رفتن به محتوای اصلی

آمریکا : هیچ نوع کمکی به مجاهدین خلق ارائه نمی‌کند و آن را «یک جنبش دمکراتیک مخالف حکومت نمی‌بیند
15.11.2022 - 17:29

پیشتر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از آمریکا به خاطر «آموزش و تجهیز» مجاهدین «در تکنولوژی سایبری» انتقاد کرده بود.

ناصر کنعانی در مطلبی در مجله فارن پالیسی، از آمریکا به خاطر اینکه دولت آلبانی را «مجبور کرده» میزبانی سازمان مجاهدین را بپذیرد، انتقاد کرده و گفته بود این گروه «همواره به عنوان ابزار دست آمریکا در عملیات تروریستی، حملات سایبری و جنگ روانی علیه ملت و دولت ایران خدمت کرده و می‌کند.»

اما در مقابل، ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ نوع کمکی به مجاهدین خلق ارائه نمی‌کند و آن را «یک جنبش دمکراتیک مخالف حکومت نمی‌بیند که مردم ایران را نمایندگی کند و شانس موفقیت داشته باشد».

در گزارش «فارن پالیسی» به نقش کشور آلبانی در معادلات منطقه، رابطه با اسرائیل و اسکان دادن به ۳ هزار عضو مجاهدین خلق اشاره شده است.

در این بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که اساسا چنین رابطه‌‌ای وجود ندارد و آمریکا این گروه را آموزش نمی‌دهد.

مجاهدین

 

مریم رجوی، همسر مسعود رجوی، عملا رهبری سازمان مجاهدین خلق را بر عهده دارد

دولت ایالات متحده تاکید کرده که به مجاهدین خلق در مورد فناوری سایبری یا هر موضوع دیگری پشتیبانی یا آموزش نمی‌دهد و به این سازمان کمک مالی نمی‌کند.

واشنگتن تاکید کرده که هیچ تماس عمده‌ای فراتر از مسائل مربوط به اسکان مجدد اعضای مجاهدین خلق با این گروه برقرار نکرده که این روند هم در سال ۲۰۱۶ تکمیل شد.

خشایار جنیدی خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید به رغم بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه که بیانگر موضع رسمی دولت آمریکاست، در گذشته، بعضی از مقام‌های پیشین و اعضای کنگره ایالات متحده، به عنوان یک نهاد مستقل از دولت، با اعضای مجاهدین خلق دیدار داشته‌اند.

از جمله، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا و مایک پنس، معاون اول دونالد ترامپ پس از پایان کار در دولت آقای ترامپ برای بازدید از اردوگاه مجاهدین به آلبانی رفته بودند.

سازمان مجاهدین خلق در دوران مبارزه مسلحانه‌اش در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت.

نام این سازمان در سال‌های ۸۷ و ۹۱ به ترتیب از فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا خارج شد.

واکنش سازمان مجاهدین خلق

سازمان مجاهدین خلق روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای به این اعلام موضع وزارت امور خارجه آمریکا واکنش نشان داد.

در این بیانیه شاهین قبادی، سخنگوی مطبوعاتی سازمان مجاهدین خلق در پاریس، «اذعان به اینکه دولت آمریکا و هیچ کشور دیگر هیچ کمکی به مجاهدین نکرده است» را نشان‌دهنده «استقلال این جنبش» دانست و گفت که این سازمان «همیشه در برابر دروغ‌های رژیم آخوندها» بر آن تاکید کرده است.

در ادامه این بیانیه از «تکرار اتهامات پیشین در مورد مجاهدین» به عنوان «ژست شناخته شده حسن نیت در برابر رژیم ملایان در بحبوحه قیام مردم ایران برای سرنگونی فاشیسم دینی» یاد شده و آمده است: «آینده ایران را مردم ما و آزادیخواهان، امروز در کارزار آزادی در کف خیابان‌ها و فردا در صندوق‌های رای قضاوت و تعیین می‌کنند و ربطی به هیچ قدرت خارجی ندارد.»

ه نظر می‌رسد این بیانیه وزارت خارجه آمریکا واکنشی به گزارش هفته پیش نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی باشد که به نقل از برخی تحلیلگران نوشته بود مجاهدین خلق بر اساس توافق آمریکا-اسرائیل در آلبانی مستقر شدند.

سازمان مجاهدین خلق که در فهرست ایالات متحده در مورد «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داشت، در مهرماه ۱۳۹۱ از این فهرست خارج شد. این گروه در واشنگتن دفتر دارد.

تیرماه امسال مایک پنس معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در کمپ اشرف سه در آلبانی با مریم رجوی رئیس «شورای ملی مقاومت ایران» دیدار کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.