رفتن به محتوای اصلی

مسیری که تیم مذاکره‌کننده فعلی پیمود، مین‌گذاری شده بود
17.08.2022 - 13:56

علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه ۲۶ مرداد پس از جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد: «مسیری که تیم مذاکره‌کننده فعلی پیموده، یک مسیر مین‌گذاری شده است اما با وجود این، عملکرد خوبی در مذاکرات داشت.»

دو روز پس از ارائه پاسخ جمهوری اسلامی به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای (برجام)، مجلس شورای اسلامی یک جلسه غیرعلنی در این باره برگزار کرد و همزمان مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان بر گرفتن تضمین از آمریکا تأکید کردند.

پس از این جلسه، علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: «در این جلسه نمایندگان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود را درباره برداشته شدن تحریم‌ها، تصمیم لازم برای تداوم اجرای تعهدات از سوی غربی‌ها و ... مطرح کردند.»

او گفت: «ما بسته پیشنهادی خود را درباره توافق ارائه کرده‌ایم و حال توپ در زمین آمریکا و غرب است و آن‌ها هستند که باید تصمیم مناسب را درباره توافق بگیرند.»

این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین تأکید کرد که هر گونه توافقی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

سلیمی پیشتر به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته بود نشست غیرعلنی مجلس ساعت ۱۱ امروز چهارشنبه ۲۶ مرداد با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در صحن مجلس برگزار می‌شود.

به گفته او، هدف از این نشست بررسی «آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و نتایج آن» بود.

همزمان با برگزاری این جلسه، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس مدعی شد که راستی‌آزمایی و ارائه تضامین در مذاکرات پذیرفته شده است.

او گفت: «در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان حفظ خواهد شد.»

جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس در حالی است که روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یک جلسه غیرعلنی در این زمینه برگزار کرد که در آن شمخانی، امیرعبداللهیان، باقری و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حاضر بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شمخانی در این جلسه گفت: «صرف نظر از توافق یا عدم توافق، [هر چه باشد] به هر شکل تأمین کننده منافع ملت ایران است.»

او از قانون مجلس درباره فعالیت‌های هسته‌ای که پیشتر انتقاد دولت حسن روحانی را برانگیخته بود دفاع کرد و گفت: «این قانون ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای پیگیری کامل سیاست مقاومت فعال در اختیار کشور قرار داد که امروز ثمرات آن بیش از گذشته هویدا شده است.»

همزمان، محمد مرندی، مشاور هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی اعلام کرد تهران باید از هزینه‌بر بودن خروج دوباره آمریکا از برجام اطمینان یابد.

او در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت که جمهوری اسلامی خواهان ضمانت‌هایی است که بر اساس آن بتواند در صورت نقض توافق، به سرعت برنامه غنی‌سازی خود را به حالت اول بازگرداند.

به عقیده مرندی، چنین ضمانتی به واشنگتن برای ماندن در توافق انگیزه می‌دهد.

پیشتر سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک خبر داده بود که تهران در پاسخ خود به متن پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای، خواستار گرفتن تضمین در مورد دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از این توافق شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.