رفتن به محتوای اصلی

ژینا نیوز 8 :بهنام لایق پور در سبزه میدان با شلیک مستقیم به شهادت رسید
23.09.2022 - 15:08

شجاعت اگر چهره داشت...

مهسی امینی

🔸برای دختران مبارز که در خیابان‌های ایران ایستاده‌اند و از حقوق طبیعی خود مقابل ماشین کشتار جمهوری اسلامی دفاع می‌کنند.

شنبه ۲مهر ۱۴۰۱
 

 

«بازداشت ۱۲ خبرنگار» در جریان اعتراض‌ها در ایران

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت ۱۲ خبرنگار در ایران خبر داده و خواهان آزادی فوری این افراد و حذف محدودیت‌های اینترنتی شده است.

 

وزیر کشورایران: تا تجمعات هست محدودیت اینترنت پابرجاست

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی در گفتگو با تلویزیون ایران در مورد قطعی اینترنت گفت محدودیت‌ها تا زمانی که ناآرامی‌ها ادامه داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

آقای وحیدی گفت «برای جلوگیری از سازماندهی اغتشاشات از طریق شبکه‌های اجتماعی ناگزیر هستیم که محدودیت اینترنتی ایجاد کنیم.»

 

بازداشت‌های گسترده در ایران و هشدار وزیر کشور جمهوری اسلامی به معترضان

مهسی امینی

تلویزیون ایران می‌گوید بر اساس آمار «غیر رسمی» تا کنون ۳۵ نفر در ناآرامی‌ها کشته شده‌اند اما بر اساس گزارش‌ها، تعداد افراد جان باخته در این اعتراض‌ها بسیار فراتر از رقمی است که مقام‌های ایرانی می‌گویند.

در همین حال لحن و زبان مقام‌های حکومتی با ادامه تظاهرات تندتر شده و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری و احمد وحیدی، وزیر کشور به معترضان هشدار داده‌اند.

آقای رئیسی که به نیویورک سفر کرده بود، در بازگشت به کشور گفت «دشمنان می‌خواهند سوار موجی شده و ایجاد بلوا و اغتشاش کنند.»

احمد وحیدی، وزیر کشور هم با حضور در تلویزیون ایران گفت «اگر آنها «دشمن» گمان می‌کنند با این اغتشاشات می‌توانند این نظام را براندازی کنند، این تفکر بچه‌گانه‌ای است.»

دشمن از مهم‌ترین کلماتی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کنند. در طول بیش از ۴۰ سال حکومت جمهوری اسلامی، مقام‌های بلندپایه نظام، بارها اعتراضات و تقصیرها را به «دشمن» نسبت داده‌اند.

 

از خون جوانان وطن لاله دمیده...

 

مهسی امینی

 

مهسی امینیمهسی امینی

 

اعتراضات سراسری مردم ایران در روز هفتم؛ حضور معترضان در خیابان با شعارهایی علیه حکومت

شهروندان معترض در تهران و دیگر شهرهای ایران، روز جمعه هم به خیابان‌ها آمدند. اول مهر در حالی مقارن با هفتمین روز اعتراضات سراسری مردم ایران به دنبال «قتل دولتی» مهسا امینی به دست «گشت ارشاد» شد که بروز اختلال سراسری در اینترنت کشور، امکان اطلاع‌رسانی را دشوار کرده است.

با وجود اختلال گسترده‌ای که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی در اینترنت شهرهای مختلف ایران گزارش می‌شود، اخبار و تصاویری از حضور مردم معترض در روز جمعه اول مهر منتشر شده است.

آغاز تظاهرات اعتراضی در تهران

بنا بر گزارش‌ها، معترضان در محله‌ هفت‌حوض نارمک در شرق تهران و همچنین در منطقه تهرانسر در پایتخت تجمع کردند.

شهروندان معترض همچنین عصر روز اول مهر در منطقه ستارخان تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

استارلینک فعال می‌شود

مهسی امینی

ایلان ماسک، در واکنش به لغو تحریم‌های آمریکا برای شرکت‌های فناوری و اینترنت، در توییتی کوتاه نوشت: «استارلینک، فعال می‌شود.»

اشاره آقای ماسک به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است که او مالک آن است.

او این توییت را در پاسخ به توییت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نوشته که خبر معافیت گسترده‌تر شرکت‌های فناوری را با هدف ارائه خدمات اینترنتی به مردم ایران اعلام کرده بود.

پیش از این ایلان ماسک در پاسخ به درخواست‌های کاربران ایرانی درباره اینترنت ماهواره‌ای گفته بود که اگر دولت آمریکا اجازه بدهد، او مشکلی با ارائه خدمات استارلینک به ایرانیان ندارد.

در حال حاضر، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که با دیش مخصوص قابل دریافت است، در برخی کشورهای جهان دایر است. اما کسانی که می‌خواهند از این اینترنت استفاده کنند، علاوه بر داشتن ابزار مخصوص مانند دیش این شرکت، باید ماهانه مبلغی بپردازند.

هنوز روشن نیست که آیا شرکت استارلینک برای مساله هزینه خدمات این شرکت نیز برنامه خاصی دارد یا نه.

جمعه؛ روز آزمون تاریخی دین‌داران ایران در گذر از جمهوری اسلامی

 

ایران به فراخوان جمهوری اسلامی برای شرکت در راهپیمایی روز جمعه پاسخ منفی دادند و امامان جمعه هم در خطبه‌های خود اعتراف کردند جوانان موتور اصلی اعتراض‌های سراسری در ایران را تشکیل می‌دهند.

شورای تبلیغات اسلامی در تمامی استان‌ها در واکنش به اعتراض‌های سراسری، با انتشار فراخوانی از نیرو‌های مذهبی خواسته بود در راهپیمای روز جمعه علیه مردم معترض ایران شرکت کنند. این فراخوان با بی‌اعتنایی یا کم اعتنایی نیرو‌های مذهبی همراه شد و خطبه‌های نماز جمعه شهر‌های حتی خلوت‌تر از گذشته با حضور تعداد اندکی از نمازگزاران برگزار شد.

نمایندگان علی خامنه‌ای در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن سکوت درباره حجاب اجباری، نوجوانان و جوانان را موتور اصلی اعتراض‌ها معرفی کردند و به پدر و مادران آنها در این زمینه هشدار دادند.

مجموع تصاویر این راهپیمایی‌ها نشان می‌دهد ده‌ها نفر از پیرمرد‌‌ها و پیرزن‌های مسنی که هر هفته در نماز جمعه شرکت می‌کنند در این برنامه حضور داشتند و از نوجوانان و جوانان جامعه ایران خبر چندانی نیست.

دختر جوان ۲۳ ساله را در نوشهر کشتند

 دختر جوان ۲۳ ساله را در نوشهر کشتند

خلاصه

  1. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تعداد معترضینی که در تظاهرات سراسری اخیر کشته شده‌اند به ۳۲ تن رسیده است
  2. آمریکا مجوز ارائه خدمات اینترنتی به کاربران ایرانی را گسترش داد
  3. با ادامه اعتراضات موجی از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در ایران به راه افتاده
  4. حامیان حکومت در شهرهای مختلف برای «تشکر» از نیروی انتظامی راهپیمایی کردند
  5. کلاس‌های درس هفته آینده در دانشگاه تهران و دانشگاه بهشتی آنلاین و غیرحضوری شده
  6. وزیر کابینه رئیسی و رئیس سابق صداوسیما می‌گوید «تجدیدنظر در قوانین ناکارآمد به سقوط دومینووار نظام نمی‌انجامد»
  7. آذر نفیسی: آزادی‌خواهی زنان ایران یک فرهنگ وارداتی نیست
  8.  

مجوز دولت آمریکا برای تسهیل ارتباطات دیجیتال ایرانیان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده است که دولت این کشور به منظور «پیشبرد آزادی‌ اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران» مجوز می‌دهد که تسهیلات و تجهیزات برای دسترسی بهتر ایرانیان به ارتباطات دیجیتال و دور زدن سانسور اینترنت فراهم شود.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته: «در حالی که دولت ایران دسترسی مردمش به اینترنت جهانی را قطع می‌کندريال امروز ایالات متحده اقدامی در جهت حمایت از جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران می‌کند».

 

مهسا موگو یی ، دختر زیبای ایران ما، ۱۸ ساله در فولادشهر روز ۳۱شهریور در تجمعات اعتراضی این شهر به ضرب گلوله کشته شد.

مهسی امینی

یک هفته پس از قتل مهسا امینی و در حالی که به تعداد هنرمندان و چهره‌های مشهوری که از اعتراضات ضد حکومتی در ایران حمایت کرده‌اند افزوده می‌شود، امامان جمعه سراسر کشور به طور هماهنگ به این «سلبریتی‌ها» حمله کردند.

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران روز جمعه بدون آن که از کسی نام ببرد، با «اغتشاشات» خواندن اعتراضات، گفت: «متاسفانه در حوادث اخیر برخی از کسانی که نان نظام را خورده‌اند با اغتشاشات همصدا شده‌اند.»

او این افراد را تهدید کرد و گفت: «صاحبان تریبون که چه قلم به دست دارند و چه بیانی دارند مراقب باشند که تریبون آن‌ها با تریبون ضدانقلاب یکی نشود که شریک جرم می‌شوند.»

 

حمایت‌ گسترده از اعتراضات ایران در ترکیه با وجود سکوت مقام‌های رسمی این کشور

 

شش روز تظاهرات پیوسته مردم ایران در پی «قتل دولتی» مهسا امینی، بازتابی گسترده‌ در ترکیه داشته است. بسیاری از چهره‌های هنری و فرهنگی، فعالان مدنی و رسانه‌های ترکیه، با وجود سکوت مقام‌های رسمی این کشور، قتل مهسا (ژینا) را محکوم کرده و به حمایت از تظاهرات مردم در ایران پرداختند.

گزارش از دست‌کم ۳۱ کشته در اعتراضات اخیر

بر اساس گزارش‌ها، تا ششمین روز اعتراضات سراسری در ایران، شمار فزاینده‌ای از معترضان در شهرهای مختلف کشته یا زخمی شده‌اند. ارزیابی دقیق تعداد کشته‌شدگان هنوز ممکن نیست اما دست کم کشته شدن ۳۱ نفر در جریان اعتراضات گزارش شده است.

رسانه‌های دولتی ایران هم از کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی و هواداران حکومت در رویارویی با معترضان خبر می‌دهند.

بی اطلاعی و نگرانی خانواده‌ها و دوستان برخی فعالان مدنی و دانشجویان

اعضای خانواده و دوستان برخی از فعالان مدنی و دانشجویان از وضعیت آنها بی اطلاع هستند و نسبت به سرنوشتشان ابراز نگرانی می‌کنند.

ماموران امنیتی شب گذشته با یورش به خانه چندین نفر از فعالان سیاسی و مدنی آنها را بازداشت کرده و وسایلشان را ضبط کرده‌اند.

نزدیکان برخی از فعالان از سرنوشت آنها و بازداشت احتمالی آنها بی اطلاع هستند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.