رفتن به محتوای اصلی

علی خامنه ای و تصمیم سخت : متن نهایی قابل مذاکره یا تغییر نیست +ویدئو
08.08.2022 - 18:42

 

پس از پنج روز، تازه‌ترین دور مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان ایران و اروپا به زودی این شهر را ترک می‌کنند. منابع اتحادیه اروپا می‌گویند متن پیش‌نویس توافق، نهایی شده و حالا ایران باید تصمیم بگیرد.

وزارت امور خارجه ایران تایید کرده است که با پایان این دور از گفت‌وگوهای احیای برجام در وین، هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی «ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت».

این وزارت‌خانه در سایت رسمی خود نوشته است که «رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت».

یک دیپلمات اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود متنی که به دو طرف ارائه شده، متنی نهایی است و به معنای آن است که مذاکرات بر اساس پیشنهاد اتحادیه اروپا پایان یافته است.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برای احیای برجام نیز در توییتی با عنوان «خبر فوری» نوشت: «هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا 'متن نهایی' پیش‌نویس تصمیم‌ها برای احیای برجام را ارائه کرده است. شرکت‌کنندگان مذاکرات وین اکنون باید تصمیم بگیرند که این پیش‌نویس برای آنها قابل قبول است یا نه. اگر مخالفتی نباشد، توافق هسته‌ای احیا می‌شود.»

همزمان نیز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که این متن «بهترین و تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران است».

این سخنگو گفته است که آمریکا آماده توافق سریع بر اساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که ایران بارها گفته است که آماده احیای توافق هسته‌ای است، گفت باید «ببینیم که آیا رفتارشان با گفتارشان یکی است».

دور جدید مذاکرات وین، در غیبت نمایندگان سه کشور اروپایی امضا‌کننده برجام برگزار شد.

ایران از سوی کشورهای اروپایی تحت فشار بوده است است تا پیش‌نویسی که اتحادیه اروپا آن را تهیه کرده، بپذیرد. اما ایران می‌گوید که هنوز مسایلی هستند که باید تغییر کنند.

دیپلمات اروپایی: متن نهایی «قابل مذاکره یا تغییر نیست»

هسته ای

منبع تصویر،GETTY IMAGES

ساعتی قبل از اعلام خبر «بازگشت» نمایندگان ایران از وین به تهران، خبرنگاران در وین به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داده‌اند که متنی که هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه کرده «نهایی» است و به منزله «پایان حدود یک سال و نیم مذاکره است».

به گفته این دیپلمات «الان زمان تصمیم‌گیری نهایی است». این دیپلمات گفته است که متن نهایی «قابل مذاکره یا تغییر نیست».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) یک مقام وزارت امور خارجه هم از «پیشرفت‌های نسبی» در مذاکرات احیای برجام در وین خبر داده اما گفته است مواردی مطرح شده که «نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.»

یک مقام ایرانی می‌گوید مذاکرات در «مرحله نهایی شدن متن توافق نیست»

این تحولات در حالی صورت گرفته است که ساعاتی پیش یک مقام وزارت امور خارجه ایران در خبری که به صورت مشترک در خبرگزاری های این کشور منتشر شده گفت که «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن سخن بگوییم.»

اختلاف بر سر پرونده پیدا شدن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله مهمترین مواردی است که مانع توافق نهایی عنوان شده است.

این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده گفته «نتیجه گفت‌وگوها به اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم بستگی دارد. همچنان معتقدیم در صورتی که تصمیمات مناسب طرف مقابل اتخاذ شود، می‌توان به سرعت مذاکرات را جمع‌بندی کرد، اما هنوز در این مرحله قرار نداریم.»

ایران و آمریکا به طور متقابل یکدیگر را مانع رسیدن به توافق احیای برجام عنوان می کنند.

دور جدید مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای برجام که از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و در اسفند همان سال متوقف شد، پس از پنج ماه از روز سیزدهم مرداد ۱۴۰۱ از سرگرفته ‌شد.

گاهشمار مذاکرات هسته ای

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.