رفتن به محتوای اصلی

عادل بریچی ۱۴ ساله و امید نارویی ۱۳ ساله که جان خود را در زاهدان از دست دادند.
30.10.2022 - 06:14

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران صبح امروز توسط لباس شخصی‌ها ربوده شد

پروفسور داریوش فرهود، پدر علم ژنتیک ایران صبح امروز توسط لباس شخصی‌ها ربوده شده. ایشون ۸۵ ساله هستن. پروفسور فرهود چند ماه پیش هم طرح مجلس برای منع غربالگری جنین و جلوگیری از سقطهای قانونی رو خلاف حقوق بشر و کرامت انسانی و بازگشت به ۲۰۰ سال پیش توصیف کرده بود.

مهسی امینی

 

دانشجویان در ایران به اعتراض ادامه می‌دهند

اعتراض دانشجوبان در دانشگاه‌های مختلف ایران یک‌شنبه ادامه یافت در حالیکه گزارش‌ها و ویدئوها از خشونت آشکار و پنهان نیروهای امنیتی حکایت می‌کردند. گزارشی ببینید در این باره:

درخواست گروهی از زنان سرشناس جهان برای اخراح جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

شماری از شناخته‌شده‌ترین زنان جهان در بیانیه‌ای از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران حمایت کرده‌اند.

آنها با محکوم‌کردن سرکوب معترضان به دست حکومت ایران، با معترضان هم‌دلی کرده‌اند و خواهان اخراج نماینده جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل متحد شده‌اند.

میشل اوباما، هیلاری کلینتون و لورا بوش، سه بانوی اول سابق آمریکا، در میان امضاءکنندگان این بیانیه هستند که به صورت آگهی هم در روزنامه نیویورک‌تایمز چاپ شده است.

همچنین دو نخست‌وزیر پیشین زن از استرالیا و کانادا، رئیس پیشین صندوق بین‌المللی پول، چند برنده جایزه نوبل و شماری از چهره‌های معروف دنیای هنر و رسانه بین امضاکنندگان هستند.

در ایران اعتراض‌ها در هفته هفتم است. فضای چندین دانشگاه ناآرام بوده، خاکسپاری کسانی که در اعتراض‌ها کشته شده‌اند ادامه پیدا کرده و دستگیری‌ها هم متوقف نشده است.

در این بیانیه امضاکنندگان گفته‌اند خشونت وحشیانه نیروهای امنیتی علیه معترضان مسالمت‌جو را محکوم می‌کنند و درخواست رهبران زن ایرانی از اعضای سازمان ملل برای اخراج فوری جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن را تکرار می‌کنند.

آنها نوشته‌اند به ازای هر روزی که جمهوری اسلامی ایران عضو کمیسیون باشد، این نهاد اعتبار خود را از دست می‌دهد.

امضاکننگان هم‌چنین ما از مبارزه زنان ایران برای آزادی‌های اساسی‌شان حمایت کرده‌اند و خواستار پایان فوری خشونت دولتی و آزادی توأم با امنیت هزاران شهروند بازداشت‌شده هستند.

پیامک دانشگاه آزاد تهران غرب درباره رای کمیته انضباطی برای ۹ دانشجو

دانشگاه آزاد تهران غرب برای دانشجویان پیامکی فرستاده و در آن از صدور رای کمیته انضباطی برای ۹ دانشجو به دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی ۴ آبان ماه خبر داده است.

در این اطلاعیه که کپی از آن به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده ‌آمده: «بررسی پرونده باقی افراد شناسایی شده در تجمعات اخیر در حال انجام است و از افراد برای حضور درجلسات کمیته انضباطی دعوت می‌شود.»

در این اطلاعیه آمده که این افراد بسته به شدت خطای ارتکابی از منع موقت تحصیل به مدت نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات تا اخراج و محرومیت از تحصیل در دانشگاه آزاد از ۱ تا ۵ سال محکوم خواهند شد.

در طی ۴۴ روز گذشته دانشگاه‌های ایران صحنه اعتراض دانشجویان بوده است. دانشجویان معترض خواهان آزادی همکلاسی های زندانی خود هستند.

 

بسیج دانشجویی چند دانشگاه در نامه‌ای به رئیسی دانشجویان معترض را «ترورجو» خواند

بسیج دانشجویی چند دانشگاه ایران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران اعتراضات دانشجویی را «آشوب دانشگاهی» خواند. در این نامه دانشجویان «ترورجوهای دانشجو» خطاب شدند.

بسیج دانشجویی همچنین از ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی پرسیده‌اند «آیا زمان تنبیه اساسی عاملین اصلی این "بلوا" فرا نرسیده است؟»

آنها نوشته‌اند «هم‌پای خیابان، آشوبِ دانشگاهی نیز کلید خورده است» و «امروز دانشگاه توسط «اقلیتی خودخواه» از عرصه نقد و گفت‌وگو به «صحنه جولان آشوب‌گران هتّاک» تبدیل شده است».

آنها خواستار «برنامه اقدام متقابل» با دانشجویان معترض و صدور حکم تعلیق و محرومیت از تحصیل برای آنها شدند.

این نامه در شرایطی صادر می‌شود که تا کنون شمار بسیاری از دانشگاه‌های ایران صحنه و اعتراض و اعتصاب بوده و تا کنون شمار زیادی از دانشجویان بازداشت و ممنوع‌الورود شده‌اند. نیروهای امنیتی نیز بارها به خوابگاهای دانشجویی یورش برده‌اند.

مهسی امینی

  1. اعتراضات ایران؛ زنجیره انسانی ایرانیان خارج از کشور، پس از شرق کره‌زمین و عبور از اروپا، به آمریکا رسید
  2. شعارهای ضدحکومتی در مراسم بزرگ سوگواری برای مهرشاد شهیدی و یورش ماموران به دانشگاه‌ها
  3. توماج صالحی، خواننده رپ شناخته شده در ایران بازداشت شد. دادستانی اصفهان او را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با دولت‌های متخاصم» متهم کرد
  4. در چهل چهارمین روز اعتراضات سراسری در ایران چندین دانشگاه در ایران صحنه تجمعات ضد حکومتی بود.
  5. تجمعات دانشجویان در چند دانشگاه با دخالت نیروهای بسیج به خشونت کشیده شد. از دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گزارش شده که یک فرد بسیجی در دانشگاه اسلحه کشیده و تیراندازی کرده است.
  6. از دیروز عصر ایرانیان خارج از این کشور برای جلب توجه جهانیان به اعتراضات ایران در شهرهای مختلف جهان زنجیره‌های انسانی تشکیل دادند
  7. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و همسرش در شهر تورنتو کانادا به تجمع کنندگان پیوست.
  8. حمایت از روزنامه نگاران زندانی در ایران و اعتراض به بیانیه دو نهاد امنیتی ایران و اتهامات مطرح شده در این بیانیه‌ها ادامه دارد

 

 

🖤عادل بریچی ۱۴ ساله و 🖤امید نارویی ۱۳ ساله

مهسی امینی

🖤عادل بریچی ۱۴ ساله و 🖤امید نارویی ۱۳ ساله دو کودکی هستند که روز جمعه ۶ آبان به ضرب گلوله‌‌های مزدوران حکومت کودک کش جان خود را در #زاهدان از دست دادند.
یادشان گرامی 🌹

شنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۱

کشته شدن یکی دیگر از بهترین جوانان میهن توسط اشرار سپاه تروریستی جمهوری شیطانی

مهسی امینی

شهید را آزادی «رسول محمدآقا» از جوانان اهل کردستان که به منظور شرکت در مراسم ترحیم «مطلب سعیدپیرو» از جانباختگان روز گذشته بانه به روستای چومان رفته بود، با شلیک مستقیم مزدوران سپاه جنایتکار جمهوری شیطانی کشته شد.

ما دیگر عزادار نیستیم، ما خشمگینیم ...

مسعود احمدزاده با شعار "شه‌هید نامره" در مهاباد که در تجمع روز گذشته این شهر کشته شد.

مهسی امینی

جمعه، ۶ آبان ۱۴۰۱

 

پیدا شدن جنازه بهناز افشاری

مهسی امینی

از مفقودشدگان در اعتراضات اخیر بنا بر گزارش‌های منتشر شده توسط کانال تلگرامی ملی مذهبی؛ بهناز افشاری از معترضان اهل پاکدشت، روز یک‌شنبه برای شرکت در اعتراضات تهران از خانه خارج شد ولی هرگز به خانه بازنگشت.علی رغم پیگری‌های فراوان خانواده، رد و نشانی از وی پیدا نشد تا روز پنج‌شنبه که جنازه‌اش را در پزشک قانونی پیدا کردند. به گفته یکی از نزدیکان بهناز:ماموران امنینی به خانواده او گفته‌اند وی در یک هتل خودکشی کرده. بستگان ایشان به ملی مذهبی گفته‌اند که وی دختری شاد و سرزنده بوده و هیچ نشانه‌ای از افسردگی و تمایل به خودکشی در او وجود نداشته و در اعتراضات اخیر حضور فعال داشته، ولی ماموران امنینی با تحت فشار قرار دادن خانواده سعی دارند این قتل را خودکشی جا بزنند.

 

جنایتکاران خامنه ای جلاد تک تیرانداز دارند

مهسی امینی

نام مادرش #فرشته_احمدی بود، ماموران علی خامنه‌ای او را با گلوله کشتند،

مهسی امینی

نام مادرش #فرشته_احمدی بود، ماموران علی خامنه‌ای او را با گلوله کشتند، اکنون مادر زیبایش در زیر خاک خوابیده است، دیگر نفس نمی‌کشد و دست‌هایش دیگر گرم نیست، سربازان خامنه‌ای یا دختران را از مادرانشان میگیرند و یا مادران را از دخترانشان، خامنه ای اگر تمام عالم را به کار گیرد مردم حکومت پر از جنون و خونش را سرنگون میکنند.

چه بی قرار هستم و قلبم درد می گیرد وقتی که دختر فرشته احمدی شهید مهابادی که بر روزی مزار مادرش انچنان بی تاب از دست دادن ستون زندگی اش هست که سنگ را هم به گریه می اندازد. تنها راه که دختران کمتری به این درد دچار شوند حمایت تمام عیار مردم از راه شهیدان و مبارزه ای تمام عیار برای سرنگونی است

 

شعارهای ضدحکومتی در مراسم بزرگ سوگواری برای مهرشاد شهیدی و یورش ماموران به دانشگاه‌ها

در چهل و سومین روز اعتراضات سراسری ایران گروه بزرگی از مردم اراک در مراسم سوگواری مهرشاد شهیدی، ۱۹ ساله، که توسط نیروهای دولتی کشته شد، شرکت کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند. همزمان بعد از دور تازه‌ای از تظاهرات در دانشگاه‌ها گزارش ها حاکی از حملات نیروهای دولتی به دانشجویان در چند دانشگاه است.

پیشتر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، به معترضان گفت که امروز «روز پایان اغتشاشات است دیگر به خیابان نیایید». سیاست حکومت ایران در قبال اعتراضات گسترده ای که بعد از کشته شدن مهسا امینی شروع شد، سرکوب خشونت آمیز بوده که طی آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ده هزار نفر زندانی شده اند.

همزمان گزارش‌های شهروند-خبرنگاران حاکیست تخریب ساختمان‌ها توسط افراد وابسته به حکومت برای ایجاد ارعاب و جلوگیری از تظاهرات ادامه دارد.

در مراسم سوگواری برای مهرشاد شهیدی در اراک جمعیت بزرگی شعار «فرشته باغیرت، تولدت مبارک» سر دادند که با پرتاب گاز اشک آور ماموران امنیتی روبرو شد.

تصویر

گزارش محرمانه حکومت درباره تداوم اعتراضات

طبق این گزارش، برآورد جمهوری اسلامی این است که تا اواسط هفته چهارم اعتراضات، دست‌کم ۱۷۵ هزار نفر در تظاهرات مشارکت داشته‌اند و برای ۲۰۰۰ بازداشتی تشکیل پرونده داده شده است.

در این اطلاعات آمده است که ۱۷۰۰ نفر از معترضان پس از بازداشت توسط نیروی انتظامی و چند ساعت نگهداری، آزاد شده‌اند. این آمار منهای بازداشت‌های گسترده زاهدان است.

در این گزارش میانگین سنی معترضان بازداشتی ۱۷ سال ذکر شده است که حدود ۹۰ درصد آن‌ها به هیچ‌وجه سابقه بازداشت نداشته‌اند؛ حتی برای چند ساعت در یک کلانتری.

همچنین عنوان شده است که میانگین بازجویی از معترضان بازداشتی حدود ۱۰ دقیقه بوده است و بیشتر آن‌ها گفته‌اند که هدف‌شان از شرکت در تظاهرات «براندازی» نظام جمهوری اسلامی بوده است.

این در حالی‌ است که به تازگی «اسماعیل کوثری» نماینده تهران در برنامه‌ای تلویزیونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته است: «به برخی بازداشتی‌های اخیر می‌گفتیم که می‌خواهیم شما را به خانواده‌هایتان تحویل بدهیم، می‌گفتند نه ما نمی‌رویم تا چند روز دیگر شما هم نیستید و ما حاکم خواهیم بود.»

یکی دیگر از پاسخ‌های معترضان بازداشتی در بازجویی‌ها طبق گزارش محرمانه حکومت، در پاسخ به سوال احتمال آسیب‌دیدگی در تظاهرات این بوده است: «چیزی برای از دست دادن نداریم.»

در عین‌حال در این گزارش حکومتی آمده است که تعداد معترضان در خیابان «هشت هزارم درصد مردم ایران است» که در نسبت به اعتراضات سال ۱۳۹۶ بیشتر و نسبت به اعتراضات سال ۱۳۹۸ کم‌تر بوده است.

در نهایت، گزارش محرمانه یک ماه پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بیشترین کشته‌ها را متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان (زاهدان) و استان مازندران عنوان کرده‌اند.

در این گزارش به صراحت عنوان شده که حکومت پیش‌بینی می‌کرده اعتراضات فروکش نخواهد کرد، ادامه خواهد داشت و هر فراخوانی می‌تواند به خیابان کشیده شود.

حالا پس از نزدیک به ۵۰ روز از اعتراضات، «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرده است: «ما به جوانان‌مان باز هم می‌گوییم که شرارت را کنار بگذارند؛ امروز، روز پایان اغتشاشات است و دیگر به خیابان نیایند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.