رفتن به محتوای اصلی

در 68 مین سالگرد نبود دکتر سید حسین فاطمی
05.11.2022 - 19:22

 

**براستی می‏توان « فاطمی »را از شخصیت‏های نادر سیاسی یکصد ساله‏ی اخیر کشورمان دانست که به گواه تاریخ انگشت بر نقطه‏ی اصلی درد یعنی «استبداد و استعمار» نهاد.این فرزند وارسته وطن در بخشی از سرمقاله روزنامه باختر امروز « بعنوان سر دبیر » می‏نویسد:“بالاخره باید برویم - میشود با روی سیاه رفت؟ !ماییم و آیندگان، با خفت و خواری می‏توان در گور خفت؟ در انجام وظیفه، فداکاری می‏کنیم و تا لبه پرتگاه می‏رویم ومردانه می‏کوشیم…”

و در سرمقاله دیگری با عنوان یا مرگ یا زندگی نوشت:“ایران برخیز! بیدار شو! این خواب طولانی، افتخار را از دست تو گرفت.تو مایه‏ی فخر دنیا بودی … حیف که منقرض شوی - و گویا ندای وجدان او خفته های این مرز و بوم پیچیده شده در خرافات و فساد با هدایت نظامی منحط و متحجر ....را تلنگری هشدار دهنده نواخت و چنان تحولی بایسته در پیش  .......شادروان ادامه میدهد هم میهنان: از دیدگاه تاریخ، ملتی دارای ارزش است که هویت و اعتبار خود را با تلاش و مبارزه‏ فرزندانش از گزند روی دادها و مطامع بیگانگان آزمند، نگاهبانی و مصون بدارد.

*میهن ما به ویژه در صد سال اخیر  ، شخصیت‏های بزرگی را در دامان پر مهر خود پروراند تا پیشاپیش ملت در نبرد با دشمنان درونی و بیرونی، آثار فنا ناپذیری از خود، بجای بگذارد تا استقلال و تمامیت میهن‏مان بر جای بماند. همت والای این رادمردان سبب شد در سال‏های پر تلاطم دهه سی و بعد از کودتای۳۲ و بنا برادله ای قوی بعد از این -غارتگران نتوانند به نابودی منافع ملی که منادیان ان مبارزات ملی هستند و امید و آرزوی نهایی آنان رهائی مردمان صبور اما هشیار و ناظر این مرز و بوم پر گهر ، جامه عمل بپوشانند.

* فاطمی یکی از شجاع‏ترین روزنامه‏نگارانیست که تا واپسین لحظه زندگی‏، برای مردم قلم زد و در سرمقاله‏اش نوشت:“دکتر مصدق پیشوای  ایرانیان پاک اندیش و مزین به پندار نیک نیم قرن تمام، در راه منافع مردم محروم این مملکت، مبارزه کرده»

در مجلس شانزدهم دکتر مصدق نماینده نخست تهران شد و فاطمی جوان و ۵ تن دیگر از یارانش در مجلس، در کنار هم به پیکار ضد استبداد – استعماری خود ادامه دادند واو  بعنوان وزیر امور خارجه پیکاری را آغازو تا قطع منافع و خلع ید به پیش برد

این فرزند وارسته میهن روز بستن سفارت انگلیس را «یکم بهمن» روز اسقلال ایران میدانست

دکتر فاطمی در اسفند ماه ۱۳۳۲ در مخفیگاهش بازداشت و «تیمور بختیار» فرماندار نظامی و«سپهبد مقدم» رییس شهربانی نقشه از بین بردن او را طبق دستور در بار کشیده - عده‏ای از اوباشان حرفه‏ای رابه جلو ساختمان شهربانی فرا میخوانند.

خواهربزرگوار فاطمی به جلوی شهربانی میرود، برادرش را دست بند زده ایستاده می‏بیند، شعبان جعفری به همراهان مزدورش می‏گوید: “بکشیدش” به ضرب چاقو و چماق او را مضروب می‏کنند که جان سالم به در نبرد......اما  فریادهای این بانوی شجاع که: “مردم برادرم فاطمی را کشتند.” او را از این فاجعه موقتا می رهاند.

 فاطمی را در حالی که در حرارت تب می‏سوخت  روی برانکارد تحت بازجویی‏ قرار می‏دهند – این چهره ملی به  «سیدرضا زنجانی» در زندان نوشت: “… آرزو دارم که نفس‏های آخر زندگی‏ام در راه نهضت و سعادت هموطنانم صرف شود و داغ باطله بر کنسرسیوم و حامیان او بزنیم، بر فرض که نگذارند این مهم به اطلاع هم میهنان، برسد، در تاریخ باقی خواهد ماند تا نسل آینده برای زیستن شرافتمندانه و نیل به آزادی، ادامه دهنده این راه باشند.

نوزدهم آبان ۱۳۳۳( 68 سال قبل ) در حضور  بختیار و آزموده دادستان ارتش «ملقب به آیشمن» حکم اعدام دکتر فاطمی  به او ابلاغ و گفت: “اگر وصیتی دارید بفرمایید…” فاطمی گفت: “از مرگ ابایی ندارم، آن هم چنین مرگ پرافتخاری، میمیرم که جوانان ایران با خون از وطن‏شان دفاع کرده و نگذارند جاسوسان بیگانه بر این کشور حکومت نمایند، من دربهای سفارت انگلستان را بستم، غافل از این که تا عوامل بیگانه حکومت می‏کنند، انگلستان سفارت لازم ندارد”.

آزموده از او می‏خواهد: “اگر خواسته‏ای دارید، بگویید.”رادمرد آزاده وطن می‏گوید: “خواسته‏هایم دیدن خانواده، ملاقات با دکتر مصدق و صحبتی با افسران است.” آزموده می‏گوید: “هنوز هم دست از این مرد (مصدق) بر نمی‏داری؟”.و در برابر جوخه اعدام، گفت: “مرگ بر دو قسم است، در رختخواب ناز و یا در راه شرف و افتخار، خدای را شکر که در راه مبارزه با فساد، شهید می‏شوم… امیدوارم سربازان نهضت، هم‏چنان مبارزه را ادامه دهند”. گلوله ها شلیک شد و «زنده باد مصدق» آخرین کلامش .......مزار سردار بزرگ نهضت ملی در جوار شهیدان سی تیر قرار دارد و مزار خواهر فداکارش نیز در کنارش.راهش پر رهرو باد

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
اسناد واطلاعات موجود

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

پگاه ستایش

عنوان مقاله
در 68 مین سالگرد نبود دکتر سید حسین فاطمی

اگرنبودند انگشت شمار فرزندان آزاده ای چون همیشه جاویدان دکتر حسین فاطمی؛ بکلی مایوس میشدم برای آینده ی ایران.
از نویسنده ی این یادداشت که یادآورد خاطره ی دکترفاطمی بودند سپاسگزارم.
یاد همه ی آزادی خواهان ایران گرامی باد.

د., 07.11.2022 - 08:47 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.