رفتن به محتوای اصلی

نگاهی گذرا به اوضاع و احوال !
27.10.2022 - 13:20

برما چه میگذرد ؟

*در 4 دوره  8 ساله  بگذ شته بر ساکنین این مرز و بوم پر گهر که از باد و باران نیایش گزند - با همه فراز و فرود ، میتوان ادعا نمود که دولت مطیع اوامرفعلی – بمراتب بیشتر با تلاتم های سهمگین همراه بود ه و پیشینیان  با همه ناتوانی برامده از عدم تخصص! در شرایطی  آمد ند و رفتند که عصیا ن و مخالفت تا این حد فراگیر نشده بود .

* رفتگان  بدون برخورداری از نظریات اقتصادی امثال رضائی ها یا دانش اموختگان سهمیه ای شعبه دانشگاه هاروارد ! با  پرهیز از  بسیاری وعده ها از قبیل : تک رقمی کردن نرخ تورم و افزایش رایانه ها و....که  در رابطه  با مقیاس استاندارد حتی منطقه ای  قابل تامل مینماید- بنوعی  رفع تکلیف نمودند .

*بطور نمونه  روحانی بتجربه و تخصص کابینه هر چند بصورت نسبی  ارج می نهاد و  در برابرحکومت مطلقه به اعتبار همین قانون اساسی با همه  کاستی ها با توجه به نقش و سوگندی که  ادا نموده  وهمچنین اگاهی به میزان مسئولیتها و ضرورتها… البته فاقد اختیار! می ایستاد.

*اکنون در این دولت - واقعا برنامه ای دیده نمی شود و تصمیمات مبتنی بر ضرورتهای کلان که مفید، موثرو کار آمد برمبنای منافع ملی و نیاز جامعه فراتر از شعار و وعده بدور از عوام فریبی باشد، تا کنون گرفته نشده و  با ادعا های  مکرر مبنی بر برخورداری ملت از بهترین شرایط و....امر را بعمد !بر خود و گروه همراهشان مشتبه نموده اند ....

*بعنوان نمونه : تصمیم گیری به اصطلاح روسای دانشگاهها در رابطه با حضور مهاجمین  اتش به اختیار انهم همراهی نیروی حفاطت دانشگاه که  حضور انان را بدون اطلاع خود عنوان نموده اند !؟ و فاجعه دانشگاه شریف ،یا وعده ساخت 4 میلیون مسکن و نحوه بسامان بردن مذاکرات وین و ...

**در این وانفسا لازم بنظر می رسد به  ایفای نقش و سهم مطبوعات -  کسب اطلاعات، انتشار و افشاگری بی طرفانه یعنی اصلی ترین و مهمترین وظیفه گوش و چشم ملت -که بر ان «رکن چهارم مشروطیت» نام نهاده بودند اشاره داشت - هر چند گام بنهادان بعضی عزیزان منجر به بازداشت و محاکمه خبرنگارانی شد  که حداقل نقش افرینی را در رابطه با وظایف خود تصور داشتند  . ....

* این نگهبانان و پیشقراولان آزادی و منادیان عدالت که چنین عبارات و توصیفی در باور انان نمی گنجد ! الزاما بایستی از ورود به «خطوط قرمزخود ساخته و خود پرداخته» واهمه ای نداشته، ضمن پرسشگری مستمر، همه متولیان ریز و درشت و صاحبان اختیارات فراوان را که تا کنون پاسخی به چرایی ها نداده  را به انجام درست وظایف در محدوده  اختیارات ،مسیولیتها و آمادگی جوابگویی به اعتبار پشتیبانی خوانندگان پویای حاضر و ناظر در صحنه - وادار سازند......

* مثال بارزی در بحبوهه خبررسانی های اخیرو تحلیل ها:_ صحبت های اخیر قاضی القضات در رابطه با شروع اصلاحات و تجدید نظر در تصمیمات و بسامان بردن امور بوسیله افراد مستقر در اطاق فکر تحت نظر خود - که بیشترین تجربه کاری را در این قوه دارد و با 30 میلیون پرونده !تقریبا تمامی افراد فعال جامعه را بساختمانهای متعلق به این قوه کشانده  - هر چند شرایط لازم  را در عمل فرا گرفته که وافی به مقصود نیست چون : از تحصیلات تخصصی علمی دانشگاهی بدون رانت - فراتر از حوزه که لازمه این مسئولیت-  مشابه اغلب جماعت - محروم مینماید .

*انچنانکه بعضی از نیروی تابع فرامین  با تصور ملبس بودن به لباس روحانیت و برخورداری از مزایا و سمت «نشسته قضاوت» باور دارند که نمیتوان و نباید به دیدگاههایشان معترض شد، که در این چند روز شاهد نقد صریح باورهای تلقین شده در این 4 دهه حکومت بلا منازع بودیم وحاصل ان : شاید شرایطی باشد که از تاک و تاک نشان اثری نماند .

* به احتمال بسیار در ادامه اعتراضات بحق اخیر که دستگاه عریض و طویل میخواهد انا ن را اغتشاش گران بداند و ترور دیشب شیراز که بروال معمول «کار داعشیان - این جمع نابود شده ؟» با همه پیدا بودن چگونگی در تصاویر برون افتاده  !و شاید هدف اصلی سناریو... که  بایستی اذعان نمود  «خود کرده را تدبیر نیست » و این محصول کِشته ها ئی  که  ملت در حال درویدن ان از بیخ و بن !

*نقد صریح ، پاسخگویی و نهایتا بر کناری و مجازات عادلانه بر مبنای قضاوت بخرد ین - ره اورد مثبت  وسایل ارتباط جمعی و کم و کیف مبارزات بس گسترده فرهنگی – اجتماعی اخیر  بوده ، تقویت وادامه ان هدف اصلی میلیونها نفر ساکنین این دیار خاموشان البته تا همین اواخر  ! میباشد.

*از ساحت پاک اهالی دست اندرکارعرصه وسایل ارتباط جمعی «پرسش گران و منادیان حقوق انسانهای گرفتار» درون کشورمان – دور باد که عافیت را بر شجاعت وصراحت ترجیح داده - از مراجعه و پناه آوردن معترضین و منادیان پیشرفت و تقاضای انتشار نظریاتشان ممانعت نموده - به ازای ان مقامات مقتدر نا فرمان در برابر حتی قوانین مصوب خودشان ،را به حال خود رها کنند.

*بعد از «رفراند م مانندی »که در مراسم چهلم مهسا با همه برنامه ریزی برای انصراف توده مردم با ترسا ندن انا ن  دیدیم - ادامه احتیاط و مراعات حال خاطیان بروال گذشته ممکن نیست و تحت هیچ شرایطی مقبول خاص و عام امده به صحنه پرسشگری - نخواهد بود .

*مسئولین همه وسایل ارتباط جمعی بهتر انکه در مسیر وظایف قانونی ، افشاء حقایق، بیان نارسایی ها و معرفی مقصرین طبق موازین و تعاریف موجود که فلسفه تاسیس انها ست ،الویت داده «عافیت طلبی» و رعایت حال منادیان جهل و خرافات و  تقویت کنندگان تفکر «ادامه حضور در صحنه بقیمت نا بودی ارزشها و سر مایه های ملی » را پیشه همکارانشان ندانند !

*شهامت کشف وافشاء خطاها و اهتمام بر«ایفای نقش فرهنگی اجتماعی ورسالت اخلاقی» هر چند با تاخیر بسیار-  را بایستی  در میان «نویسندگان و دلاور مردان ساکت مانده !وارسته صحنه نشریات» تقویت و توصیه نمود - تاتحت هیچ شرایطی تسلیم فشارهای گوناگون نشوند که خودمحوران درپی ابقاء روش و منش های گذشته بر آمده از«رانت و رانت خواهی» بقیمت نابودی ارزشها میباشند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
مطالعات و مشاهدات

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.