رفتن به محتوای اصلی

گزارش و چشم انداز _ فروپاشی نظام نزدیک است
06.10.2022 - 22:33

 حکومت وقیحانه هرچه خودش می‌خواهد درباره مرگ نیکا می‌گوید

در پی انتشار گزارش‌های متناقض در رسانه‌های حکومتی درباره کشته شدن نیکا شاکرمی، مادر این معترض ۱۶ساله، در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت: «آنها (مقام‌های حکومتی) وقیحانه برای کتمان حقیقت هر چه خودشان می‌خواهند می‌گویند و صحبت‌هایشان اهمیتی ندارد.»

نسرین شاکرمی در این مصاحبه اختصاصی که عصر پنجشنبه ۱۴ مهر پخش شد، گفت که روزهای اول پس از ناپدید شدن دخترش در اعتراضات، دستگاه‌های ذیر ربط از جمله زندان اوین و کهریزک به آنها برای ثبت درخواستشان درباره ناپدیدی نیکا اهمیتی نمی‌دادند و پس از یک هفته تقاضای آنها را ثبت کردند.

او افزود: «خانواده‌هایی که به دلیل بی‌اطلاعی از فرزندانشان به زندان اوین مراجعه کرده بودند را کتک زدند.»

شاکرمی تاکید کرد بر این باور است که نیکا روز ۲۹ شهریور در تظاهرات کشته و جسد او همان روز به سردخانه کهریزک تحویل داده شده است. او افزود که جسد دخترش را صبح روز پس از کشته شدن او به مکان دیگری منتقل می‌کنند و از او عکس می‌گیرند.

شاکرمی ادعاهای ضد و نقیض مقام‌های جمهوری اسلامی درباره کشته شدن دخترش را «وقیحانه» خواند و گفت: «هر کدام از آنها یک حرفی و هر چه دلشان می‌خواهد می‌گویند. بار اولشان نیست که حقیقت را کتمان می‌کنند.»

او تعلل دستگاه‌های حکومتی برای تحویل پیکر نیکا و همچنین ادعاهای متناقض درباره علت مرگ نیکا را دال بر کشته شدن دخترش در اعتراضات دانست و افزود: «آنها در حالی که می‌توانستند پس از کشته شدن نیکا ما را مطلع کنند، ۹ روز پس از مرگ او جسد را تحویل دادند. همچنین صحبت‌های ضد و نقیضی از آنها می‌شنویم، همه این‌ها دلیلی برای کشته شدن نیکاست.»

شاکرمی همچنین گفت که شناسنامه و موبایل نیکا که همراه او بوده را به خانواده تحویل ندادند «چرا که نمی‌خواستند مشخص شود او توسط نیروهای امنیتی کشته شده است».

مادر نیکا گفت که تنها درخواست او از حکومت این بوده که جسد دخترش را در محلی که می‌خواهند دفن و به راحتی مراسم را برگزار کنند، اما مقام‌ها نیز این درخواست «عاجزانه» او را با ربودن پیکر نیکا از سردخانه و دفن کردن در روستایی در نزدیکی خرم‌آباد نادیده گرفتند.

نسرین شاکرمی گفت: «هنگامی که جسد را به خرم‌آباد می‌آوردیم در بین راه افرادی می‌خواستن که جسد را برگردانیم، از چهار مقام از جمله شهردار خواستم که در قبرستان صالحین خرم‌آباد دفن شود. اما جسد را ربودند.»

اعترافات اجباری خاله (آتش شاکرمی) و دایی نیکا شاکرمی در قالب یک گزارش در شامگاه دوشنبه از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم صداوسیما پخش شد.

مادر نیکا در این خصوص گفت که برادر و خواهر او را بازداشت کردند و پسرخاله‌های او نیز تحت تعقیب قرار دارند.

او با بیان اینکه هیچ حرفی با جمهوری اسلامی ندارد، درباره تماس‌های مسئولان با او و تهدیدها گفت: «صحبت کردن با آنها نتیجه‌ای ندارد. آنها اعمال زور می‌کنند و می‌گویند حرف ما را بزنید.»

نسرین شاکرمی از رسانه‌ها و جوامع حقوق بشری خواست که «مظلومیت» آنها را به تصویر بکشند. او در ادامه گفت: «این ظلم خیلی فاحش است. هر کسی هر کاری که از دستش بر میاید برای مظلومیتی که ما دچاریم تغییری ایجاد کند تا زندگی عادی داشته باشیم و بچه‌های ما در استرس، دلهره و فقر زندگی نکنند.»

پیشتر و در پی پخش اعترافات اجباری خاله و دایی بازداشت‌شده نیکا شاکرمی، مادر این معترض ۱۶ ساله، در پیامی ویدیویی به رادیو فردا اعلام کرد برادر و خواهرش مجبور به اعترافات دروغین شده‌اند.

پخش اعترافات اجباری خاله (آتش شاکرمی) و دایی نیکا شاکرمی در قالب یک گزارش در شامگاه دوشنبه از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم صداوسیما، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعای پر از تناقض مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نحوه کشته‌شدن نیکا شاکرمی که بر مبنای پخش فیلم‌های مُقطّع و ناقص همراه با اعتراف تلویزیونی نزدیکان او، تحت فشارهای امنیتی مطرح شده، پذیرفتنی نیست.»

این سازمان با اشاره به سابقه طولانی جمهوری اسلامی در «پنهان‌کاری، ادعای دروغ و دستکاری در شواهد»، اضافه کرد که روایت رسمی از مرگ نیکا شاکرمی را با توجه به تناقض‌ها و ایرادات متعدد، نمی‌پذیرد و جمهوری اسلامی را مسوول قتل او می‌داند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.