رفتن به محتوای اصلی

رخشان بنی‌اعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
19.08.2022 - 14:47

 

رخشان بنی‌اعتماد به موضوع ممنوع از کار کردن هنرمندان، در یادداشتی، واکنش نشان داد.

در این یادداشت آمده است:

هنرمندِ بی‌اعتنا به شرایط جامعه، هنرمند نیست. هنرمند، مزدور و رعیت اربابانِ پادگانی نیست که سر به امربری خم کند.

ممنوع‌الکار کردن هنرمندان سینما و تئاتر، اعلام‌شده و نشده، برای ارعاب همه‌ی اهالی فرهنگ و هنر است تا چشم بر اتفاقات پیرامون ببندند.

گرو گرفتنِ حق مسلم کار و بیان، به ازای سکوت و انفعال در برابر فشار و تنگنا و رنجی که در این دوران بر مردمان تحمیل شده، رسم دولتمردی نیست!

رخشان بنی‌‌اعتماد

۲۷ مرداد ١٤٠١

 

رخشان بنی‌اعتماد، نویسنده و کارگردان شناخته شده سینمای ایران به صحبت‌های اخیر رییس سازمان سینمایی مبنی بر ممنوع‌الکاری برخی از سینماگران واکنش نشان داده و گفته «هنرمند، مزدور و رعیت اربابان پادگانی نیست که سر به امربری خم کند».

سه روز پیش رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته بود اسامی هنرمندان ممنوع‌الکار هفته آینده اعلام خواهد شد.

محمد خزائی به طور مشخص به حاشیه‌های  خبر فروریختن ساختمان متروپل آبادان و بیانیه سینماگران علیه سرکوب مردم معترض و سخنان چند بازیگر در جشنواره فیلم کن در خردادماه اشاره کرده بود.

رخشان بنی‌اعتماد در واکنش به این حرف‌ها یادداشتی نوشته و رسانه‌های ایران آن را بازنشر کرده‌اند.

خانم بنی‌اعتماد ممنوع‌الکار کردن هنرمندان سینما و تئاتر را بهانه‌ای برای «ارعاب همه‌ی اهالی فرهنگ و هنر» دانسته تا آنها «چشم بر اتفاقات پیرامون ببندند».

کارگردان فیلم‌های  «روسری آبی»، «بانوی ادیبهشت» و «زیر پوست شهر» که همواره نگاه نقادانه به مسایل اجتماعی جامعه ایران دارد، در ادامه خطاب به دولتمردان نوشته «گرو گرفتنِ حق مسلم کار و بیان، به ازای سکوت و انفعال در برابر فشار و تنگنا و رنجی که در این دوران بر مردمان تحمیل شده، رسم دولتمردی نیست!».

ترانه علیدوستی بازیگر شناخته شده سینمای ایران نیز روز چهارشنبه در پستی اینستاگرامی با عنوان «ممنوع از چه کاری؟» عملکرد سازمان سینمایی را در قبال هنرمندان، «اعمال زور» دانست.

خانم علیدوستی نوشت: «می‌خواهید پنج شش نفرمان را بی محاکمه و بدون جرم،‌ ممنوع‌الکار کنید، اما ممنوع از چه کاری؟... چیزی که مرتکبش هستید قانون‌مداری نیست. آنچه مرتکبش هستید اعمال زور است. با بادی به غبغب قصد دارید اسم بد‌ها را اعلام کنید تا با تهدید معاش آن‌ها عبرتی برای بقیه بسازید، بلکه قافیه از دست نرود. اما قافیه از دست رفته است».

سخنان ترانه علیدوستی در جشنواره فیلم کن امسال بازتاب گسترده‌ای در داخل ایران داشت و با انتقاد محافل و رسانه‌های نزدیک به حکومت روبرو شد.

خانم علیدوستی که برای فیلم «برادران لیلا» به جشنواره کن رفته بود، در یک کنفرانس خبری گفته بود «وقتی در کشوری همه‌چیز ممنوع باشد، یعنی شما از صبح که بیدار می‌شوید مشغول جنگیدن هستید، از لباسی که با آن به سرکار می‌روید گرفته تا موسیقی که در ماشین‌ گوشی می‌دهید تا روابط شخصی و روابطی که با همکارانتان در محیط کار دارید تا آن زمان که شب به خانه می‌رسید، اینها سراسر یک مبارزه است».

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و محدودیت‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه بخش‌های هنری، فشارهای پیدا و پنهان به هنرمندان سینما و تئاتر افزایش یافته است.

در جریان فروریختن ساختمان متروپل آبادان، نزدیک به دویست نفر از خانواده سینمای ایران با امضای طوماری با عنوان «تفنگت را زمین بگذار»، از نیروهای نظامی خواستند سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و مردم معترض را سرکوب نکنند.

گفته می‌شود در پی امضای این بیانیه، بسیاری از امضا کنندکان تحت فشار هستند که امضای‌شان را پس بگیرند. رئیس سازمان سینمایی هم سه روز پیش گفته بود «ما هم از دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده بودند یا اطلاعی نداشتند به طور رسمی اعلام کنند که دچار مشکلات عدیده نشوند» و توضیح بیشتری نداده بود که «مشکلات عدیده» چیست.

پس از انتشار بیانیه سینماگران، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد بازداشت و روانه زندان شدند و آقای رسول‌اف همچنان در زندان بسرمی‌برد.

در همین حال، وزیر اطلاعات ایران روز گذشته در شهرکرد، بدون نام بردن از گروه یا افراد مشخص به «فتنه‌گران و بیانیه نویسان» هشدار داد.

اسماعیل خطیب که به نظر می‌رسد به خاطر ادامه قطعی آب و اعتراض‌ها در‌ شهرکرد، به این شهر سفر کرده، گفته بود «امید دشمن به برخی فتنه‌گران و بیانیه‌نویسان داخلی با همراهی ملت راه به جایی نخواهد برد و محکوم به شکست است».

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.