رفتن به محتوای اصلی

سایت امنیتی نورنیوز از جلسه فوق‌العاده علی باقری با شورای عالی امنیت ملی می گوید:
16.08.2022 - 01:07

بر اساس راهبردهای تعیین شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسایل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفتگوهای هیئت مذاکره کننده در وین بوده است.

نورنیوز ـ در جلسه فوق‌العاده بعد از ظهر امروز دوشنبه‌ی شورای عالی امنیت ملی که به ریاست آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور تشکیل شد، گزارش مبسوطی از سوی علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در خصوص گفتگوهای مرتبط با رفع تحریم‌ها به اعضاء شورا ارائه شد.

گزارش‌های رسیده به «نورنیوز» حاکی است؛ باقری در این جلسه ضمن تشریح روند دور اخیر گفتگوها در وین که ۵ روز ادامه داشت، توضیحات کاملی پیرامون محتوای ایده‌های طرح شده از سوی «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی ارائه کرد.

باقری در ادامه ضمن تشریح روند بررسی ایده‌ها در تهران گفت: بر اساس راهبردهای تعیین شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفتگوهای هیئت مذاکره‌کننده در وین بوده است.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان افزود: جلسات متعدد کارشناسی در خصوص بررسی ایده‌های ارائه شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی از بدو بازگشت هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران به تهران برگزار شد و جمع‌بندی نظرات کارشناسی در حال تدوین نهایی است.

در جلسه امروز، اعضای شورای عالی امنیت ملی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی رئیس و اعضای هیئت مذاکره‌کننده ایران، بر تداوم اقدامات این هیئت و سایر دستگاه‌های ذیربط تا حصول نتیجه نهایی بر اساس مطالبات قانونی کشورمان تاکید کردند.

 

ایران تا ساعاتی دیگر به متن توافق احیای برجام پاسخ می‌دهد

- در اولین واکنش رسمی مقامات ایران به متن پیشنهادی طرف‌های غربی برای احیای توافق برجام، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، اعلام کرد که ایران تا ساعت ۱۲ امشب، دوشنبه ۲۴ مرداد به این متن پاسخ می‌دهد.

امیرعبدالهیان با اعلام این خبر به رسانه های ایران گفت که «طرف آمریکایی اخیرا در دو موضوع انعطاف شفاهی نشان داده اما این باید مکتوب شود. مهم این است که موضوع تضمین هم با واقع بینی آمریکا مواجه شود.»

وی گفت «اگر این نظرات تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله جمع بندی شویم و توافق را با حضور وزرای خارجه اعلام کنیم.»

وزیر خارجه حکومت ایران افزود «حداکثر تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب در مورد مسائل باقی‌مانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.»

حسین امیرعبدالهیان هیچ توضیحی درباره جزئیات موضوعات باقی مانده با آمریکا اعلام نکرد اما محمد جمشیدی، معاون سیاسی ابراهیم رئیسی، در پیامی توئیتری ادعا کرد که «آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب‌نشینی کرد»

جمشیدی مدعی شد «آمریکا به‌دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه‌ای و موشکی بود که نهایتاً از جاه‌طلبی‌های خود عقب رانده شد.»

پیشتر در برخی گزارش‌ها اعلام شده بود که اتحادیه اروپا تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به جمهوری اسلامی فرصت داده تا جواب نهایی خود به متن پیشنهادی را ارائه کند.

اتحادیه اروپا با اعلام ختم مذاکرات گفته که دیگر فرصتی برای مذاکره وجود ندارد و ایران و آمریکا هرچه زودتر باید نظر خود را درباره پیشنهاد مطرح شده اعلام کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.