رفتن به محتوای اصلی

بازداشت و ممنوع‌الخروجی ۱۰۰ سینماگر
14.11.2022 - 11:42

گزارش شرق از بازداشت و ممنوع‌الخروجی ۱۰۰ سینماگر ایران

روزنامه شرق

 

روزنامه شرق در گزارشی به نقل از مسئولان خانه سینما خبر داده که حدود ۱۰۰ نفر از سینماگران بازداشت یا ممنوع الخروج شده‌اند.

فرانک جواهری،خبرنگار روزنامه شرق به نقل از اعضای کمیته حمایت حقوقی و قضایی از سینماگران در خانه سینما از «شرایط پر التهاب» سینما گزارش داده و اینکه جریان لغو قراردادهای هنری، ممنوعیت از کار و توقیف گذرنامه هنرمندان ادامه دارد.

در جریان اعتراضات سراسری بعد از مرگ مهسا امینی در ایران، شمار زیادی از چهره‌های مشهور سینما با معترضان اعلام همراهی کردند و زنانی مانند کتایون ریاحی و اخیرا ترانه علیدوستی حجاب از سر برداشتند.

در این گزارش به نقل از علیرضا حسینی، عضو هیئت مدیره خانه سینما درباره فهرست حدودا صد نفری نوشته است: «۱۰ مستندساز از قبل بخاطر سفرها و شرکت در ورک‌شاپ درگیر دادگاه بودند و شش نفر هم به خاطر بیانیه در لیست هستند و ۲۶ نفر از اعضای خانه تئاتر و موسیقی هم در لیست حضور دارند. تعدادی از دستگیرشدگان نویسنده‌، دستیار فیلمبردار و سازنده فیلم کوتاه و مستندساز هستند. اکثرا جوانند و متاسفانه دچار پرونده قضایی شده‌اند‌.»

همچنین مهدی کوهیان، تهیه‌کننده و عضو دیگر کمیته خانه سینما گفته، «اکثر بازداشت شدگان، کسانی هستند که در فضای مجازی فعالیت اعتراضی داشته‌اند، برخی هم در خیابان دستگیر شده‌اند.»آقای کوهیان گفته «برای چند نفر از کسانی که روزهای اول یعنی در اواخر شهریور و اوایل مهر بازداشت شدند، حکم صادر شده است. بیشتر این حکم‌ها برای زندان به مدت شش سال و کمتر بوده» است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.