رفتن به محتوای اصلی

جمهوری اسلامی پاسخ خود را به اتحادیه اروپا فرستاد
16.08.2022 - 01:00

 

منابع خبری گزارش داده‌اند جمهوری اسلامی پاسخ مکتوب خود درباره متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را به این اتحادیه ارسال کرده است؛ مشاور تیم مذاکرات هسته‌ای ایران نیز گفت فاصله تا توافق کمتر شده است.

خبرنگاران بین‌المللی که مذاکرات احیای برجام را پوشش می‌دهند در نخستین دقایق بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد به نقل از منابع اروپایی و ایرانی گزارش دادند که پاسخ تهران به دست اتحادیه اروپا رسیده است.

لارا روزن، خبرنگار المانیتور، از قول یک مقام اتحادیه اروپا گزارش داد که در پاسخ تهران «فقط به موضوعات لغو تحریم‌ها» اشاره شده است.

این مقام اروپایی درباره اینکه آیا این پاسخ به این معنی است که سایر موضوعات از نظر جمهوری اسلامی حل شده است جوابی محتاطانه داد.

 

 ایران پاسخ خود را تحویل اتحادیه اروپا «داده است»

محل مذاکرات در وین

 

دور آخر مذاکرات دوشنبه هفته پیش در وین پایان یافت و اتحادیه اروپا گفت این پیشنهاد نهایی است

گزارش ها حاکیست که ایران پاسخ خود به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا در مورد احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵، برجام، که یک هفته پیش ارائه شده بود، را تحویل داده است.

هرچند جزییات پاسخ ایران هنوز فاش نشده اما گزارش‌ها به نقل از افراد آشنا با پاسخ این کشور حاکیست که ایران ممکن است بخشی از این پیشنهاد را پذیرفته باشد.

لورا روزن، خبرنگار آمریکایی که تحولات پرونده هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند، در توییتی نوشت که یک مقام اتحادیه اروپا تایید کرده پاسخ ایران به متن پیشنهادی برای احیای برجام دریافت شده.

خانم روزن بعدا در توییتی به نقل از این مقام اتحادیه اروپا که نامش را فاش نکرد نوشت که ایران «فقط در مورد رفع تحریم‌ها» واکنش نشان داده که تعبیر آن شاید این باشد که ایران باقی پیشنهادها را پذیرفته است. این مقام گفت: «اما آنها درخواست‌های سختی در مورد تحریم‌ها دارند.»

محمد مرندی، از مشاوران تیم مذاکره کننده ایران، به شبکه الجزیره گفته است که «از توافق دور نیستم.»

او بعدا در توییتی نوشت: «در الجزیره عربی عرض کردم که در پاسخ ارائه شده توسط ایران، دغدغه ها نسبت به چند مسئله باقی مانده مطرح شده. ولی اینها مسائلی نیستند که غربی ها نتوانند حل کنند. به توافق نزدیکتر هستیم، ولی تا مشکلات باقیمانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست.»

رد شدن از پست Twitter

توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter

پیشتر وزیر امور خارجه ایران گفته بود پاسخ جمهوری اسلامی به متن پیشنهادی اروپا برای توافق بر سر احیای برجام تا نیمه شب دوشنبه ارسال خواهد شد.

از طرف دیگر آمریکا می گوید که نظرش درباره متن نهایی اتحادیه اروپا را به طور خصوصی و مستقیم در اختیار جوزف پورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواهد گذاشت.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که تنها راه دستیابی به بازگشت متقابل به برجام این است که تهران درخواست های «فرابرجامی» را کنار بگذارد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته که اگر ایران نتواند بازگشت متقابل به برجام را بپذیرد، آمریکا هم به همین اندازه آماده ادامه اعمال شدید تحریم هاست.

پیشتر وبسایت دولتی ایران «نور نیوز» از برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی مذاکرات وین خبر داد.

این رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت که شورا برای بررسی مذاکرات احیای برجام جلسه فوق‌العاده‌ای به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران برگزار کرده است.

به نوشته این سایت علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در این جلسه «گزارش مبسوطی» از مذاکرات وین ارائه داده است.

حسین امیرعبدللهیان وزیر خارجه ایران روز دوشنبه گفت که «تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز و حقوق ما رعایت شود توافق انجام شود.»تصمیم گیری نهایی در ایران در اموری همچون مذاکرات اتمی با آیت الله علی خامنه ای است.

به گفته آقای امیرعبداللهیان «طرف آمریکایی اخیرا در دو موضوع انعطاف شفاهی نشان داده اما این باید مکتوب شود. مهم این است که موضوع  تضمین هم با واقع بینی آمریکا مواجه شود.»

دولت آمریکا گفته که قادر به دادن تضمین از جانب دولت های بعدی این کشور نیست.

به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران «اگر این نظرات تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله جمع بندی شویم و توافق را با حضور وزرای خارجه اعلام کنیم.»

آقای امیرعبداللهیان گفته «اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.»

اتحادیه اروپا هفته پیش بعد از ارائه پیش نویس تازه گفت که دیگر فرصتی برای مذاکره وجود ندارد و از ایران و آمریکا خواست هرچه زودتر نظر خود را اعلام کنند.

پیش از اظهارت وزیر خارجه ایران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته بود «در این دور از مذاکرات پیشرفت‌های نسبی حاصل شده است، اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نیست.»

آقای کنعانی در یک کنفرانس خبری در تهران گفت «ما به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم، اما این که بگوییم  که به توافق نزدیک شدیم و این دور از گفت‌وگوها به توافق منتهی می‌شود معطوف به برآورده شدن انتظارت به حق ایران است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود توافق در صورتی انجام می‌شود که «خطوط قرمز ما رعایت شود، منافع اساسی کشور تامین شود، در صورتی که چنین موضوعی محقق شود حتما زمینه برای انجام توافق در آینده نزدیک وجود دارد.»

دور تازه مذاکرات وین دوشنبه هفته گذشته به پایان رسید. سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکرات حضور نداشتند، اما انریکه مورا، معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده و نمایندگانی از چین، روسیه به همراه مذاکره کنندگان ایران و ایالات متحده هم در آن شرکت داشتند.

دستور مذاکرات بحث درباره طرح پیشنهادی آقای بورل بود که گفته بود پیش نویس «بهترین توافق ممکن» را تهیه کرده است.هدف از مذاکرات احیای برجام شکل گیری توافقی برای رفع تحریم‌های ایالات متحده در ازای محدود شدن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران است.

مذاکرات از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از دو وقفه پنج ماهه، تا هفته پیش در وین ادامه داشت.

ایران می خواهد پرونده این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن سه مرکز آلوده به اورانیوم که از پیش به آژانس اعلام نشده بود، پیش از توافق احتمالی اتمی بسته شود. آژانس می‌گوید بسته شدن این پرونده در صلاحیت این نهاد است و نباید در توافق سیاسی احتمالی، مورد مصالحه قرار گیرد.

همزمان گزارش‌های تایید نشده رسانه‌های غربی حاکی از آن است که در طرح جورپ بورل برای توافق، بسته شدن این پرونده در صورت همکاری ایران با آژانس پیش بینی شده است.

در طول یک هفته اخیر روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که اتحادیه اروپا در مورد مسائل پادمانی امتیاز «قابل توجهی» به ایران داده است. این روزنامه پیشتر نوشت که ایران از درخواست خود برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه های تروریستی آمریکا کوتاه آمده است.

در حال حاضر ایران بخش‌های کلیدی برجام را اجرا نمی‌کند و ضمن محدود کردن بازرسی‌های آژانس، برنامه اتمی خود را با شتاب پیش می‌برد. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید این سیاست واکنشی است به خروج آمریکا از برجام که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ انجام شد.

کمال خرازی، رئیس منصوب آیت الله خامنه ای در شورای راهبری روابط خارجی و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده‌اند که این کشور توانایی ساخت بمب اتمی دارد اما ساخت و استفاده از این بمب در برنامه این کشور قرار ندارد.

ایران می گوید هدف‌اش از برنامه اتمی از جمله غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم صلح آمیز است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس گفته فقط کشورهایی که سلاح اتمی تولید می‌کنند، غنی سازی ۶۰ درصدی دارند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.