رفتن به محتوای اصلی

معاون وزیر اطلاعات در فایل صوتی لو رفته سران نظام را کودن خواند
15.11.2022 - 09:52

فایل صوتی منسوب به مقام اطلاعاتی: «غضنفرهای ما بیش از ام‌آی‌۶ تاثیر منفی دارند»

 

iran

 

یک فایل صوتی به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که به نظر می‌رسد در آن یکی از معاونان وزارت اطلاعات در جلسه شورای تامین استان یزد درباره اعتراض‌های اخیر صحبت می‌کند.

بی‌بی‌سی فارسی نمی‌تواند دقیقا محتوای این فایل را تایید کند، اما احتمال دارد صحبت‌های فردی به نام «شکوهی» از مقام‌های ارشد وزارت اطلاعات باشد.

این فرد در تحلیل مفصل خود از اعتراض‌های اخیر بخشی از همان روایت رسمی حاکمیت را تکرار می‌کند. برخی از اظهارات بدون استناد مشخص عنوان شده‌اند و برخی دیگر بنا بر شواهد و قرائن، نادرست به نظر می‌رسند، با این‌ حال او نکاتی متفاوت و حتی گاهی در تضاد با روایت رسمی را مطرح می‌کند.

مهسا امینی

 

نقش «خارجی‌ها»

این فرد اذعان می‌کند که اعتراض‌های اخیر، بر خلاف روایت رسمی ریشه داخلی داشته و کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد «برنامه‌ریزی شده نبوده.»

او می‌گوید آمریکا برای «ناامن» کردن ایران نمی‌تواند روی «اپوزیسیون در تبعید» حساب کند چون رهبرانشان نمی‌توانند با هم همکاری کنند و در خارج از کشور هم «فضا جوری شده که همه، همدیگر را عامل اطلاعات می‌دانند.»

از این رو به ادعای او، آمریکایی‌ها برای هدایت اعتراضات روی سه نفر متمرکز شدند: سعید مدنی به عنوان «تئوریسین»، مصطفی تاجزاده و «از همه مهمتر میرحسین موسوی».

شروع اعتراض‌ها

این مقام امنیتی ریشه های داخلی اعتراضات اخیر را موضوعاتی از قبیل تبعیض، بیکاری، «بد کارکردی‌»ها که کسی نمی‌تواند منکرشان شود ‌و نیز «شش ماه آتش تهیه» در مورد گشت ارشاد می‌داند.

به گفته او وقتی حادثه اتفاق افتاد «آنها که باید سکوت کنند، نمی‌کنند و آنها که باید حرف بزنند، ساکت می‌مانند» و در «مواقع آشوب، غضنفرهای ما بیش از ام آی سیکس [۶] تاثیر منفی دارند و مردم را عصبانی‌تر می کنند.»

ام ای ۶ سرویس اطلاعات خارجی بریتانیا است.

 

او می‌گوید «جرقه» اعتراض‌های دی ۹۶، را «منیژه خانم» زد که زنی محجبه بود و اس ام اس زد: «نه به گرانی»؛ و درخواست تجمع کرد که «بعد از سه روز سه میلیون بار بازنشر شد این پیامک ۱۰۲ شهر را تحت‌الشعاع قرار داد.»

به گفته او در آبان ۹۸ دیگر «جرقه نبود، موشک بود» و «تا روز جمعه سعی کردیم رئیس جمهور را متقاعد کنیم که [گرانی بنزین را اعلام] نکنند» ولی با «تحلیل نادرست وزیر کشور وقت» که گفت آمادگی داریم مشکل ایجاد شد و «هیچ‌کس آماده نبود».

به گفته او، در اعتراض‌های اخیر «نظام دچار فلج تلحیلی شد» چون اعتراضات داشت «به حالت تثبیت» می‌رسید که زمان بازگشایی دانشگاه‌ها شد اما هیچکس در جامعه اطلاعاتی و در شورای امنیت کشور مخالفت نکرد در حالیکه برای این کار «بهانه داشتیم.» دانشگاه که وارد شد جامعه را هم «در ابعادی دیگر وارد کرد» چون «معادلات صحنه» در دانشگاه بشدت با کف خیابان فرق می‌کند.

این شخص مدعی «کشته‌سازی» در جریان اعتراضات اخیر می‌شود و از کشته شدن افراد «بی‌گناه» سخن می‌گوید. او‌ می‌افزاید‌ «۷۰ درصد» کنشگران کف خیابان و نیز بازداشتی‌ها «جوانان ۱۷ تا ۲۱ ساله بوده‌اند».

فضای مجازی

بخشی از سخنان این مقام امنیتی به فضای مجازی اختصاص دارد. او فضای مجازی را «متغیر ناامنی‌ساز» می‌خواند و می‌گوید پس از مرگ مهسا امینی «در مرحله اول ۹۲ میلیون محتوا» را «کلا ۳۵۰ هزار نفر تولید کردند که ۶۰ درصدشان خارج از کشور بودند».

«در مرحله دوم ۲۰۲ میلیون محتوا را ۴۷۰ هزار نفر تولید کردند که ۷۰ درصدشان خارج بودند.»

او سیاست جمهوری اسلامی برای «کنترل ومهار» فضای مجازی را «اشتباه» خواند و گفت باید از آن استفاده می‌شد.

این مقام امنیتی می‌گوید «حدودا ۱۵ هزار نفر» در اعتراض‌ها بازداشت شدند و اگر بررسی کنید می‌بینید «چیزی برای باختن نداشتند» و در بازجویی‌ها «از چیزهایی مطلع شدیم که روحمان هم خبر نداشت.»

«باید تغییر کنیم»

در آستانه سومین ماه اعتراض‌های اخیر، این مقام امنیتی می‌گوید «بحران کنترل شده» و ناامیدی در «جبهه مقابل» ایجاد شده و «دارند آرام، آرام بر می‌گردند» هرچند «تعدادی ترور و انفجار کور در آینده خواهیم داشت.»

او همچنین می‌گوید اینگونه نیست که یک دکمه بزنیم و همه چیز تمام شود و «باید برویم به سمت تغییر» و «رواداری» را بالا ببریم و مسائلی مثل معیشت و اقتصاد باید حل شوند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.