رفتن به محتوای اصلی

ایران خواهان گرفتن غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام است
16.08.2022 - 20:35

 

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک خبر داد که تهران در پاسخ خود به متن پیشنهادی برای احیای توافق هسته‌ای (برجام)، خواستار گرفتن تضمین در مورد دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از این توافق شده است.

وب‌سایت شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد به نقل از یک دیپلمات منطقه‌ای که در جریان پاسخ کتبی جمهوری اسلامی به اتحادیه اروپا قرار دارد، اعلام کرد که تهران با توجه به خروج دولت ترامپ از برجام، در مورد احتمال خروج رئیس‌جمهوری آینده آمریکا از توافق و اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور ملاحظاتی دارد.

او همچنین گفت: «به نظر می‌رسد پیشرفت‌هایی در نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها به ویژه در موضوع تحریم‌های غیرمستقیم شرکت‌های ایرانی شاغل در خارج از کشور حاصل شده است.»

این دیپلمات منطقه‌ای که نامش فاش نشده، در ادامه گفت: «موضوع اصلی احیای توافق، تضمین‌های درخواستی طرف ایرانی است که می‌خواهد در صورت تصمیم دولت آینده آمریکا برای خروج دوباره از این توافق، غرامت به تهران پرداخت شود.»

به گفته این دیپلمات، این در حالی است که هیچ راه‌حل واقعی‌ای برای این درخواست ارائه نشده است.

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی اعلام کرده که ایران در پاسخ خود نگرانی‌هایش را ابراز کرده اما حل مسائل باقی‌مانده چندان دشوار نیست.

او تأکید کرده که نمی‌تواند بگوید توافق خواهد شد اما: «نسبت به قبل [به توافق] نزدیک‌تر شده‌ایم.»

همچنین شبکه قطری الجزیره به نقل از یک مقام ایرانی که نامش فاش نشده، اعلام کرد: «ما تا پایان روز چهارشنبه منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم.»

اما بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، پاسخ مکتوب جمهوری اسلامی به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام احتمالا نخواهد توانست رضایت طرفین اروپایی و خصوصا آمریکا را تأمین کند.

بر اساس این اطلاعات، ایران راه‌حل پیشنهادی در خصوص مسائل پادمانی را پذیرفته است اما همچنان بر گرفتن تضمین‌های اقتصادی اصرار دارد.

منابع ایران اینترنشنال می‌گویند اگر ایران به طور کلی راه‌حل اروپا در این زمینه را رد کرده باشد، شکست مذاکرات قطعی است.

بنابر اطلاعات اختصاصی ایران اینترنشنال، در متن نهایی اتحادیه اروپا که هفته گذشته در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت، تلاش شده است تا به دو مطالبه اصلی ایران در خصوص احیای برجام پاسخ داده شود.

این دو مطالبه شامل مسائل پادمانی مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران و تضمین‌های اقتصادی برای انتفاع جمهوری اسلامی از احیای برجام بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.