رفتن به محتوای اصلی

چند تاکتیک میدانی مفید در تظاهرات خیابانی 
17.10.2022 - 17:07

این تاکتیک ها از مشاهدات مستقیم و تجربه عملی میدانی در گذشته به دست آمده اند و در صورت شرکت جمعیت حداقل در تظاهرات، میتوانند تاثیر به سزایی در موفقیت تظاهرات بگذارند.
نام مناسب برای این قبیل تظاهرات "تظاهرات مشقی" یا " تظاهرات رزمی" است. این قبیل تجمعات برای مسیرهای بازی مناسب است که امکان تحرک صفهای مشقی و رزمی را فراهم میسازد.
فرم و ساختار این تظاهرات چنین است:
1- جمعیت به صفهایی با تعداد افراد مساوی و پشت سرهم تقسیم میشود. مثلا یک جمعیت صد نفره میتواند در صفهای 10 نفره پشت سرهم آرایش یابد.
2-افراد صفها همه با زو در بازوی یکدیگر، در یک ردیف منظم، شعاری را با فریاد همزمان تکرار میکنند. 
3-پاها متناسب با آهنگ شعارها محکم بر زمین کوبیده شده و همزمان مشت ها به هوا پرتاب میشوند.
4-در صورت حمله مامورین موتوری، و در صورت وجود جمعیت کافی تظاهر کننده، صفها از وسط نصف شده و تظاهرات کنندگان  در کنار یکدیگر وبه طور کامل در یک خط به سمت طرفین خیابان عقب میکشند. چنین آرایشی امکان محاصره وبه دام انداختن و خنثی کردن آنها را از هر دوطرف خیابان فراهم میسازد. نیروهای پیاده سرکوب به شکلی متفاوت از موتوری ها و با تجمعی مشابه تظاهرات رزمی آرایش پیدا میکنند، اگر جمعیت تظاهر کننده از نظر تعداد بیشراز آنها باشد، امکان محاصره آنها از طرفین محل استقرار وجود خواهد داشت، این روش ممکن است کم هزینه تر ویا موثر تر از مقابله رو در رو با آنها باشد. 
این نوع از تظاهرات خاصیت چندگانه دارد از جمله: بر روحیه شرکت کنندگان و قدرت مقاومت آنها در برابر حمله مامورین سرکوب میافزاید، همچنین در دل تک تک مامورین هراس می افکند و نیز تماشگران را روحیه داده و تشویق به پیوستن به جمع و یا همراهی فعالتر با آنها میکند.
روشهای متعدد دیگری برای عکس العمل به موقع در مقابل مامورین یونیفرم پوش و یا لباس شخصی های درون واطراف تظاهرات وجود دارند که به شرط برنامه ریزی قبلی و شناخت شخصی سازمانگران تظاهرات از همدیگر میتواند، کار برد مفید داشته باشد، اما در غیر اینصورت یعنی فقدان شناخت واطمینان شخصی بین افراد، توصیه نمیشود. این نکات عبارتند از:
داشتن دیده بان در پس و پییش تظاهرات برای اطلاع از موقعیت نیروهای سرکوب، تعیین چند گروه محافظت از تظاهرات برای شناسایی و مقابله با لباس شخصیها درون وکنار تظاهرات، گروه "تظاهرات منحرف کننده" در پشت سر مامورین یونیفرم پوش برای تقسیم نیروی آنها و...
لباس شخصیها معمولا در گروههای کوچک چند نفره سازمان می یابند. آنها همدیگر را میشناسند، وبه اتفاق هم  چندین وظیفه را برعهده میگیرند، از جمله: به انحراف کشاندن مسیر تظاهرات، تغییر شعارهای تظاهرات، خرابکاری و حمله به اماکن عمومی،  شناسایی رهبران تظاهرات، گزارش موقعیت تظاهرات به مافوق خود و بالاخره کمک به مامورین آشکار سرکوب هنگامیکه صف تظاهرات از سوی آنان مورد حمله قرار میگیرد، در این لحظات آنها معمولا خود را  به پیرامون رهبران تظاهرات میرسانند  تا در دستگیری آنها شرکت کنند. موارد متعددی در گذشته وجود داشته که رهبری نیروهای یونیفرم پوش برای حمله به تظاهرات با لباس شخصیهایی بوده که در پیرامون تظاهرات حرکت میکرده اند. 
اصغر جیلو
 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.