رفتن به محتوای اصلی

برون شد از تنگناهای خود ساخته ؟!
10.10.2022 - 18:30
تهیه و تنظیم:
مطا لعات کانون علوم اداری ایران

در باب چگونگی  برون شد از تنگناهای موجود  

*در پی «فاجعه مهسا ها »که میتواند اثاری در حد خود سوزی «محمد بو عزیز- سبزی فروش جوان تونسی »در17 دسامبر2010 درتحولات ممالک عربی -   در این دیار بگذارد ...و شاید مهمترین ان همزمان با تحولات اخیر متاسفانه «تضعیف اعتماد به نهادهای پلیسی با توجه به عملکرد غلط بعضی از اعضاءان با همه انکار واقعیت » میباشد ..... میتوان گفت  در واقع اعتراضات  برامده ازچگونگی کارامدی سیستم حکومتی در برابر حقوق مدنی ملت ،انحصار جوئی ، نبود پاسخگوئی در قبال اختیارات نا محدود غیر قانونی ،مدیریت امور عمومی  ، تورم و شرایط اقتصادی .... منتظر جرقه ای بود که حدود 4 هفته  البته تا کنون در  بسیاری امور مانند دغدغه احاد جامعه از ابعاد مختلف و توقف فعالیتهای اقتصادی  با همین کم وکیف اثری عمیق بجای گذارده  و عواقب بسیاری در تمامی صحنه ها خواه نا خواه در پی خواهد اورد !

* تجدید نظر اصولی بایستی در بسیاری روشها و رفتارها الزاما بعمل اید  تا از تخریب سرمایه های ملی و زیر ساختها ممانعت کرد وان نیست مگر رعایت حقوق اجتماعی انهم براساس همین قانون اساسی با همه کمبودها و چگونگی ها – و طبعا در موقع مناسب اصلاح ان از بسیاری جهات ،تا  مجدد داستان پیشنهاد شادروان  بازرگان در نوفل لوشاتوکه: «بگذارید نظام خود به اصلاح خود همت گمارد که کم هزینه ترین بوده و بدون تالی فاسد » تکرارگردد وباعقب نشینی از خاکریزها که اولین ان در زمینه حجاب عملا رخ داد - و بتدریج بدون گسستن شیرازه امور-  تغییرات عمیقی بایسته - تا ارامش واقعی حاکم شده هر چیز در جای خود که تعریف عدل است قرار گیرد .

*در نظامهای  متکی بر اقتصاد آزاد رقابتی با محوریت بخش خصوصی ، دولت‌ها عمد تاً بیک نظام مالیاتی شفاف مزین و به اداره امور کشور بنا بر وظایف علمی تعریف شده می‌پردازند – و حفظ و حراست از حقوق فردی و اجتماعی مردم،  ازادی اجتماعات ،انتخابات ومطبوعات ،تامین امنیت مالی و جانی ، برقراری عدالت ، حفظ کشور در برابر تعرض بیگانگان – مهمترین وظایف بشمار میرود .
*انتظاری بد ینگونه از این گروه متشکل مدعی یکد ستی و نبود معارض البته بزعم خودشان - که تحولات اخیر خلاف انرا بثبوت رساند ، اما با تسلطی برامده از در اختیار داشتن : زر ، زور و تزویر- همچنان بلطایف الحیل مقاومت میکنند و نمیخواهند« درب بر پاشنه دیگری - البته موافق منافع ملی بچرخد » انتظاری  غیر ممکن نیست و با سپردن مدیریت های کلان به متخصصین وطن خواه مردم دوست - میتوان به نابسامانی های معیشتی که اخلاق و کردار مردمان گرفتاردور مانده از هر گونه امکان برنامه ریزی و تن داده به روز مره گی – این سرزمین را بنابودی کشانده – پایان داد و خلاقیت ، میهن خواهی ، انگیزه خدمت ، سلامت فکر و روان و...را استحکام بخشید .
**
اشاره به این نکته لازمست :این همه از  ناشی از ندانم کاری و اموزش درمقام عمل – انهم با بودجه عمومی و در واقع گذران نوعی کار اموزی – در صحنه کلان ،با همه ابعاد منفی که طی ۴ دهه مشاهده شده ،میباشد  – در حالیکه این گونه بی دقتی ها  با تعاریف اصولی و رایج در ممالک پیشرفته بلا تردید «جرم » محسوب میشود .
* تورم سنگین سنوات اخیر مخصوصا یکساله گذشته بعد امدن دولت مطیع اوامر – با تیتر هماهنگ ؟ !ناشی از همین تصورات انهم با فر مولی دیگر بود و با توزیع بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رانت – اثر بسیار منفی در عرصه تامین نیازهای جامعه بر جای نهاد.

*عناصر مخل بازار، سوداگران، دلالان، سفته‌بازان و اطرافیان متولیان نهادها ی غیر مردمی که تدریجا سوء نیت و حاصل عملکرد شان از پرده برون افتاده - تحت تأثیر رفتارهای بخش غیر مولد حدود ۷۰ درصد نقدینگی را در اختیار داشته و همچنان جولان می‌دهند و از قدرت فائقه توام با امکان فرار از پاسخگوئی ها و عند الزوم فرار از کشور  برخوردارند ،مگر انکه تلنگر بسیار موثر و شدید اخیر انهم با گستردگی بیمانند  اثر خود را براین گوش های نا شنوا  بگذارد !
* با هر ترتیب برای ماندگاری و ادامه حضور در صحنه با هر هدفی (که عموما در وضعیت فعلی انرا در مسیری خلاف منافع ملی می بینند) اساس کارباید مبارزه با استبداد حاکم وهمزمان کنترل  تورم باشد.

* لازمه این کار اینکه : همه دستگاه‌ها با پرهیز از شعار و تبلیغات بیهوده – با کنار گذاردن نیات پلید گروهی -  در پی  ان همراهی و همکاری آحاد مردم واحساس مسئولیت اجتماعی «اسباب استقرارهر چیز در جای خود»  فراهم شود ..تبعا گویندگان و توصیه کنندگان همراه با مجریان بایستی :مورد وثوق ملت باشند .
* تا زمانیکه حکومت نا صالح بگواه عملکرد گذشته و محصول 4 دهه تسلط ،با برتری جوئی و تکیه بر اید ئولژی های منسوخ  با دنیای پیشرفته از بسیاری ابعاد مخصوصا اقتصادی ارتباط نداشته ، از «علم مدیریت منابع انسانی » با تعریف وسیع - خود را  بی نیاز بپندارد ، نمیتوان به کنترل اعتراضات بحق مدنی –تا حدودی نشات گرفته از  تورم، کاهش  اشتغال - در نهایت بهبود معیشت و تأمین سلامت ،اسایش و رفاه جامعه یعنی مقدمات توسعه و پیشرفت واقعی  ،امیدوار باشیم.

*طبعا انتظار مردمان سخت کوش میهن خواه خواستار حقوق اجتماعی با تعریف اصولی و استاندارد تحقق یافتنی است که  نظام جاهل -  فاسد فرسنگها با ان فاصله دارد  و این روزها جوانان ما به اثبات رساندند که  با متانت تمام   بر همه موانع پیروز خواهند شد  .

*نا گفته نماناد در اینگونه رژیم ها حکومت سخنگوی حقیقت نبوده  و همانطور که مجاز نیست در مسائلِ علمی و فلسفی مانندِ «ذره‌ای یا موجی بودنِ نور» نظریه‌ای را  رسمی و درست بداند و مخالفانِ  را مجازات کند، در تحلیلِ مسائلِ اجتماعی نیز حق ندارد اِعمالِ زور را جایز و تفسیری جهت دار  از رخ دادهای اجتماعی را «یگانه تفسیرِ درست »اعلام  و دیگران را به تبعیت از آن فرابخواند ،همچنانکه صفت «اغتشاشگر»به کسانی باید اتلاق گردد که با زور: آزادی، امنیت، عدالت ،رفاه اقتصادی، معیشت و منزلت مردم را به سخره می گیرند.

*‌حیرت‌آور اینکه منصوبان فاقد صلاحیت و محروم از حد اقل های شایستگی  - هنوز ابعاد موضوع اعتراضات را درک نکرده ، ظرفیت و توانِ فهم این «خشم» را نداشته  ،  نمیتوانند دریابند که برای کسب اعتماد باید به قربانی‌کردن متخلفان که کم وبیش هر کدام بفرا خور سهمشان از انان بشمار می روند و عامل اصلی !بپردازند، که چاقو دسته خود را نخواهد برید !

* رسیدگی  به حوادث دردناک  در جریان از زوایای مختلف - الزاما بایستی  توسط نیروهای معتمد ملی  انجام شده ، صدای معترضان   بازتاب یافته  و گرایش‌های گوناگون فرصت ارائه طریق  در رسانه های عمومی را  بیابند .

*بدون تردید  ظرفیت خشم بحقی  که در وقایع اخیربرامده از سبعیت حکومت  آزاد شده - با نبود برنامه و مدیریت منطقی برابر خواست مردمان - میتواند  بنابسامانی بیشتر انجامیده خطری برای «امنیت ملی» و حیثیت ایرانیان در این منطقه پر اشوب و نهایتا در سراسر جهان بشمار رود ، که چنین مباد .

هر چند بگفته شادروان هوشنگ ابتهاج : «می‌بینم آن شکفتنِ شادی را، پروازِ بلند آدمیزادی را، آن جشنِ بزرگ روز آزادی را»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
اسناد واطلاعات موجود

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.