده است.

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده از جوانرود استان کرمانشاه نشان می‌دهند تیراندازی پراکنده و هجوم خانه به خانه ماموران سرکوب‌گر برای بازداشت معترضان این شهر و همچنین پیرانشهر و دیگر مناطق کردنشین در روز سه‌شنبه اول آذر ادامه یافت و جو امنیتی در ورودی این شهرها، مانع از امدادرسانی به زخمی‌ها شد.

 

هستی نارویی ۷ ساله کشته شده در زاهدان

 

«می‌دانید چرا شعار اعتراضات ⁧ #زن_زندگی_آزادی⁩ است و باید باشد؟ »

«یک دلیل از هزار و یک دلیلش این‌که در #جمعه‌_خونین_زاهدان، ٨ مهر، اعلام می‌شود یک «زن» در میان کشتگان است. ١۴ روز طول می‌کشد تا اسمش آشکار می‌شود: ⁧ #هستی_نارویی⁩. و ۵٣ روز طول می‌کشد تا عکسش منتشر می‌شود؛ این دخترک هفت‌ساله. »

«گفته‌اند با مادربزرگش به مصلی رفته بوده برای نماز جمعه. مأموران جمهوری اسلامی که تیراندازی می‌کنند، یک گلوله‌ی گاز اشک‌آور هم به سر ⁧ #هستی_نارویی⁩ می‌خورد.»

«سرآخر هم از گاز خفه می‌شود و جان می‌دهد؛ تا «نظام کودک‌کش آقا» محفوظ بماند.»

مهسی امینی

میدوم میدوم
در هیاهو و شلوغی باترس میدوم
نوبت من رسیده
نسلیم نشدم تسلیم نشو
 

دومین برادر جواد حیدری از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری هم «بازداشت شد»

خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعترضات اخیر، می‌گوید دیشب ماموران دومین برادر او را هم بازداشت کردند.

فاطمه حیدری در حساب اینستاگرامش نوشت «در حالی که همچنان از سرنوشت برادرم محمد حیدری بی خبریم و نمی دانیم چه نهادی و با چه اتهامی او را بازداشت کرده و مادردر راهروهای دادسرا به دنبال نشانی از اوست، برادر دیگرم حجت حیدری و دو تن از اهالی روستایمان نیز دیشب بازداشت شدند.»

جواد حیدری ۳۱ شهریور با شلیک گلوله جنگی ماموران امنیتی در قزوین کشته شد.

    • واکنش دولت آمریکا به گزارش‌ها از «تعرض جنسی به برخی معترضان»

      ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره تجاوز و تعرض جنسی به برخی معترضان بازداشت شده گفته است استفاده مقام‌های ایرانی از خشونت جنسی به عنوان ابرازی برای سرکوب اعتراضات، شجاعت معترضان ایرانی را بیش از پیش در برابر چنین اقدامات شنیعی پررنگ می‌کند که (حکومت ایران) به منظور ارعاب و پایان دادن به اعتراضات در پیش گرفته است.

      شبکه خبری سی‌ان‌ان روز گذشته با انتشار یک گزارش تحقیقی از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داده بود.

      سی‌ان‌ان با استناد به شواهد عرضه شده به وسیله تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی گفته است بعضی از زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. در موارد اشاره شده، به وقوع این گونه رفتار در بازداشتگاه‌های ارومیه و کرج اشاره شده است.

      در این گزارش به نقل از یکی از قربانیان نوشته شده است: «آنها دختران زیبا و باب میل خود را انتخاب می‌کردند و سپس بازجو آنها را از بازداشتگاه به اتاق کوچک تری منتقل میکرد... آنجا به آنها تعرض جنسی می‌شد.»

      سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه افزود به نظر می‌رسد که رهبری ایران در تلاش برای خاموش کردن صدای منتقدان خود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کند.

      ند پرایس گفت آمریکا کماکان و با فوریت، از طریق اقدامات یک جانبه، چندجانبه و از طریق سازمان ملل متحد، به دنبال پاسخگو و مسئول دانستن کسانی است که دست به سرکوب ظالمانه و خشونت‌آمیز مردم ایران زده‌اند.

      به گفته این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های اخیر درباره تعرض جنسی علیه معترضان یادآور دردناکی از آن است که مردم ایران با چه مخاطراتی روبرو هستند.

       

پانزده ویدو از ۱۵ شهر ایران / ۳۰ ابان - همه جا مرگ بر خامنه ای

 

 

گزارشی تحقیقی سی‌ان‌ان از «تجاوز و تعرض جنسی به معترضان بازداشت‌شده» در ایران

مهسی امینی

سی‌ان‌ان این گزارش را با استناد به شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی منتشر کرد و تایید کرده که زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

علیرغم محدودیت رسانه‌ها، ‌سی‌ان‌ان از ۱۱ مورد خشونت جنسی علیه معترضان در زندان های ایران مطلع شده و توانسته تقریبا نیمی از آنها را تایید کند.

اغلب موارد تجاوز و آزار جنسی مربوط به غرب ایران و مناطق کردنشین از جمله در بازداشتگاه‌های ارومیه است.

در این گزارش به نقل از یکی از قربانیان نوشته شده «آنها دختران زیبا و باب میل خود را انتخاب می‌کردند و سپس بازجو آنها را از بازداشتگاه به اتاق کوچک تری منتقل میکرد... آنجا به آنها تعرض جنسی می‌شد.»

در این گزارش شهادت صوتی یک پسری نوجوان ۱۷ ساله نیز منتشر شده است.

سی‌ان‌ان برای تهیه این گزارش با شماری از قربانیان مصاحبه کرده است. از جمله یک زن کرد ایرانی که سی‌ان‌ان برای حفظ امنیتش، از او به نام هانا نام برده است. هانا می‌گوید که در جریان بازداشت هم شاهد خشونت جنسی بوده و هم مورد خشونت جنسی قرار گرفته است.

سعید افکاری: اتهام الهام افکاری تبلیغ علیه نظام از طریق پست و استوری است

سعید افکاری برادر الهام افکاری اعلام کرد سوالاتی که در بازجویی از خواهرش پرسیده شده درباره «تبلیغ علیه نظام از طریق پست و استوری درباره نوید و دیگر کشته‌شدگان(دادخواهی)» بوده است. او افزود قرار وثیقه صادر شده و روز دوشنبه وثیقه‌ تایید شده ولی هنوز دستور آزادی صادر نشده است

بیانیه ماموستاهای بانه: «حاکمیت صدای تظلم خواهی مردم ایران را جدی بگیرد»

یکصد و ده ماموستا و امام جمعه و جماعت بانه و مناطق حومه آن با صدور بیانیه‌ای از حکومت ایران خواستند تا «صدای تظلم خواهی مردم ایران را جدی بگیرد.»

آنها در بیانیه خود که به صورت ویدیویی منتشر کرده اند، مطالبات و خواسته‌های معترضان در سراسر ایران را برحق دانسته‌اند و خواهان تلاش جدی و عملی سران حاکمیت برای برآورده کردن آن به عنوان یک «واجب شرعی» شده‌اند.

به گفته آنها مردم خواهان توقف برخوردهای توهین‌آمیز و خشونت‌آمیز با معترضان بی‌سلاح، آزادی بی‌قید و شرط زندانیان و فراهم کردن شرایط امن برای درمان مجروحان اعتراض‌ها هستند.

این بیانیه در حالی منتشر شد که حملات نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراض‌ها در شهرهای کردنشین افزایش یافته است.

پیش از این نیز، گروهی از ماموستاها و امامان جمعه و جماعت در سنندج هم خواهان برگزاری همه‌پرسی در سراسر ایران شده بودند.

ماموستاهای بانه در بیانیه خود با اشاره به ورود به سومین ماه اعتراض‌های گسترده در ایران، بعضی از دلایل نارضایتی‌ها را عدم اجرای دقیق قانون اساسی، تبعیض ملی-مذهبی، افزایش اختلاف طبقاتی به خاطر توزیع ناعادلانه ثروت و خدمات، افزایش فقر اقتصادی، انتصاب مسئولین نالایق و دشمن انگاشتن معترضان عنوان کرده اند.

آنها همچنین مطالبات مردم را شامل «پرهیز از هر گونه برخورد و تعامل توهین‌آمیز و خشونت‌آفرین مسئولین و مامورین با معترضان بی‌سلاح، آزاد کردن بی قید و شرط تمامی زندانیان و عدم تعقیب تمامی کسانی که در این اعتراضات شرکت کرده‌اند، ایجاد بستر امن و سالم برای درمان مجروحین و مصدومین اعتراضات و عدم تعقیب آنان، برآوردن حقوق مشروع و قانونی اولیای دم شهدا و مصدومین حوادث و اعتراضات، ایجاد فضای امن و سالم و معتدل برای ابراز و اعلان اعتراضات مسالمت‌آمیز عمومی، تجمیع مساعی تمامی مسئولین امور در راستای زدودن فقر و گرانی و تورم طاقت‌فرسا و بازگرداندن و سرمایه‌های اختلاس شده و به تاراج رفته، اجتناب از متهم کردن مردم به عوامل فتنه و آشوب و اغتشاش و ضدیت با انقلاب و نظام و اجیر بودن دشمنان اسلام و تجزیه‌طلب و هر گونه فرافکنی‌های دیگر، اجتناب از دخالت‌های سلیقه‌ای و غیرقانونی و ناسنجیده در امورات دینی و مذهبی اهل سنت و اقلیت‌ها، پرهیز از ایجاد فضا و بستر فرار مغزها و سکوت نخبه‌ها و دین‌گریزی نسل نوجوان و جوان این آب و خاک» عنوان کردند.

 

  1. یکی از مادران آشتی:‌ فقط مادران می‌توانند جلوی جنگ را بگیرند

    فاطمه گفتاری، زندانی سیاسی سابق و عضو مادران آشتی در پیام ویدیویی خواستار کمک به شهرهای کردنشین شده و می‌گوید: «فقط مادران می‌توانند جلوی این جنگ را بگیرند... بگذارید از این بدتر نشود.»

    او در بخش دیگری از صحبت‌هایش تاکید می‌کند که نگذارید «خاوران دو تکرار شود.»

    در روزهای اخیر حملات ماموران حکومت ایران برای سرکوب معترضان در شهرهای کردنشین افزایش یافته و گزارش‌هایی از کشته و زخمی شدن تعداد زیادی در این شهرها منتشر شده است.

     

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.