رفتن به محتوای اصلی

واکنش رابرت مالی به درگذشت مهسا امینی؛ تصور کنید ایران «با رسیدن به سلاح هسته‌ای چه خواهد کرد»
21.09.2022 - 13:43

آقای مالی افزود که مرگ مهسا امینی «تاثیری عمیق بر افکار عمومی» گذاشته است. به گفته آقای مالی خانم امینی، ۲۲ ساله، «فقط به دلیل آنچه که پوشیده بوده به دست نیروهای امنیتی ارشاد بازداشت می‌شود که این نماد محرومیت مردم ایران از حق اولیه انتخاب آزادنه نوع لباس است که هرشهروند در هر جای دنیا باید از آن برخوردار باشد.»

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، افزود که به دنبال این بازداشت «مهسا در حبس کشته می‌شود که این بیدادگری و ظلمی غیرقابل وصف است.»

وی تاکید کرد که آنهایی که دست به چنین کاری زدند «باید پاسخگو باشند و حساب پس بدهند.»

آقای مالی افزود که کشوری که «حقوق بشر را اینگونه نقض می‌کند و رفتارش در منطقه ثبات را کاهش می‌دهد، تصور کنید که با رسیدن به سلاح هسته‌ای چه خواهد کرد.» وی افزود به همین دلیل است که رئیس جمهوری آمریکا خواهان احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) است.

رد شدن از پست Twitter, 1

پایان پست Twitter, 1

سخنان آقای مالی پس از چند روز تظاهرات ضد حکومتی در ایران بعد از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی بیان شده است؛ تظاهراتی که در آن زنان ایرانی در اقدامی کم‌سابقه و تاریخی روسری‌هایشان را از سر برداشتند و در برخی شهرها از جمله شهرهای مذهبی قم و مشهد، آنها را آتش زدند.

همزمان خبرهای زیادی از دستگیری‌های گسترده و برخورد خشن نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان در چند روز اخیر منتشر شده است. از جمله فیلمی که نشان می‌دهد نیروهای لباس شخصی به معترضان مستقیما شلیک می‌کنند . این اعتراض‌ها که از روز شنبه، (۱۷ سپتامبر) همزمان با خاکسپاری خانم امینی در سقز و تظاهرات در سنندج آغاز شد، واکنش‌های بین‌المللی دیگری نیز در پی داشته است.

از آن جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که گفته است در دیدارش با ابراهیم رئیسی در نیویورک، بر لزوم رعایت حقوق زنان در ایران «پافشاری» کرده است. وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای گفته که کشته شدن این زن ایرانی «عمیقا تکان‌دهنده» است و خواستار تحقیقات شفاف برای روشن شدن شرایط مرگ او شده است.

وزیر خارجه آلمان هم روز سه‌شنبه از حکومت ایران خواست به اعتراضات خیابانی زنان توجه کند و گفت آنها برای دفاع از حقوق انسانی خود برخاسته‌اند.

جاوید رحمان، گزارشگر حقوق بشر ویژه حقوق بشر ایران در سازمان ملل هم در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فارسی با «شدیدترین لحن ممکن» قانون اجباری بودن حجاب در ایران را محکوم کرد.

ابراهیم رئیسی که همراه با دهها تن از دیگر رهبران جهان برای حضور در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، قرار است روز چهارشنبه در این نشست سخنرانی کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.