رفتن به محتوای اصلی

حمله مجدد آمریکا به شبه‌نظامیان متحد ایران در سوریه
25.08.2022 - 04:46

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، در بیانیه‌ای گفت که در حملات روز چهارشنبه به دو مرکز در سوریه سه وسیله نقلیه و تجهیزات مورد استفاده در حملات شبه نظامیان را منهدم کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ارزیابی‌های اولیه حاکیست که دو یا سه پیکارجوی مظنونِ تحت حمایت ایران که یکی از حملات را ترتیب داده بودند در عملیات متقابل آمریکا کشته شده‌اند.»

در بیانیه سنتکام آمده است که حملات شبه نظامیان بعد از ساعت هفت عصر با چندین راکت به داخل یک محوطه پشتیبانی ماموریت به نام «کونوکو» واقع در شمال شرق سوریه شروع شد و لختی بعد راکت‌های بیشتری در اطراف این محوطه فرود آمد.

براساس این بیانیه یک پرسنل نظامی آمریکا در این حملات جراحات خفیفی برداشت اما به خدمت بازگشت. دو پرسنل دیگر به خاطر جراحات خفیف تحت ارزیابی هستند.

ارتش آمریکا گفت که در پاسخ خود از هلیکوپترها استفاده کرده است و افزود: «واکنش ما متناسب و حساب شده بود. ایالات متحده به دنبال درگیری با ایران نیست، اما تدابیر لازم برای دفاع و حفاظت از افراد خود را اتخاذ خواهد کرد.»

همزمان پنتاگون می‌گوید که رد بقایای پهپاد مورد استفاده در حمله روز ۱۵ اوت علیه نیروهای آمریکایی در سوریه مستقیما به ایران می‌رسد.

ارتش آمریکا پیشتر در روز سه‌شنبه در واکنش به حمله روز ۱۵ اوت، حملاتی هوایی علیه تاسیسات مورد استفاده شبه نظامی متحد ایران در استان دیرالزور انجام داده بود.

گفته می‌شد که شبه نظامیان در آن روز با پهپاد پایگاه تنف را زده‌اند، که به گفته آمریکا در آن کسی مجروح یا کشته نشد.

وزارت خارجه ایران حمله روز سه شنبه آمریکا به دیرالزور را محکوم کرده و «هرگونه وابستگی» اهداف این حمله به ایران را تکذیب کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام آمریکا را «تروریستی» خواند و خواهان خروج فوری باقی‌مانده نیروهای آمریکایی از سوریه شد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفته بود که در دیرالزور «تاسیسات زیرساختی مورد استفاده شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران» را هدف قرار داده است.

ارتش آمریکا این حملات را «اقدامی متناسب و حساب‌شده با هدف محدود کردن خطر اوج‌گیری تنش و به حداقل رساندن خطر کشته‌ها و زخمی‌ها» توصیف کرد.

کالین کال، معاون پنتاگون، روز چهارشنبه گفت که حملات آمریکا در شرق سوریه پیامی به ایران و شبه نظامیان تحت امر آن است.

او گفت براساس قطعات به دست آمده از پهپاد مورد استفاده در حمله ۱۵ اوت «معتقدیم که شواهد زیادی برای نسبت دادن آن به ایران داریم.»

به گزارش آسوشیتدپرس سازمان «دیده بان حقوق بشر سوریه» گفت که حملات سه شنبه شب آمریکا اردوگاه عیاش که در اختیار گروه فاطمیون متشکل از جنگجویان شیعه از افغانستان است را هدف گرفت.

نیروهای آمریکایی در سوریه

پایگاه "تنف" در استان استراتژیک دیرالزور در کنار مرز عراق قرار دارد که حاوی میادین نفتی است.

این پایگاه ابتدا در سال ۲۰۱۶ برای مقابله با داعش که در آن زمان بخش شرقی سوریه را کنترل می کرد ایجاد شد.

پیکارجویان بعدا از این ناحیه رانده شدند و این پایگاه اکنون بخشی از استراتژی وسیع تر آمریکا برای مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه قلمداد می‌شود.

نیروهای نزدیک به ایران هم در پایگاه‌هایی در آن مجاورت حضور دارند.

دمشق و متحدان آن مکررا گفته‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در آنجا توجیهی ندارد.آمریکا یک بار در ژوئن سال ۲۰۱۷ از حمله پهپادی نیروهای حامی بشار اسد به نیروهای ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا در جنوب سوریه خبر داد.

مقام‌های آمریکایی گفتند آن پهپاد ساخت ایران بود و با آتش نیروهای ائتلاف سرنگون شد.

مقام های آمریکایی گفته‌اند که نیروهایشان در سوریه نقش مشاوره و پشتیبانی از "نیروهای دمکراتیک سوریه" که با داعش می جنگند را بازی می‌کنند.

در بیانیه سه شنبه شب فرماندهی مرکزی آمده است: «نیروهای آمریکایی برای اطمینان از شکست پایدار داعش در سوریه هستند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.