رفتن به محتوای اصلی

سروش خطاب به مراجع عظام: بانگِ غم‌آلود ِخلقِ خسته‌جان را بشنوید و نهیبی به اعتراض برآرید
28.09.2022 - 14:24

دکتر عبدالکریم سروش، اندیشمند دینی و فیلسوف مشهور ایرانی اظهار داشت: ده‌ها و صدها مهسا امینی و ستار بهشتی در این سال‌ها به آسیب ستم و در سیاهچال سپاه و به تیع شرارت و ... به طناب توحش، خونین‌دل و خسته‌جان شده‌اند.

وی امروز با اننشار یک بیانیه صوتی «تحت عنوان نهیبی به مراجع عظام» در کانال تلگرام خود خطاب به آنها همچنین گفت: کشور ما در خاک و خون می‌غلتد و مردم ما به خشم و التهابی آمده‌اند که در طول چهل سال اخیر نظیر و مانندی نداشته است.

سروش افزود: حکومت ایران «نصح ناصحان و نقد ناقدان را به نقد قبول نشنیده و مردم را چنان که باید و شاید به حساب نیاورده و هیچگاه با آنها به گفتگو ننشسته‌ است. چون تصمیمات آنها ناکارآمد است، ناچارند برای اصلاح آنها زور و سرنیزه به کار بگیرند و مردم را سرکوب کنند.

این فیلسوف ایرانی همچنین اظهار داشت: این چرخه باطل دیری است که تکرار می‌شود. چند ده و بلکه چند صد نفر در اعتراضات کشته می‌شوند. مدتی این شعله به ظاهر خاموش می‌شود و زیر خاکستر می‌رود و دوباره سربرمی آورد و خانمان‌های دیگری را می‌سوزاند.

دکتر سروش در بیانیه خود ادامه تصریح کرد: تاکنون با رهبری (آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای) سخن بسیار گفته و نامه بسیار نوشته‌اند، مگر عزمش را برای اصلاح بجنباند، ولی فنسی ولم نجد له عزما (قرآن کریم.. ترجمه: اما فراموش کرد و عزمی در وی ندیدیم).

او در پایان گفت: اینک روی به شما مشایخ و مراجع عظام آورده‌ام که عمری مرجع و ملجا خلق بوده و در افتا و ارشاد دستی گشاده دارید، مگر از حجب خانقاهی و خواب سحرگاهی برخیزید و بانگ غم‌ٔآلود خلقان را بشنوید. از علمای کشور انتظار داریم که پا به میدان بگذارند و آغوش خود را به روی مردم باز کنند و درد دل آنها را گوش دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.