رفتن به محتوای اصلی

تکرار سناریوی شاهچراغ در ایذه و گافهایی که افشا شد
17.11.2022 - 07:47

 

 

اعتصاب و تظاهرات در ده‌ها شهر ایران در سالگرد کشتار ۲۵ آبان ۹۸

 

شهرهای مختلف روز سه شنبه هم صحنه ناآرامی گسترده بودند از جمله اینجا در زرین شهر اصفهان

 

شهرهای مختلف روز سه شنبه ۲۴ آبان هم صحنه ناآرامی گسترده بودند از جمله اینجا در زرین شهر اصفهان

روز چهارشنبه همزمان با سومین سالگرد سرکوب مرگبار معترضان در ۲۵ آبان ۱۳۹۸ اعتصاب در بازارها به ده‌ها شهر ایران گسترش پیدا کرده و معترضان هم در شهرهای بزرگ و کوچک کشور به خیابان ها آمده اند؛ شرایطی که بسیاری از ناظران انقلابی توصیف می کنند.

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن شماری از معترضان و ماموران حکومتی در طول روز چهارشنبه است.

با تاریک شدن هوا معترضان از جمله در شهرهای تهران، گرگان، کامیاران، تبریز، اراک، سنندج، مشهد، اهواز، یزد، رشت، نکا، زنجان، کرج، کرمان، ایلام، شیراز، بابل، مهاباد، همدان، بندر انزلی، ایذه، دورود، لار، پدل (از توابع بندر لنگه)، قزوین، قائم‌شهر، آباده و سربندر خوزستان به خیابان آمده‌اند.

روزهای سه شنبه و چهارشنبه - ۲۴ و ۲۵ آبان - حداقل ۲۲ نقطه تهران شاهد تجمع و اعتراض بوده است.

«۱۵۰۰ نفر کشته آبان ماست»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «آزادی، آزادی، آزادی» شعارهایی است که از سوی معترضان در این شهرها شنیده می‌شود. محسن محمدپور و پویا بختیاری از جوانانی بودند که در روز ۲۵ آبان آن سال کشته شدند.

در این میان وضعیت در ایذه، کامیاران، اصفهان و سنندج بسیار ناآرام توصیف می شود.

 

پایان پست Instagram, 1

از صبح چهارشنبه گزارش‌هایی از پیوستن کسبه به اعتصابات سراسری از ده‌ها شهر ایران منتشر شد.

تهران، صومعه سرا، رشت، اصفهان، تبریز، شاهین‌شهر، خرم‌آباد، آباده، بابل، کرمانشاه، بهبهان، بروجرد، بوکان، قزوین، بندرعباس و اهواز، از جمله شهرهایی بودند که تصاویری از اعتصاب گسترده کسبه در آنها منتشر شد.

‌ویدئوهایی هم از اعتراضات بازار آهن تهران منتشر شده که در آن صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود و حاکی از حمله نیروهای امنیتی به بازاریان و معترضان در این بازار است.

اعتصاب بازارها از روز سه شنبه ۲۴ آبان در پی یک هفته فراخوان در شبکه های اجتماعی ناگهان گسترش پیدا کرد. تا پیش از آن کردستان پیشتاز اعتصاب ها بود.

حمله مرگبار به سوگوران در کامیاران

در شهر کامیاران از صبح تجمعی گسترده برای همدردی با خانواده فواد محمدی برگزار شد که با برخورد مرگبار نیروهای دولتی مواجه شد.

آقای محمدی در روز سه‌شنبه هدف گلوله نیروهای وابسته به حکومت قرار گرفت.

حمله نیروهای امنیتی به معترضان در برابر منزل فواد محمدی موجب شد تا این تجمع به خشونت کشیده شود و نقاط مختلف شهر کامیاران شاهد تظاهرات علیه جمهوری اسلامی باشد.

 

بر اساس منابع حقوق بشری، دست‌کم یکی از معترضان به نام برهان کرمی در جریان تیراندازی در برابر خانه فواد محمدی کشته شده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو پیشتر اعلام کرده بود که در جریان اعتراض‌های سه‌شنبه، دستکم سه نفر در سنندج و کامیاران کشته شد‌ه‌اند.

به جز فواد محمدی که در کامیاران کشته شد، دو معترض دیگر زانیار الله‌ مرادی و عیسی بیگلری نام داشتند که به گزارش هه‌نگاو در سنندج کشته شدند.

رسانه‌های وابسته به سپاه هم گزارش دادند که یکی از نیروهای این سازمان به نام رضا آذربار روز سه شنبه در کامیاران کشته شد.

از طرف دیگر شبکه حقوق بشر کردستان می‌گوید که در جریان اعتراض‌های روز چهارشنبه یکی از معترضان در شهر بوکان، به نام سالار مجاور کشته شده است. به گزارش این گروه فعال حقوق بشری، این معترض ۳۰ ساله بوده و در محله «میرآوا» به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده است.

این سازمان می‌گوید که تا این لحظه دستکم ۱۵ تن به دلیل شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و جنگی در شهر کامیاران مجروح شده‌اند. به گزارش این رسانه حقوق بشری، اینترنت در این شهر به کلی قطع شده است.

«کشته شدن معترضان و ماموران در اصفهان و ایذه»

مقام ها و منابع خبری در ایران از کشته شدن معترضان و ماموران در روز چهارشنبه در اصفهان و ایذه در خوزستان خبر می‌دهند.

خبرگزاری صدا و سیما می گوید که دو مامور حکومتی و سه معترض در اصفهان کشته شده اند.

این خبرگزاری به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان می نویسد: «در این عملیات تروریستی ۸ نفر مجروح شدند که از این تعداد هفت نفر از نیرو‌های فراجا و یک نفر از نیرو‌های بسیجی بودند.»

 

 

براساس این گزارش «در این حادثه محمد حسین کریمی ۳۰ ساله و محسن حمیدی ۵۴ ساله» کشته شدند.

معاون استانداری خوزستان هم گفته است که روز چهارشنبه در شهر ایذه «دو گروه موتورسوار به سوی شهروندان آتش‌ گشودند که در جریان این حمله، ۵ نفر شامل یک کودک، یک زن سالخورده و دو مرد کشته شدند.»

حکومت ایران اعتراضات مردم این کشور را به «دشمنان خارجی» نسبت می دهد و می‌گوید کشورها و رسانه‌های خارجی این اعتراضات را تحریک و هدایت می‌کنند.

معترضان در ایران مسلح نیستند.

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در دو ماهی که از شروع اعتراضات می گذرد بارها در خصوص بازداشت‌های گسترده، نقض حقوق معترضان و همچنین برگزاری دادگاه‌های نمایشی و اعترافگیری هشدار داده‌اند.

تحریمهای تازه علیه جمهوری اسلامی

روز چهارشنبه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در یک جلسه ویژه به قطعنامه ای در محکومیت نقض گسترده حقوق شهروندان ایران رای داده است. در این قطعنامه به موضوع سرکوب شدید اعتراضات اشاره شده است.

قطعنامه «وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران» با ۷۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع تصویب شد.

همزمان کانادا شش مقام جمهوری اسلامی و دو نهاد وابسته به حکومت ایران را به اتهام «دست داشتن در سرکوب معترضان و اقداماتی چون فروش پهپاد به روسیه»، به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

 

پایان پست Instagram, 4

سرتیپ علی آزادی، فرمانده نیروی انتظامی در استان کردستان، یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه و دستیار علی خامنه‌ای در امور تسلیحاتی، حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های جدید کانادا قرار گرفته‌اند.

همچنین مرکز پژوهش صنایع هوایی شاهد (وابسته به سپاه پاسداران) و شرکت صنایع هوایی قدس نیز تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم شش نفر از کارکنان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از جمله آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی، از خبرنگاران این رسانه را تحریم کرد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری، آمنه‌سادات ذبیح‌پور و علی رضوانی، «بازجو خبرنگار» توصیف شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که سازمان صدا و سیما، بارها اعترافات اجباری دستگیرشدگان، از جمله زندانیان دوتابعیتی و شهروندان کشورهای دیگر را پخش کرده است.

پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، احمد نوروزی معاون برون‌مرزی صدا و سیما (پستی که پیشتر در اختیار خود پیمان جبلی بود)، محسن برمهانی معاون سیما، یوسف پورانوری از مدیران پرس‌تی‌وی هم در این فهرست قرار گرفته اند.

آخرین آمار کشته شدگان

خبرگزاری حقوق بشری هرانا می‌گوید که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات در آمار درست بررسی این رسانه به ۳۴۸ نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، ۵۲ تن از این افراد، کودک هستند.

 

 

تعداد دستگیرشدگان بر اساس تخمین‌های هرانا، بیش از ۱۵ هزار نفر است.

بر اساس آخرین آمار تایید شده سازمان حقوق بشر ایران، تعداد کشته‌شدگان ۳۲۶ نفر است، اما این سازمان تاکید کرده که تعداد قربانیان بیشتر است.

جمهوری اسلامی به تدابیر مختلفی دست زده تا آمار دقیق کشته‌شدگان منتشر نشود. از جمله خانواده‌های قربانیان تحت فشار هستند که با نهادهای مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها تماس نگیرند.

سایر خبرها

  • رسانه‌هایی که خبرهای مناطق بلوچ‌نشین ایران را منتشر می‌کنند گزارش داده‌اند که مولوی فضل‌الرحمن کوهی در زندان وکیل‌آباد مشهد دست به اعتصاب غذا زده است. آقای کوهی از روحانیون سنی و امام جمعه یکی از روستاهای استان سیستان و بلوچستان به نام «پشامک» است
  • خانواده حسین رونقی، کماکان در روز چهارشنبه نسبت به وضعیت سلامتی این زندانی سیاسی ابراز نگرانی کردند. حسن رونقی، برادر این فعال سیاسی در توییترش نوشت که او بعد از منتقل شدن به بهداری زندان، از خدمات درمانی محروم است
  • احمدزیدآبادی، از روزنامه‌نگاران مطرح در کانال تلگرامش نوشته که به «نشر اکاذیب» متهم شده و ظرف پنج روز باید خود را به دادسرای رسانه معرفی کند. او نوشته که خبرهای کانال تلگرامش را «با وسواسی آزاردهنده و با منبع دقیق» انتخاب می‌کند
  • «مجله حقوق ما»، از نشریاتی که توسط وکلای حقوق بشر در اروپا منتشر می‌شود، گزارش داد که پنج تن از فعالان ترک قشقایی در روز دوشنبه (۲۳ آبان ماه) دستگیر شده‌اند. بر اساس این گزارش این پنج نفر حمید حضرتی، عوض‌الله صفری کشکولی، اسماعیل موسی‌لو، جاسم بهادری سکز و صمد آوای‌خوش نام دارند
  • مهدی حاجتی، نماینده سابق شورای شهر شیراز و از مخالفان جمهوری اسلامی در توییتی نوشت که برادرش ذاکر حاجتی در روز چهارشنبه دستگیر شده است

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.