رفتن به محتوای اصلی

ملاقات مادری با فرزندش به شرط تست DNA!!
21.08.2022 - 12:23

کانون حقوق بشر ایران ۳۰ مرداد ۱۴۰۱، مسئولان زندان اوین، با بهانه تراشی و سنگ اندازیهای مختلف و با هدف شکنجه روانی زندانیان سیاسی زهرا صفایی و فرزندانش پرستو و مسعود معینی، مانع ملاقات آنها در داخل زندان شده و انجام این ملاقات را مشروط به راستی آزمایی و انجام تست DNA و یا پاسخ اداره ثبت احوال کرده اند.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشر ایران گفت: «در پیگیری ملاقات ابتدا به خانم صفایی گفته اند از کجا معلوم که مسعود معینی فرزند شما باشد؟ در حالی که پیش از این در زمانیکه خانم صفایی در زندان قرچک محبوس بود، یکبار برای ملاقات با فرزندش مسعود به اوین منتقل شده بود.»

این منبع در ادامه گفت:‌ «پس از پیگیریهای مستمر سرانجام مسئولان زندان گفته اند که از طریق اداره ثبت احوال استعلام می‌کنند اما این خانواده می‌تواند با پذیرش هزینه، تست DNA بدهد تا اثبات کند که از یک خانواده هستند! اما این خانواده بدلیل اینکه همگی در زندان هستند، امکان تحمل چنین هزینه ای را ندارند و پاسخ استعلام از ثبت احوال نیز هفته ها طول خواهد کشید.»

این منبع افزود: «این اذیت و آزارها هیچ ربطی به راستی آزمایی ندارد، آنها بدنبال آزار و شکنجه روحی این خانواده زندانی سیاسی هستند؛ کما اینکه پیشتر نیز عوامل زندان دریک بهانه گیری غیرانسانی خواستار دیدن شناسنامه همسر زهرا صفایی شده بودند تا به گفته خودشان مطمئن شوند که اینها از یک خانواده هستند.

همچنین در زمانیکه خانم صفایی به همراه دخترش پرستو در زندان قرچک ورامین بودند، عوامل زندان با این بهانه که امکان ملاقات بین دو زندان وجود ندارد بارها مانع از ملاقات این مادر و دختر با پسر و برادرشان مسعود معینی در زندان اوین می شدند.»

تمام این شکنجه ها و اذیت و آزار درحالی است که خانم زهرا صفایی به انواع بیماری ها بطور خاص به بیماری قلبی مبتلاست و یک بار نیز در زندان دچار سکته قلبی شده است. این شکنجه روحی می تواند در وضعیت سلامت او تاثیر جدی داشته باشد.

کانون حقوق بشر ایران نسبت به اذیت و آزار و شکنجه های روحی اعمال شده بر زندانیان سیاسی هشدار داده و خواستار بازدید یک هیات بین المللی از وضعیت زندانها و بخصوص شرایط زندانیان سیاسی است.

درباره زندانی سیاسی زهرا صفایی:

زهرا صفایی همراه با دخترش پرستو معینی در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط مأمورین اطلاعاتی و امنیتی در تهران بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی اواخر فروردین ۹۹ از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند. این زندانی سیاسی روز یکشنبه ۸ تیرماه۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد و مجددا روز ۵ مردادماه ۹۹ بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

زهرا صفایی در دی ماه ۹۹ توسط قاضی شهمیرزادی در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی علیه نظام به ۵ سال، تبلیغ علیه نظام به ۱ سال و به اتهام توهین به خامنه ای و خمینی به ۲ سال حبس، محکوم شد. زهرا صفایی در مجموع به ۸ سال حبس محکوم شده است.

فرزندان او پرستو و محمدمسعود معینی نیز در همین دادگاه محاکمه و هر یک به ۶ سال حبس محکوم شدند.

زندانی سیاسی محمد مسعود معینی ۲۳ ساله، در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱، در پی اخطار اجرای احکام دادسرای اوین مبنی بر به اجرا گذاشتن و ضبط وثیقه، خود را به دادسرای اجرای احکام معرفی و بلافاصله توسط مامورین دستگیر و به قرنطینه زندان اوین منتقل شد.

زندانی سیاسی زهرا صفایی بارها مورد حمله و هجوم زنان اجیر شده توسط صغری خدادادی مدیر زندان قرچک قرار گرفته و تهدید به مرگ شده بود.

زهرا صفایی و پرستو معینی در تاریخ ۲۹ تیر۱۴۰۱ همراه زنان زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.