رفتن به محتوای اصلی

هشتگ مهسا امینی در توییتر از مرز ۴۴ میلیون گذشت و در تاریخ به یک الگوی همدلی جهانی تبدیل شد
23.09.2022 - 20:16
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

هشتگ مهسا امینی در توییتر از مرز ۴۴ میلیون گذشت و به یک نمونه و الگوی تاریخی از اتحاد و همدلی مردم در سراسر دنیا تبدیل شد. – هشتگ هر لحظه درحال بالاتر رفتن است.

کانون حقوق بشر ایران، جمعه اول مهرماه ۱۴۰۱؛ با گذشت یک هفته از قتل مهسا امینی، «هشتگ مهسا امینی» در توییتر یک رکورد بی سابقه و تاریخی را شکست و به یک الگوی تاریخی از همدلی و همبستگی جهانی تبدیل شد.

پس از قتل مهسا امینی دختر ۲۲ ساله سقزی که تنها دو ساعت پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در ساختمان وزرا با ضربه مشت ماموران وحشی انتظامی به جمجمه اش کشته شد، و پس از آنکه برادر مهسا اعلام کرد تمام ایران بپاخواهد خاست؛ مردم ایران بلافاصله با حضور در مقابل بیمارستان کسری به این قتل حکومتی اعتراض کردند و اعتراضات گسترده و سراسری برای دستیابی به آزادی و دمکراسی را با اسم رمز مهسا کلید زدند.

نام مهسا امینی تبدیل به کد رمزی برای اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ شد، اعتراض به سرکوب و دیکتاتوری ۴۳ ساله و دردی که جامعه ایران را تبدیل به بشکه باروت کرده است.

هشتگ مهسا امینی که در آن مردم به این قتل ظالمانه اعتراض کرده و به ۴۳ سال ظلم و ستم اشاره کرده اند به سرعت رکورد توییتر را شکست و به یک عدد بی سابقه در تاریخ توییتر رسید.

نه تنها مردم ایران که بسیاری شخصیتهای جهانی، پارلمانترها، نمایندگان کشورها، هنرمندان، نویسندگان و حتی شرکت جیمز وب به آن انعکاس دادند و هشتک #مهسا_امینی و #MahsaAmini را به بیشترین و بزرگترین شمار هشتک در تاریخ توییتر تبدیل کردند.

گوشه ای از حمایت جهانی از هشتگ مهسا امینی:

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز پنج‌شنبه حمایت کشورش را از اعتراضات مردمی به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اعلام کرد.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نوشت: «همانطور که رئیس جمهور بایدن دیروز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت، ایالات متحده از زنان شجاع ایران که برای تضمین حقوق اساسی خود دست به تظاهرات مسالمت آمیز می‌زنند، حمایت کرده و سرکوب وحشیانه حکومت ایران را محکوم می‌کند»

وزیر خارجه آلمان روز پنج‌شنبه ۳۱ شهریور «حمله وحشیانه» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان ایرانی به مرگ مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» را محکوم و با زنان معترض ایران ابراز همبستگی کرد.

هیلاری کلینتون، سناتور و وزیر خارجه سابق آمریکا، روز جمعه در یک پیام توییتری ضمن حمایت از اعتراضات مردمی در ایران و اشاره به مرگ «دلخراش» مهسا امینی، نوشت که مردم ایران «لایق زندگی فارغ از خشونت و ارعاب هستند». او نوشت: «چشم جهان به شماست.»

حساب رسمی تلسکوپ جیمزوب در اینستاگرام پستی با تصویر مهسا امینی منتشر کرد.

هشتگ مهسا امینی در توییتر از مرز ۳۶ میلیون گذشت و در تاریخ به یک الگوی همدلی جهانی تبدیل شد

جیک سولیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید: «امروز آمریکا پلیس موسوم به «گشت ارشاد» ایران را که مسئول قتل مهسا امینی است تحریم می کند. ما به پاسخگویی مقامات ایرانی و حمایت از توانایی ایرانیان برای اعتراض آزادانه ادامه خواهیم داد.»

کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «پلیس امنیت اخلاقی» را محکوم کردند.

مارک رافالو، هنرپیشه هالیوود و بازیگر نقش هالک، روز پنج‌شنبه در یک توییت از اعتراضات مردمی در ایران حمایت کرد.

گلریز قهرمان، نماینده ایرانی‌الاصل مجلس نیوزیلند، در پیامی توییتری از معترضان در ایران، به‌ویژه زنان مخالف حجاب اجباری، اعلام حمایت کرد.

سوفی ترنر، بازیگر مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «بازی تاج و تخت»، روز پنج‌شنبه نوشت: «هیچ زنی نباید به خاطر انتخاب پوشش با ایستادگی برای حقوق خود مورد آزار و اذیت قرار بگیرد».

«۱۰۲ هنرمند، نویسنده و شاعر ایرانی در تبعید» در واکنش به کشته‌شدن مهسا امینی توسط «پلیس امنیت اخلاقی» با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف «مماشات جامعه جهانی» با جمهوری اسلامی شدند.

پادما لاکشمی، نویسنده و چهره مشهور آمریکایی – هندی و همسر سابق سلمان رشدی، با انتشار یک ویدئو از معترضان ایرانی حمایت کرد.

داریوش اقبالی، خواننده سرشناس، در تجمع اعتراضی مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک حاضر شد و خطاب به مردم گفت: «کنار هم باشیم برای ایران.»

حامد اسماعیلیون که همسر و فرزندش را در پرواز ۷۵۲ از دست داد، نوشت فروزش «همان کسی‌ است که به من گفت “تقدیر زن و دخترت این‌طور بوده دیگه”».

آمال خواننده تونسی با انتشار ویدئویی در اینستاگرام خود با اعتراضات به جان‌باختن مهسا امینی در ایران واکنش نشان داده و نوشته است :«نگذارید داستان مهسا و خیلی‌های دیگر فراموش شود. شما می‌توانید یکی از ما را بکشید، اما، ۱۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ نفر از ما برمی‌خیزند تا حق خود را بگیریم.»

جی‌. کی. رولینگ، خالق مجموعه داستانی پرطرفدار هری پاتر، روز چهارشنبه با بازنشر توئیتی از اعتراضات زنان ایران حمایت کرد. این نویسنده معروف در پستهای بسیاری در کنار مردم ایران ایستاد و صدای آنها شد.

و این حمایت همچنان ادامه دارد. بسیاری دانشجویان و جوانان شعار دادند:

«آزادی حق ماست مهسا اسم رمز ماست» و «اسم مهسا اشاره است کل نظام نشانه است»

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.