رفتن به محتوای اصلی

اعتراضات در روز پنجم با وجود برخورد خشن پلیس به سراسر ایران کشیده شد
22.09.2022 - 06:13

همزمان دسترسی به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان چون اینستاگرام و واتس‌اپ هم در این کشور محدود شده و بر همین اساس ناظران نگرانند که با قطع اینترنت سرکوب‌های خونین معترضان در راه باشد.

نت‌بلاکس که ترافیک اینترنت در کشورهای دنیا را رصد و گزارش می‌کند اختلال اینستاگرام در ایران را تایید کرده است. گزارش‌های زیادی هم از قطعی اینترنت از نقاط مختلف ایران می‌رسد.

بی‌بی‌سی ویدئوهایی از ده‌ها شهر مختلف از جمله تهران، تالش، مشهد، زاهدان، اهواز، سیرجان، آمل، قشم، نوشهر، اردبیل و سردشت دریافت کرده است. شعار ثابت این اعتراضات «مرگ بر دیکتاتور» است.

در برخی از این اعتراضات زنان بار دیگر با فریاد «زن، زندگی، آزادی» روسری‌های خود را آتش زده‌اند.

رد شدن از پست Instagram, 1

پایان پست Instagram, 1

در بسیاری از ویدئوها تظاهرکنندگان با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر می‌شوند و گزارش‌های متعدد حاکی از تیراندازی به سوی معترضان است.

در یکی از ویدئوها از آمل مردم نیروهای انتظامی را عقب می‌زنند.

گزارش‌ها از رشت و نوشهر حاکی از تیراندازی شدید است. ویدئویی از اشنویه در آذربایجان غربی منتشر شده که شماری زخمی که بر زمین افتاده‌اند را نشان می‌دهد.

نوشهر، جدیدترین شهری است که با کشته شدن دست کم دو نفر به فهرست کانون های خونین اعتراضات پیوسته است. گزارش می‌شود که معترضان در این شهر چهارشنبه شب شهرداری را حداقل برای ساعاتی تسخیر کردند.

تاکنون حداقل ۹ نفر در تظاهرات سراسری ایران کشته شده‌اند.

معترضان در نوشهر بعد از عقب راندن ماموران پلیس، سه خودرو آنها را به آتش کشیدند

 

معترضان در نوشهر بعد از عقب راندن ماموران پلیس، سه خودرو آنها را به آتش کشیدند

هه‌نگاو در نروژ که وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین را زیر نظر دارد، از کشته شدن حداقل سه نفر در اعتراضات روز چهارشنبه کردستان خبر می‌دهد. براساس این گزارش یکی از کشته‌ها ۱۶ سال داشته است. ویدیویی که گفته شده مربوط به خاکسپاری این نوجوان در اشنویه است در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این خبرگزاری می‌نویسد: «توقف کشتار مردم کردستان توسط دولت جمهوری اسلامی نیازمند مداخله بین‌المللی (است). سیل تصاویر مربوط به کشته‌شدگان و زخمی‌ها فاجعه است.»

در مقابل گروه‌هایی از هواداران جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران و مشهد راهپیمایی کرده‌اند. آنها در دانشگاه تهران شعار می‌دادند: «گشت ارشاد بهانه است، اصل نظام نشانه است.»

 

مجمع عمومی سازمان ملل؛ بایدن حمایت کرد، رئیسی عکس قاسم سلیمانی را بالا برد

 

روز چهارشنبه ابراهیم رئیسی در نخستین سخنرانی حضوری خود در مجمع عمومی سازمان ملل، بدون نام بردن از مهسا امینی، واکنش‌های بین‌المللی به جان‌باختن او را ناشی از «استاندارد دوگانه» خواند و از آنچه «سکوت مرگبار درباره قتل ده‌ها زن بی‌‌پناه در یکی از کشورهای غربی» می‌خواند، انتقاد کرد هر چند مشخص نکرد منظورش کدام کشور و کدام واقعه است.

همزمان با سخنرانی ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، گروهی از ایرانی‌های ساکن آمریکا و کانادا در نزدیکی مقر این سازمان در نیویورک تجمع کردند. حاضران شعارهایی در مخالفت با حکومت ایران و در حمایت از حقوق زنان سر می‌دادند.

در همین حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که دقایقی بعد از آقای رئیسی پشت تریبون رفت در سخنرانی‌اش گفت کشورش در کنار «شهروندان و زنان شجاع ایرانی که برای حقوق اساسی‌شان می‌جنگند» می‌ایستد.

در تحولی جالب توجه و همزمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی در نیویورک، در کرمان معترضان عکس قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس که در حمله آمریکا کشته شد را به آتش کشیدند. کرمان زادگاه قاسم سلیمانی است. این در حالی بود که ابراهیم رئیسی تنها ساعتی پیش عکس آقای سلمیانی را در میان سخنرانی خود در مجمع سازمان ملل متحد بالا برده بود.

رد شدن از پست Instagram, 3

 

ادامه حمله هکرهای گروه انانیموس به سایت‌های حکومتی در ایران

در تحولی دیگر، گروه هکری انانیموس (ناشناس) برای دومین روز متوالی به حملات خود به پایگاه‌های اینترنتی سازمان‌های دولتی ایران از جمله صدا و سیما و دولت ادامه داد. این گروه روز چهارشنبه گفت وبسایت‌های مرتبط با رهبر جمهوری اسلامی را هدف خواهد گرفت.

رد شدن از پست Instagram, 4

 

روسری‌سوزان در دانشگاه‌ها و میادین شهرها

همچون چند روز گذشته در آیینی که به نظر می‌رسد حالا نماد اعتراضات به مرگ مهسا امینی شده، صبح روز چهارشنبه دانشجویان زن در چند دانشگاه از جمله علامه، الزهرا و سمنان مقنعه‌های خود را آتش زدند.

در این روز در تهران معترضان در چند نقطه از جمله نزدیک میدان تجریش تظاهرات کردند. در تهران مردم شعار می دادند: «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری.»

همچنین تصاویری که امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شماری از زنان و دختران در جزیره قشم را نشان می‌دهد که با برگزاری تجمعی روسری‌های خود را آتش می‌زنند.

رد شدن از پست Instagram, 5

پایان پست Instagram, 5

دیگر تحولات مهم روز چهارشنبه:

  • رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در سالگرد جنگ ایران و عراق با شماری از فرماندهان ارشد و کهنه‌سربازان و خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ دیدار کرد اما در صحبت‌هایش اشاره‌ای به اعتراضات نکرد.
  • شاهزاده رضا پهلوی در بیانیه‌ای ویدئویی، ضمن ستایش از «اتحاد سراسری» معترضان گفت: «شما با هم از هر نیروی سرکوبی قوی‌تر هستید و اگر همین روند ادامه یابد مسلما پیروز خواهید بود. خیابان دست شماست، آن را نگه دارید.»
  • نادا النشیف، سرپرست دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفت گزارش‌هایی موجود است که نشان می‌دهد مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد «از ناحیه سر مورد ضرب و شتم قرار گرفته» و به خوردو کوبیده شده است.
  • روز چهارشنبه همچنین گزارش شد که فاطمه سپهری منتقد صریح اللهجه حکومت ایران در مشهد بازداشت شده است. اصغر سپهری برادر او در توییتی نوشت: « اطلاعات به خانه خواهرم، فاطمه سپهری، حمله کرده و خانه را بازرسی کردند و خواهرم را بردند.»
  • سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل خواست از درخواست ها برای ایجاد یک مکانیزم بین المللی مستقل تحقیق و حسابرسی برای رسیدگی به «بحران مصونیت» مقام‌ها در ایران حمایت کنند. این سازمان نوشت که مرگ مهسا (ژینا) امینی و تیراندازی به سوی معترضان که «حداقل هشت کشته و صدها زخمی به جا گذاشته مصداقی از نیاز به وجود چنین مکانیسمی است.» خانم نشیف گفت که دفتر او «ویدئوهای تایید شده و زیادی از رفتار خشونت‌آمیز» گشت ارشاد با زنان دریافت کرده است. برخورد گشت ارشاد با زنان در ماه‌های اخیر شدت یافته است. او همچنین در مورد برخورد خشونت‌بار با معترضان ابراز نگرانی کرده است.
مهسا امینی

 

مرگ مهسا امینی روز جمعه در بیمارستانی در تهران اعلام شد که به اعتراضات گسترده دامن زد

مهسا امینی جمعه گذشته پس از سه روز کما در بیمارستان درگذشت. او روز سه‌شنبه - ۲۲ شهریور - به دلیل آنچه مقام‌ها «پوشش نامناسب» می‌خوانند توسط گشت ارشاد تهران بازداشت شده بود و در زمان بازداشت به کما رفت و در حالی که هوشیاری نداشت به بیمارستان کسری تهران منتقل و در همانجا درگذشت.

پلیس می‌گوید خانم امینی به مرگ طبیعی در اثر سکته درگذشته است، ادعایی که خانواده او رد کرده‌اند و خشم کم سابقه معترضان در سراسر ایران هم نشان می‌دهد بخش بسیار بزرگی از جامعه ایران هم روایت حکومتی از مرگ این دختر ۲۲ ساله را باور نکرده است.

مرگ دلخراش او خیلی زود اعتراضات در سراسر ایران را جرقه زد و شعارهایی که ابتدا در سقز - زادگاه مهسا امینی - و شهرهای کردستان سر داده شده بود به سرعت طی چند روز گذشته به حدود ۵۰ شهر ایران سرایت کرد به طوری که معترضان از بندر انزلی در ساحل خزر تا بندر عباس در کرانه خلیج فارس شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند و علیه حکومت و رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.

مقام‌های رسمی تاکنون فقط مرگ سه نفر را تایید کرده‌اند. یک دادستان به خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، گفت که روز سه‌شنبه دو نفر توسط «عناصر ضدانقلاب» کشته شده‌اند. سازمان‌های حقوق بشر گزارش‌های حکومت ایران درباره نحوه مرگ معترضان را اغلب زیر سوال می‌برند.

تاکنون دست کم مرگ ۹ نفر در شهرهای مختلف گزارش شده است.

همزمان خبرگزاری ایرنا هم گزارش داده روز گذشته - سه‌شنبه - یک «همیار پلیس» در شیراز کشته شده است.

در تصاویر روز چهارشنبه هم رویارویی میان معترضان و نیروهای ضدشورش و لباس شخصی‌ها به دفعات مشاهده می‌شد و در بسیاری موارد با فرار و عقب‌نشینی ماموران دولتی همراه بود.

Mahsa Amini's gravestone
توضیح تصویر،

تصویری از آرامگاه مهسا امینی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.