رفتن به محتوای اصلی

نامزد نخست‌وزیری بریتانیا خواهان تروریستی خواندن سپاه پاسداران شد
14.08.2022 - 22:28

آقای سوناک، وزیر دارایی سابق و یکی از دو نامزد رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا در بیانیه‌ای به شدت از واکنش‌ها در ایران به حمله به سلمان رشدی انتقاد کرده و درباره احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی هشدار داده است. 

دولت ایران واکنشی رسمی به حمله با چاقو به نویسنده بریتانیایی-آمریکایی کتاب‌های «آیات شیطانی» و «بچه‌های نیمه‌شب» نشان نداده اما بعضی از مقام‌ها و رسانه‌های ایران از این حمله ابراز خشنودی کرده‌اند.

سلمان رشدی روز جمعه در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ در شهری در ایالت نیویورک، روی صحنه هدف حمله فردی با چاقو قرار گرفت و در بیمارستان بستری شد. 

مظنون حمله، هادی مطر، یک آمریکایی لبنانی‌الاصل است که به اتهام قتل درجه دو در دادگاه حاضر شد اما اظهار بی‌گناهی کرد. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که بر اساس تحقیقات اولیه او  او در شبکه‌های اجتماعی از سپاه پاسداران حمایت می‌کرده است.

بیش از سی سال پیش آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی فتوای قتل او را به دلیل نوشتن کتاب آیات شیطانی صادر کرده بود.

حمله تند سوناک به جمهوری اسلامی 

 بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا و لیز تراس، رقیب ریشی سوناک در رقابت‌ برای جانشینی آقای جانسون هم حمله به سلمان رشدی را محکوم کرده‌اند اما اشاره‌ای به ایران نکرده‌اند. 

اما ریشی سوناک در بیانیه‌ای که محور اصلی آن مقابله با جمهوری اسلامی است، هشدار داده که «وضعیت در ایران بسیار جدی است و ایستادن مقابل پوتین نباید حواس ما را از جاهای دیگر پرت کند». 

او در بیانیه‌اش به مذاکرات احیای برجام هم اشاره کرد و نوشت: «یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای تهدیدی برای موجودیت متحد ما اسرائیل است و با توان موشکی بالستیک در واقع کل اروپا را به خطر می‌اندازد.» 

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل حمله به سلمان رشدی را «نتیجه ده‌ها سال تحریک به رهبری رژیم تندرو تهران» خوانده است. 

ریشی سوناک خواهان وضع تحریم‌های شدیدتر علیه ایران و «یک توافق  جدید و سخت‌گیرانه‌تر» با جمهوری اسلامی شده است. 

سلمان رشدی

 

سلمان رشدی، سال ۲۰۲۰ - مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، حمله به سلمان رشدی هم‌زمان «با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی» را عجیب توصیف کرد

مذاکرات احیای برجام که بیش از یک سال و نیم پیش در وین، پایتخت اتریش شروع شد، هفته گذشته با ارائه پیش‌نویسی از سوی اروپا به عنوان «متن نهایی» برای توافق پایان یافت. 

اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات غیر مستقیم بین ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام، می‌گوید هیچ تغییری در این متن داده نخواهد شد و دو طرف باید پاسخ «آری یا نه» خود را در اسرع وقت اعلام کنند.

اما مقام‌های ایران «نهایی» بودن متن اروپا را رد کرده‌اند و گفته‌اند که در حالی بررسی جزییات آن هستند.

ساعاتی بعد از حمله به سلمان رشدی محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، حمله به سلمان رشدی و «ادعاها در مورد تلاش برای کشتن جان بولتون» مقام‌ سابق آمریکایی را هم‌زمان «با نزدیک شدن به توافق هسته‌ای احتمالی» عجیب توصیف کرده بود.

 هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا یک ایرانی عضو سپاه پاسداران به نام شهرام پورصفی را متهم به تلاش برای قتل جان بولتون، سیاستمدار آمریکایی کرد که همواره مواضع تندی علیه جمهوری اسلامی داشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.