رفتن به محتوای اصلی

پوشش ویژه خبری اعتراضات سراسری در ایران: سه‌شنبه ۱۲ مهر
04.10.2022 - 13:49

خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی؛ بالا گرفتن اعتراضات دانش‌آموزان در شهرهای مختلف ایران

در هفته سوم خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، اعتراضات دانش‌آموزان بیش از پیش بالا گرفته است. دختران دانش‌آموز بسیاری مقنعه از سر برمی‌دارند، با بی‌پروایی علیه جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای شعار می‌دهند و عکس‌های او و روح‌الله خمینی را از کتاب‌هایشان پاره می‌کنند

همگام با اعتراض هزاران دانش‌آموز در سراسر ایران، گروهی از معلمان در شهرهای سقز و سنندج، روز سه‌شنبه ۱۲ مهر با در دست گرفتن پلاکاردهایی با شعار «زن، زندگی، آزادی»، «مهسا امینی» و «روز جهانی معلم» دست به اعتصاب زدند.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند دانش‌آموزان روز سه‌شنبه ۱۲ مهر ماه در مدارس تهران، شیراز، سقز و کرج تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

بر اساس این تصاویر، دختران دانش‌آموزی که در حیاط مدرسه‌ای در شیراز دست به تجمع زده بودند، خطاب به مامور حراست فریاد زدند: «بسیجی برو گمشو» و «بی‌شرف بی‌شرف».

در روزهای اخیر ویدیوهایی از دانش‌آموزان مدارس سراسر ایران منتشر شده است که تجمع کرده، مقنعه‌های خود را درآورده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای سر می‌دهند، عکس روح‌الله خمینی را از کتاب‌ها پاره می‌کنند و تصویر رهبر جمهوری اسلامی را از روی دیوار کلاس‌های درس پایین می‌آورند.

 

همچنین در روزهای گذشته، از جمله دوشنبه ۱۱ مهر، گروهی از دانش‌آموزان پسر هم بعد از مدرسه با حضور در خیابان‌ از حرکت اعتراضی دختران دانش‌آموز حمایت کردند.

ویدیویی هم در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌داد دانش‌آموزان دختر با سر دادن شعار «‌بی‌شرف بی‌شرف» یک مقام‌ آموزش و پرورش را از مدرسه بیرون می‌کنند.

تاکنون ویدیوهای متعددی از دانش‌آموزان دختر منتشر شده که در همراهی با خیزش مردم ایران تصاویر مقام‌های جمهوری اسلامی را از کتاب‌های درسی کنده و آتش می‌زدند و قاب عکس علی خامنه‌ای را از روی دیوار کلاس‌های درس پایین می‌آورند.

بسیاری از این نوجوانان در داخل مدرسه مقنعه‌های خود را از سر درآورده و با شعارهای خود معلمان را به حمایت فرا می‌خوانند.

در ادامه این حرکات اعتراضی، روز دوشنبه ۱۱ مهر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اطلاعیه شماره دو خود شجاعت «جوانان دهه ۸۰ و ۹۰» را ستود و از دانش‌آموزان خواست «کلاس‌های درس را تبدیل به سنگر آزادی بیان، آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی» کنند.

 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۱ مهر و دو هفته پس از شکل‌گیری اعتراضات گسترده در ایران، سرانجام نسبت به این خیزش واکنش نشان داد.

او در سخنرانی خود در دانشگاه تربیت پلیس به حضور دانش‌آموزان و نوجوانان در تظاهرات هم اشاره و به صورت ضمنی مجوز سرکوب بیشتر این معترضان را صادر کرد.

خامنه‌ای در سخنرانی خود حضور اعتراضی جوانان و نوجوانان را در خیابان‌ها «بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی» دانست و گفت: «چنین افرادی را می‌توان با یک تنبیه هدایت و تفهیم کرد که اشتباه می‌کنند.»

طی حدود دو هفته اخیر، در سراسر ایران کودکان و نوجوانانی از سوی نیروهای سرکوب به قتل رسیدند یا دستگیر شده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند.

با گذشت نزدیک به سه هفته از آغاز خیزش سراسری مردم ایران اما حضور دانش‌آموزان معترض در خیابان‌ها و شعار سر دادن‌های آن‌ها در داخل مدارس که شخص علی خامنه‌ای را هدف قرار می‌دهد، بیشتر شده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.